شفا مگ

علائم کاهش قند خون چیست

اگر ناگهان دچار علائم کاهش قند خون شدید، به این دلیل است که بدن انرژی کافی برای انجام فعالیت ها را ندارد و بیشتر در افراد مبتلا به دیابت ایجاد می شود.افت قند خون زمانی اتفاق زمانی می افتد که افرادی که مبتلا به دیابت هستند بیش از حد انسولین تزریق کنند و یا یک وعده غذایی را از دست داده باشند.البته در بعضی موارد افرادی که مبتلا به دیابت هم نیستند دچار افت قند خون می شوند و دچار علائم غیر منتظره افت ناگهانی قند خون می شوند.علائم کاهش قند خون شامل حالت های گیجی ، رنگ پریدگی، عرق کردن، عصبی بودن، گرسنگی و ضعف می باشد.این علائم برای افراد دیابتی بیشتر رخ می دهد که با مصرف انسولین بهتر خواهد شد.در ادامه با علائم کلی افت قند خون آشنا شوید.

علائم کاهش قند خون چیست
  1. کاهش قند خون چیست
  2. علائم کاهش قند خون

کاهش قند خون چیست

هیپوگلیسمی یا کاهش قند خون به زیر 60 میلی گرم بر دسی لیتر گفته می شود که بیشتر در افراد دیابتی بوجود می آید که با افت قند خون علائمی به همراه دارد.اگر غلظت گلوکز خون به کمتر از 60-70 میلی گرم در دسی لیتر کاهش یابد باعث ایجاد افت قند خون یا هیپوگلیسمی می شود. میزان طبیعی قند خون ناشتا برای افراد غیر دیابتی 70 تا 100 میلی گرم در دسی لیتر است و قند خون مطلوب برای افراد مبتلا به دیابت در ناشتا 70 تا 130 ، پس از وعده غذایی کمتر از 180 و 2 ساعت پس از مصرف غذای کمتر از 140 میلی گرم در دسی لیتر می باشد.

علائم کاهش قند خون

علائم کاهش قند خون شامل حالت های گیجی ، رنگ پریدگی، عرق کردن، عصبی بودن، گرسنگی و ضعف می باشد.این علائم برای افراد دیابتی بیشتر رخ می دهد که با مصرف انسولین بهتر خواهد شد. البته این موارد در افراد غیر دیابتی نیز رخ می دهد و ممکن است در زمان کمبود انرژی و ورزش های سنگین دچار افت قند خون شوند.

از دست دادن تمرکز

مغز به کاهش سطح گلوکز بسیار حساس است و باعث می شود در حفظ تمرکز دچار مشکل شود. البته این مشکل تمرکز ممکن است از خستگی بیش از حد باشد که با اصلاح سطح قند خون این مشکل برطرف شود.

پرش های عضلانی

پرش عضلانی از مواردی است که ممکن است در صورت افت قند خون ایجاد شود.این مورد زمانی شکل می گیرد که قند خون به زیر 40 میلی گرم در هر دسی لیتر برسد.پرش های عضلانی غیر ارادی می باشد و از این رو امکان متوقف کردن آن وجود ندارد.البته پرش عضلانی می تواند به دلیل مصرف زیاد کافئین باشد.

از دست دادن هوشیاری

افراد دیابتی که به نشانه ها افت قند خون دچار می شود و به آن ها توجه نمی کنند باعث می شود دچار از دست دادن هوشیاری شوند. کاهش قند خون در افراد دیابتی می تواند منجر به تشنج شود.

عصبانیت شدید

نوسانان اخلاقی و گریه های بی دلیل یا خشم غیر قابل کنترل در برخی از افراد که دارای افت قند خون هستند رخ دهد.این علائم اغلب با مصرف غذاهای سالم که تامین کننده قند خون هستند بر طرف می شود.

عرق کردن

اگر در درمان معمولی دچار تعریق شوید این نشان دهنده افت قند خون می باشد و به این معنی می باشد که قند خون کمتر از 70 میلی گرم در هر دسی لیتر است.عرق کردنی که به دلیل افت قند خون است اغلب در پشت گردن یا خط مو اتفاق می افتد.

لرزش بدن

اگر قند خون تنظیم نباشد باعث می شود سیستم عصاب مرکزی را تحت تاثیر قرار دهد. در زمان افت قند خون بدن سعی بر ساخت هورمون دوپامین و آدرنالین می شود تا بتواند باعث تحریک تولید گلوکز شود، به همین علت باعث لرزش دست و بدن می شود.اگر فعالیت ورزشی یا تجربه ای لذت بخش مانند خوردن شکلات نداشته اید باید مراقب این لرزش ها و تکان ها باشید.

سرگیجه

سرگیجه از علائم افت قند خون، به خصوص در افراد مبتلا به دیابت می باشد.کسانی که مبتلا به دیابت هستند باعث سرگیجه های ناگهانی می شوند.اگر این نشانه در افراد دیابتی ظاهر شد باید سریعا به دیگران اطلاع داده تا کمک کنند و بتوانند این حالت را حداقل با یک خوراکی کنترل کنند تا سطح گلوکز خون افزایش بیابد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.