شفا مگ

علت دروغ گویی در کودکان چیست

علت دروغگویی در کودکان به تربیت و فشار های والدین در زمان تربیت بر آنها مرتبط است و از سن 4 سالگی دروغ گفتن در کودکان شروع خواهد شد و به مرور تشدید میشود.گذاشتن صفت دروغ گویی بر روی کودکان در اکثر افراد شایع شده است و به عنوان یک صفت نامناسب شناخته می شود و اما علت اینکه کودکان دروغ می گویند چیست؟ در ادامه به عواملی که باعث میشود کودک دروغ بگوید و به دروغگویی روی آورد می پردازیم

علت دروغ گویی در کودکان چیست

زمانی کودکان به پدر و مادر دروغ می گویند، والدین ناراحت می شوند و باعث می شود سریعا واکنش به دروغ گویی کودک خود نشان بدهند و می خواهند سریع دروغ گویی را در کودک خود از بین ببرند.

اصولا دروغ گویی در کودکان نوعی بیماری است که ذهن و شخصیت فرد مبتلا را تحت تاثیر قرار می دهد که اگر به فکر درمان آن باشیم باعث می شود بر دیگران و اطرافیان هم تاثیر بگذارد.

بهترین راه حل برای اینکه کودک دروغ گویی نداشته باشید تربیت کودک از دوران نونهالی می باشد که بتوانید یک کودک راست گویی داشته باشید. راست گویی از مهمترین راه نجات از گمراهی است.

برای اینکه از دروغ گفتن کودک جلوگیری شود باید ابتدا علت اقدام به دروغ گویی را جستجو کنید و با شناخت علت می تواند سعی بر بطرف کردن دروغ گویی کنید.

کودکان به طور ذاتی دروغ گو نیستند و به همین علت است که کودکان تا سن 4 سالگی دروغ گفتن را به معنا و مفهومی که برای بزرگسالان دارد برای آنها ندارد. به همین علت در این سن واقعیات به طور برعکس ارائه شود مفهوم دروغ گویی برای کودک ندارد و به این اصل که واقعیت را برعکس گفته نگاه می کند.

بعد از سن 4 سالگی کودک به مرور زمان و با دخالت محیط بیرون از منزل و تربیت نادرس والدین دروغ و دروغ گویی در کودکان شکل می گیرد و در بعضی موارد آنقدر شدید می شود که به عوان یک بیماری محسوب می شود.

علت اینکه کودک تا 4 سالگی دروغ را به معنای معمول نمی شناسد این است که در این سن کودکان تفاوت بین واقعیت و تخیل مشخص نشده است که باعث می شود موارد محیطی را کودک به درستی نداند.

دروغ گویی کودکان برای والدین یکی از مشکلات تربیت کردن آنها می باشد و اگر کودک دروغ گویی داشته باشند باعث می شود در این خانواده ها اعتماد و اطمینان از بین برد و بدبینی و بدگمانی جایگزین شود.

دروغ گویی در کودکان با یک بیماری ساده جسمی شروع شده و به مرور باعث بدتر شدن این وضعیت خواهد شد و باعث می شود والدین از کودک سلب اعتماد کنند که این عمل مناسب نمی باشد.

تربیت صحیح و اصولی باعث می شود که در گزینه اول دلیل دروغگویی را پیگیری کرده و سپس به درمان دروغ گویی پرداخته شود. در کودکان با سن بالا دروغ گفتن و قسم خوردن بیش از حد را برای راست بودن سخن خود استفاده می کنند که در بسیاری از انها از والدین و همسن های خود شروع می شود و به مرور تقویت و شدیدتر می شود.

این گزینه را در نظر بگیرید که اگر پدر و مدار برای فریب دادن در جلوی کودک دروغ بگویند نباید انتظار راستگویی و درست کاری از کودک خود داشته باشند.

بنابراین اگر کودک شما همیشه دروغ می گوید دلیل آن این است که او به نحوی تحت فشار قرار دارد.تحت فشار بودن کودک یکی از دلایل دروغ گویی می باشد که در زمان هایی که گفتن بعضی از مسائل باعث شود در ذهن خود احساس کند که شاید والدین آن ها را توبیخ کنند باعث می شود کودک به دروغ گویی روی بیاورد.

به طور مثال اگر در مدرسه درس هایش ضعیف است و در خانه والدین آنها را مجبور به توضیح می کنند باعث می شود که کودک خلاف واقعیت را بیان کند و درباره وضعیت مدرسه خود دروغ بگوید.

دروغگویی در کودکان دبستانی

دروغگویی در کودکان دبستانی پیشرفت زیادی می کند و با توجه به سختگیری هایی که در خانه می شود و تنبیه هایی که بعضی از والدین برای کودکان خود در نظر می گیرند باعث می شود که کودکان یاد می گیرند که همه فکرهایی را که دارند و کارهایی که انجام میدهند را نباید به پدر و مادر خود بگویند.اما در این سن کودکان در دروغ گویی مبتدی هستند و می توان از تغییر صدا و رنگ صورتشان فهمید که دروغ می گنید. والدین در این سن نقش زیادی در تربیت کودکان خود به خصوص در کنترل دروغ گفتن آنها دارند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.