شفا مگ

علت زود سفید شدن موی سر چیست

بر اساس باورهای مردم سفید شدن مو می تواند نشانی از پیری باشد اما بعضی مواقع می باشد که مو زودتر سفید می شود.موی انسان از پروتئینی با نام کراتین تشکیل شده و توسط فولیکول ها در زیر پوست رشد می کند.رنگ مو توسط دو ملانین در فولیکول ها تشکیل می شوند که هر چه مقدار ملانین بیشتر باشد رنگ مو تیره تر می شود. سفید شدن مو اغلب از سن 35 سالگی شروع می شود و در بعضی از افراد به دلیل مراقبت های بهداشتی ممکن است زودرتر رخ دهد.اگر در سن جوانی سفیدی مو رخ دهد به آن سفید شدن زود هنگام گویند. در ادامه با علت سفید شدن مو آشنا شوید.

علت زود سفید شدن موی سر چیست
  1. علت سفید شدن مو
  2. درمان خانگی سفیدی زودرس مو

علت سفید شدن مو

سفید شدن مو به مقدار تولید ملانین توسط فولیکول بستگی دارد و همچنین رقیق شدن مقدار یوملانین و فیوملانین باعث خاکستری یا سفید شدن مو می شود. این رقیق شدن ملانین ها این است که ملانوسیت موجود در فولیکول های مو هیچ نوع ملانین تولید نمی کنند.یوملانین ها رنگ دانه های مشکی هستند که برای رنگ های مشکی و قهوه ای تولید می شوند و فیوملانین رنگ دانه هایی هستند که مسئول رنگ های زرد و قرمز می باشند.

آنزیم کاتلاز زمانی کاهش یابد نمی تواند به درستی جلوی تشکیل هیدروژن پراکسید را در بدن بگیرد،که با افزایش هیدروژن پراکسید باعث کاهش سطح ملانین در بدن می شود.

رابطه ژنتیک با زود سفید شدن مو

در بعضی مواقع ژنتیک افراد می تواند در سفید شدن مو نقش زیادی داشته باشد و حتی می تواند سفیدی در سن 12 سالگی نیز رخ بدهد.البته در برخی موارد مو خاکستری شده و دوباره بعد از مدتی به رنگ اصلی باز می گردد.

رابطه استرس با سفید شدن مو

بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی افراد، اضطراب و استرس مداوم باعث می شود ادرنالین بیشتری در بدن تولید شود و این آدرنالین می تواند به DNA فرد آسیب برساند و روی خاکستری یا سفید شدن مو تاثیر بگذارد

رابطه بیماری ها با زود سفید شدن مو

بعضی از بیماری ها هستند که می توانند در زود سفید شدن مو تاثیر زیادی بگذارند. بعضی از این بیماری ها شامل بیماری های تیروئید مانند گریوز و هاشیموتو، کم کاری و پرکاری تیروئید، مشکلات کم خونی می باشند که باعث می شود رنگ مو زودتر سفید شوند.

رابطه رژیم غذایی با زود سفید شدن مو

استفاده از مواد غذایی سالم می تواند به حفظ سلامت اندام بدن کمک زیادی کند، اما رژیم غذایی نامناسب باعث می شود که مو زودتر سفید شود.این رژیم غذایی نامناسب باعث عدم دریافت ویتامین B12 ، آهن و ید می باشد و همچنین کمبود پروتئین و کشیدن سیگار از جمله مواردی هستند که می تواند بر سفید شدن زود هنگام نقش زیادی داشته باشند.

درمان خانگی سفیدی زودرس مو

با مصرف پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی، ید، گل تاج خروس، چای سیاه، روغن نارگیل، حنا، کنجد می توان سفیدی مو را درمان کرد.

مصرف پروتئین: از انجا که مو از کراتین که یک پروتئین می باشد تشکیل شده است می توان مصرف غذاهای سرشار از پروتئین در رشد و بهبود مو موثر باشد. مواد خوراکی سرشار از پروتئین شامل گوشت، تخم مرغ، حبوبات و عدس می باشد.

ویتامین ها و مواد معدنی: ویتامین B12، آهن ، مس و روی برای مو بسیار مهم می باشد و باعث می شود از سفیدی مو جلوگیری کند. این ویتامین ها را می توانید از گوشت قرمز، مرغ، ماهی ، جبوبات و آلو سیاه دریافت کنید.

مصرف ید: ید باعث جلوگیری از سفیدی مو می شود و می تواند از بیماری های مربوط به تیروئید جلوگیری کند.

گل تاج خروسی: علاوه بر مواد غذایی مفید برای بدن می توانید از گیاهان دارویی مانند گل تاج خروسی استفاده کنید. گل تاج خروسی یکی از بهترین درمان ها برای رفع سفیدی مو می باشد و می تواند رنگ موها را دوباره بازگرداند. برای این کار می توانید بعد از شستشو مو با شامپو آب دم کرده این گیاه را روی موهای خود بمالید.

چای سیاه و نمک: محلول چای سیاه و نمک می تواند در رفع سفیدی مو نقش زیادی داشته باشد. برای این کار یک فنجان چای سیاه و یک قاشق نمک را اماده کنید و پس از سرد شدن آن را به ریشه مو بمالید و بعد از یک ساعت بشویید.

روغن نارگیل: بر اساس تحقیقات توسط دانشمندان ثابت شده است که مصرف روغن هایی مانند روغن نارگیل می تواند به موهای آسیب دیده کمک زیادی بکند و روند سفید شدن را کند کند.

مصرف کنجد: دانه های کنجد و روغن کنجد می تواند برای درمان موی سفید مفید باشد. شما می توانید روغن کنجد را مرتب روی پوست سرتان بمالید و همچنین از دانه های آن در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

زنجبیل و عسل: اعتقاد بر این است که مصرف زنجبیل و عسل در درمان موهای سفید موثر است. این ترکیب در طب سنتی چین بسیار تجویز می شده است.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.