شفا مگ

آشنایی با 6 خواص درمانی مریم گلی

مریم گلی یک گیاه دارویی از خانواده نعناع می باشد و طعمی تلخی دارد. طبع و طبیعت مریم گلی گرم و خشک است و دارای خواص بیشماری می باشد. مریم گلی دارای خواص ضد پیری است و همچنین در زمان یائسگی و کنترل گر گرفتگی دوران یائسگی بسیار مناسب می باشد. همچنین مریم گلی خواص درمانی زیادی از جمله پاد زهر حشرات، درمان سرفه مزمن ، ضد نفخ ،درمان تبخال و بهبود جای زخم می باشد.در ادامه به مریم گلی و خواص آن برای درمان بیماری ها و همچنین ارزش غذایی آن اشنا شوید.

خواص مریم گلی
  1. مریم گلی برای تقویت حافظه
  2. مریم گلی و گرگرفتگی
  3. مریم گلی و قاعدگی
  4. مریم گلی و درمان نفخ
  5. مریم گلی و تبخال
  6. مریم گلی برای ضد عفونی
  7. ارزش غذایی مریم گلی

مریم گلی برای تقویت حافظه

مریم گلی خاصیت تقویت حافظه بسیاری دارد و می تواند حافظه را از نابودی نجات دهد.این گیاه دارویی می تواند از افزایش چربی در سیستم عصبی پیشگیری کرده و باعث می شود که سلول های عصبی دیرتر تخریب شوند که این کار سبب بهبود و تقویت حافظه می شود.مریم گلی برای آلزایمر بسیار مفید است و می تواند در کاهش روند آلزایمر کمک زیادی کند.بیماری آلزایمر در نتیجه کاهش سطح انتقال دهنده های عصبی رخ می دهد که مریم گلی باعث می شود این روند کاهش کنترل شود و ترشح آنزیم های مخرب جلوگیری می کند.

مریم گلی و گرگرفتگی

مریم گلی باعث تولید فیتو استروژن می شود که مانع افت شدید استروژن در زنان به خصوص در دوران یائسگی می شود و باعث می شود گرگرفتگی کاهش یابد. مریم گلی علاوه بر فیتو استروژن، حاوی اورسولیک نیز می باشد که خاصیت قابضی دارد و باعث می شود میزان تعریق کنترل شود.

مریم گلی و قاعدگی

بسیاری از زنان در دوران قاعدگی درد زیادی را تجربه می کند. استفاده از مریم گلی می تواند به راحتی درد های آنها را کاهش دهد و استفاده از دمنوش مریم گلی به همراه عسل می تواند در کاهش درد قاعدگی کمک زیادی کند.

همچنین مریم گلی می تواند علائم قاعدگی مانند تهوع، سردرد، سرگیجه و گرگرفتگی را درمان کند و باعث کاهش میزان خونریزی قاعدگی نیز شود. همچنین از دم کرده مریم گلی می توان به عنوان یک قاعده آور خوب نام برد.

مریم گلی و درمان نفخ

مریم گلی گیاهی است با خاصیت ضد اسپاسم دستگاه گوارش، میتواند باعث تسکین گرفتگی های عضلانی معده و جلوگیری از سوزش و نفخ معده شود.مریم گلی نقش موثری در حفظ سلامت دستگاه گوارشی دارد و کسانی که از مشکلات معده رنج می برند می تواند گیاهی موثر برای آنها محسوب شود.

مریم گلی و تبخال

مریم گلی با خواص ضد ویروسی خود می تواند برای مشکلات تبخال موثر باشد،برای این منظور می توانید روغن مریم گلی را با چند قطره روغن گیاهی درخت چای و روغن اسطوخودوس و مقداری روغن زیتون مخلوط کنید و سپس روی تبخال قرار دهید.این مخلوط می تواند به سرعت تبخال را درمان کند.

مریم گلی برای ضد عفونی

مریم گلی از دسته گیاهانی می باشد که خواص ضد عفونی کنندگی دارد و می توان برای تسکین و درمان جراحات سطحی پوست مناسب باشد.همچنین مریم گلی می تواند از تکثیر باکتری های دهان جلوگیری کند و به همین دلیل از عصاره مریم گلی در بعضی از خمیر دندان ها استفاده می شود.

ارزش غذایی مریم گلی

  • آب 7.96 گرم
  • انرژی 315 کیلوکالری
  • پروتئین 10.63گرم
  • کل چربی 12.75 گرم
  • کربوهیدرات 60.73 گرم
  • فیبر 40.3 گرم
  • شکر 1.71 گرم
  • کلسیم 1652 میلی گرم
  • آهن 28.12 میلی گرم
  • منیزیم 428 میلی گرم
  • فسفر 91 میلی گرم
سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.