شفا مگ

علت تنگی نفس در دوران بارداری چیست

تنگی نفس در دوران بارداری بسیار شایع می باشد و می تواند به علت ترشحات زیاد هورمون پروژسترون در سه ماهه اول بارداری و عمیق بودن یا فعالیت زیاد ریه تنفس باشد.در دوران بارداری خون رسانی و اکسیژن رسانی به جنین صورت می گیرد که این باعث می شود تنگی نفس اتفاق بیوفتد.تنگی نفس در بارداری درمان خاصی ندارد، فقط باید یک سری نکات را در این دوران رعایت کرده تا بتوانید این تنگی نفس را کنترل کنید. در زمان تنگی نفس در بارداری بهترین راه کنترل وعده های غذایی و طرز خوابیدن یا نشست و ایستادن است که می تواند به کنترل تنگی نفس کمک زیادی کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا با علت و درمان تنگی نفس در دوران بارداری اشنا شوید.

تنگی نفس در دوران بارداری
  1. علت تنگی نفس در بارداری
  2. درمان تنگی نفس در بارداری
  3. نکات مهم

علت تنگی نفس در بارداری

ترشحات زیاد هورمون پروژسترون و تنفس های عمیق و متعدد زنان باردار برای اکسیژن رسانی به جنین در سه ماهه اول بارداری علت تنگی نفس در دوران بارداری می باشد. هورمون پروژسترون روی دستگاه تنفسی تاثیر زیادی می گذارد و می تواند باعث تنگی نفس می شود.

عمیق بودن و فعالیت زیاد ریه ها برای خون رسانی و اکسیژن به جنین امری طبیعی است و همین مورد باعث می شود که تعداد تنفس های عمیق مادر بیشتر از قبل باشد، که باعث می شود مادر باردار احساس کند دچار تنگی نفس شده است.

در 3 ماه اول بارداری جنین به اندازه کافی رشد کرده است و باعث شده فضای بالای شکم را کاملا اشغال کند و باعث می شود به دیافراگم فشار وارد کند.


بیشتر بخوانید: فواید ورزش در دوران بارداری


راه درمان تنگی نفس در بارداری

برای کاهش تنگی نفس در بارداری، سعی کنید از اضطراب و استرس دوری کنید و با استراحت کافی و استفاده از روش های تنفسی و ریلکس کردن تنگی نفس را کاهش دهید.

سعی کنید در دوران بارداری نشستن را به طرز صحیحی انجام دهید، که بهترین حالت راست نشست و اینکه شانه را به عقب نگه دارید.
اگر دچار تنگی نفس در زمان دراز کشیده شدید،سعی کنید چند بالش اضافه در زیر سر خود استفاده کنید تا تنگی نفس را در شما کاهش دهد.

یکی از مراقبت ها در دوران بارداری پرخوری نکردن می باشد، زیرا غذا را در وعده های کوچک ،ولی متعدد مصرف کنید باعث می شود که شکم زیاد پر نشود و باعث می شود نفس تنگی نیز کنترل شود،همچنین سعی کنید بین خوابیدن و وعده های غذایی حداقل 2 ساعت فاصله بیاندازید.

در حالت ایستاده برای کاهش تنگی نفس سعی کنید نحوه ایستادن را کنترل کنید، به این شکل که سینه به طرف جلو و سر تا حدی رو بالا باشد تا باعث شود ریه ها در حالت افزایش ظرفیت خود قرار گرفته شوند و باعث شود تنگی نفس کنترل شود.

اگر از دسته افرادی بوده اید که قبل از دوران بارداری ورزش های حرفه ای انجام می دادید و اکنون در دوران بارداری ورزش باعث می شود شما دچار نفس تنگی شوید، سعی کنید فعالیت خود را کم کنید یا ورزش های خود را سبک تر کنید.

تنگی نفس زنان باردار در حالت استراحت و عدم تحرک با خوابیدن به پهلوی چپ کنترل می شود،زیرا این کار باعث می شود بر روی بدن فشار کمتر شود.

نکات مهم تنگی نفس در دوران بارداری

اگر در زمان بارداری علاوه بر تنگی نفس علائم دیگری مانند افزایش ناگهانی ضربان قلب، احساس گیجی و درد در ناحیه قفسه سینه ، کبودی لب و انگشت دست و پا، همچنین تنگی نفس به همراه سرفه های خونی و تب و لرز داشتید باید سریعا به پزشک معالج خود مراجعه کرده و اقدامات پزشکی را انجام دهید.

یکی از نکاتی که مادران باردار باید توجه کنند این است که اگر سابقه بیماری های تنفسی دارند، رفت و آمد در هوای آلوده مخصوصا در فصل پاییز و زمستان باید خودداری کنند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.