شفا مگ

علائم هشدار دهنده حمله قلبی

علائم حمله قلبی درد در قفسه سینه، گردن، کتف چپ یا هر دو دست و درد در ناحیه شکمی حس می شود و در بیشتر موارد درد در ناحیه فک پایین احساس میشود.حملات قلبی در نسل جدید به شدت کاهش یافته است ولی باز هر سال تعداد قابل توجهی از مردن قربانی حملات قلبی می شوند. حملات قلبی درجات متفاوتی دارند و همه این حملات به مرگ منجر نمی شود. اکثر بیمارانی که یک بار به حمله قلبی دچار شده اند بیشتر در معرض خطر حمله قلبی دوم هستند.حمله قلبی به معنی انهدام و مرگ دائم سلولی و غیر قابل برگشت در بخشی از عضله قلب است که به علت از بین رفتن جریان خون و وقوع یک ایسکمی شدید در آن قسمت از قلب روی می دهد.

علائم هشدار دهنده حمله قلبی
  1. عوامل افزایش خطر حمله قلبی
  2. علائم خطر حمله قلبی

عوامل افزایش خطر حمله قلبی

خطر حمله قلبی در بعضی افراد بیشتر می باشد و باید نکات پیشگیری از احتمال خطر حمله قلبی را جدی بگیرند.افرادی که سیگار مصرف می کنند بین 20 تا 22 درصد باعث بیماری عروق کرونری می شوند و همینطور افرادی که در معرض دود قرار می گیرند.

افرادی که سابقه خانوادگی حمله قلبی دارند می توانند بیشتر در معرض خطر باشند و همینطور مشکلات دیابت، مشکلات فشار خون، چاقی و کلسترول بالا نیز می تواند خطر حملات قلبی را بیشتر کند.

علائم خطر حمله قلبی

حمله قلبی علائمی هایی دارند که بعضی از انها با بیماری های دیگر نیز مشابه می باشد، اما با تشخیص به موقع علائم می توانید از بروز خطر حمله قلبی جلوگیری کنید. سوزش سر دل، درد سمت چپ قفسه سینه ، خستگی سریع، سرفه غیر قابل توقف، تعریق زیاد، درد فک ، سرگیجه، تورم اندام ، ضربان قلب سریع و همینطور خر و پف می تواند از علائم حمله قلبی می باشد.

سوزش سردل

سوزش سردل می تواند ناشی از ریفلاکس معده باشد، اما اگر سوزش سر دل به همراه درد شدید در قفسه سینه باشد می تواند از علائم حمله قلبی باشد.زنان و افراد مسن بالای 60 سال در قسمت بالای شکم احساس درد می کنند که می تواند به علائم بیماری قلبی مرتبط باشد.البته درد های گوارشی به همراه تهوع به حمله قلبی ارتباط ندارد و در صورتی نگران کننده می باشد که بدون دلیل ظاهر شود.

درد در سمت چپ بدن

این نوع درد یکی از علائم شایع حمله قلبی می باشد که بعضی از افراد آن را با درد عضلانی اشتباه می گیرند، که در صورتی درد در قسمت چپ بخصوص دست چپ احساس شد ، میتواند از علائم حمله قلبی باشد.

خستگی سریع

اگر فرد زود احساس خستگی کند و بر اساس تحلیل ها و تشخیص نوع خستگی می تواند علائم حمله قلبی را تشخیص داد. بررسی های انجام شده در فعالیت های خود مانند راه رفتن، بالا رفتن از پله و دویدن باعث می شود که خطر ابتلا به حمله قلبی را کاهش دهید. همچنین اگر فرد فعالی هستید و خستگی های ناگهانی را تجربه می کنید، نباید این علائم را نادیده بگیرید.

سرفه های مداوم

سرفه های پشت سر هم و مداوم می تواند یکی از نشانه های حمله قلبی باشد. در موارد سرفه های شدید، سرفه خونی نیز مشاهده شده است. در این نشانه ممکن است در هنگام سرفه کردن مخاط سفید مایل به صورتی نیز مشاهده شود و به دلیل خون در ریه ها می باشد.

عرق سرد مداوم

عرق کردن یک مورد طبیعی می باشد، اما برخی افراد به طور کلی مقدار زیادی از مایعات بدن را از طریق از دست می دهند.اگر فردی عرق سرد را بدون هیچ دلیلی تجربه کرد یک وضعیت نگران کننده می باشد و باید اقدامات فوری را در نظر گرفت.

درد فک پایین

درد در قسمت گردن، شانه و فک می تواند از علائم حمله قلبی می باشد و اگر دچار بی حسی در شانه و دست شده باشید می تواند یکی از نشانه های حمله قلبی باشد. از انجا که این درد موقتی می باشد اغلب به فراموشی سپرده می شود.

سرگیجه

نرسیدن خون کافی به قلب یعنی نرسیدن اکسیژن کافی به قلب که این امر باعث کمبود نفس و سرگیجه می شود. این سرگیجه اغلب با درد قلسه سینه و نفس نفس زدن همراه است. همه این علائم به اندازه کافی برای این که بیمار سریعا به پزشک مراجعه کند، هشدار دهنده هستند.

تورم اندام

زمانی که عضله قلب درست عمل نکند، باعث ورم می شود که ابتدا در کف پا و قوزک ورم می کند و همچنین خون کافی به بافت ها نمی رسد و باعث ایجاد درد می شود

ضربان قلب

یک ضربان قلب پایدار نشانه ای از قلب سالم است. اما ضربان قلب بدون دلیل می تواند نشانه ای از خطر حمله قلبی باشد. در این مواقع احساسی که به فرد دست می دهد، این است که گویی با سرعت دویده است. برخی این حالت را با حمله عصبی اشتباه می کنند. اگر بدون آن که کار سنگینی انجام داده اید دچار ضربان تند و نامنظم قلب شده اید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

خر و پف

اگر مشکلات قلبی داشته باشید، خر و پف از علائم هشدار دهنده حمله قلبی می باشد و برای کنترل سطح خر و پف می توانید از یک ناظر خارجی کمک گرفت.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.