شفا مگ

علت جمع شدن چربی در ناحیه شکم

علت زیادی برای جمع شدن چربی در شکم و پهلو می باشد که مهمترین دلیل آن پرخوری و کم تحرکی مخصوصا در سن بالا می باشد، که باعث میشود کالری اضافه تبدیل به چربی شود.چربی های شکمی همیشه فقط باعث بد شکلی بدن نمی شود، بلکه ممکن است سلامتی را به خطر بیاندازد و با کاهش این چربی ها می تواند خطرات برای سلامتی را کاهش دهد.در ادامه به علت چربی دور شکم و راه حل برای کاهش چربی دور شکم می پردازیم.

علت جمع شدن چربی در ناحیه شکم
  1. علت چربی دور شکم و پهلو
  2. جمع شدن چربی در قسمت های بدن
  3. نحوه اندازه گیری دور شکم
  4. روش های کاهش چربی دور شکم

علت چربی دور شکم و پهلو چیست

علت جمع شدن چربی در شکم پرخوری و کم تحرکی می باشد، که باعث می شود انرژی های اضافی در بدن تبدیل به چربی شده و انباشته شود.

علت دیگر افزایش چربی در شکم بالا رفتن سن می باشد که به عنوان یک علت موثر محسوب می شود. افزایش سن باعث کاهش حجم عضلات بدنی شده و چربی ها را افزایش می دهد، که این به علت کاهش نیاز بدن به انرژی می باشد. اگر می خواهید در سن بالا دچار افزایش چربی در ناحیه شکمی نشوید می بایست یک برنامه تغذیه ای مناسب را جایگزین برنامه غذایی گذشته خود کنید تا مقدار انرژی وارد شده به بدن را کاهش دهید.

بسیاری از زنان با افزایش سن و بدون افزایش در وزن متوجه افزایش چربی دور شکم خود می شوند که می تواند مرتبط به کاهش هورمون استروژن و در نتیجه تجمع چربی در ناحیه شکمی خود را تجربه کنند.این افزایش چربی در ناحیه شکمی می تواند به استعداد چاقی و موارد ژنتیکی نیز مرتبط باشد که باید آن را با یک برنامه غذایی سالم کنترل کرد.

جمع شدن چربی در قسمت های بدن

تجمع چربی فقط در لایه زیر پوست محدود نمی شود و می تواند در قسمت های مختلف بدن تجمع داشته باشد. عمق این چربی ها آنقدر زیاد می باشد که اعضای داخل شکم را نیز می تواند در بر بگیرد.

چربی های زیر پوست علاوه بر مشکل در زیبایی می تواند برای قسمت های مختلف بدن مشکلاتی همچون بیماری های قلبی، دیابت نوع 2 و انواع سرطان بوجود بیاورد.

بر اساس تحقیقات انجام شده چربی های شکمی و مرگ زودرس ، مخصوصا برای زنان رابطه زیادی دارد و حتی اگر زنان وزن کلی بدن متناسب با قد خود داشته باشند ، اما تجمع چربی شکمی داشته باشند می تواند در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی و عروقی قرا بگیرند.


بیشتر بخوانید: راز های مفید برای آب کردن چربی های شکم


نحوه اندازه گیری دور شکم

با نحوه اندازه گیری دور شکم آشنا شوید و میزان آن را با مقدار طبیعی سنی مقایسه کنید، تا مشخص شود که چربی اضافه در اطراف شکم شما می باشد یا خیر.

برای اندازه گیری دور شکم یک متر را روی شکم برهنه ، در قسمت بالای استخوان لگن خاصره قرار دهیدو سپس متر را دور چشم خود بپیچید، به گونه ای که فاصله بین متر و شکم شما نباشد.البته کشیدگی متر نباید باعث فشردگی پوست شکم شود.

در این حالت بدون اینکه شکم خود را جمع کنید یا به سمت داخل فرو بدهید، نفس خود رابیرون داده و دور شکم را اندازه گیری کیند.
مقدار سایز دور شکم خانم ها 89 سانتی متر یا بیشتر و در آقایان بالاتر از 102 سانتی متر نشان دهنده خطر است و باعث احتمال ابتلا به بیماری قلبی، فشار خون ، دیابت را افزایش می دهد

روش های کاهش چربی دور شکم

کاهش چربی دور شکم، مخصوصا برای زنان بسیار مشکل است و می توانید راه های مختلفی را برای این کار انتخاب کنید. یکی از راه های کاهش چربی دور شکم ورزش های موضعی می باشد. به طور کلی برای کاهش چربی دور شکم راه های زیر توصیه می شود:

یکی از بهترین راه های کاهش چربی دور شکم داشتن یک رژیم غذایی سالم می باشد و می بایست بیشتر از غذاحای حاوی سبزیجات استفاده کنید. میوه ها، غلات، لبنیات کم چرب و پروتئین های کم چرب از گذینه های مناسبی است که در برنامه غذایی خود می بایست قرار دهید. سعی کنید مواد غذایی که حاوی چربی اشباع شده مانند گوشت قرمز، لبنیات پرچرب، پنیر و کره می باشند را محدود کنید.

کاهش مقدار مصرفی غذا در وعده های غذایی می تواند برای کاهش چربی دور شکم بسیار موثر باشد و همچنین در وعده غذایی خود از مواد غذایی سالم استفاده کنید. پرخوری باعث می شود میزان انرژی و کالری در بدن افزایش یابد که برای سنین بالا مناسب نمی باشد و کالری های اضافه تبدیل به چربی دور شکم می شوند.برای اینکه عادت به وعده غذایی کم کنید،بهتر است نصف یک پرس غذا را با فرد دیگری شریک شوید.

فعالیت فیزیکی یا ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهید که این ورزش ها می تواند یک ورزش سبک و هوازی به مدت یک ساعت در روز می باشد. البته اگر زمان کافی برای انجام یک ساعت ورزش در روز را ندارید می توانید آن را به 150 دقیقه در یک هفته تغییر دهید. البته اگر به دنبال کاهش وزن و تناسب اندام هستید باید ورزش را به طور جدی در برنامه خود قرار دهید.

اگر به دنبال کاهش وزن هستید و می خواهید تناسب اندام خود را نیز داشته باشید از یک برنامه کاهش وزن تدریجی که بهترین حالت آن کاهش وزن یک کیلوگرم در هفته می باشد بسیار مناسب است.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.