شفا مگ

اطلاعات دارویی متوکاربامول

متوکاربامول به شکل قرص 500 یا آمپول، یک داروی تسکین دهنده عضلات می باشد که برای درمان دردهای عضلات، کمردرد، سیاتیک ،گرفتگی گردن و همچنین کزاز می باشد.

متوکاربامول

متوکاربامول ( methocarbamol ) داروی مسکن و شل کننده عضلات می باشد و جهت گرفتگی و دردهای عضلانی تجویز می شود. از این دارو برای دردهای حاد عضلانی، اسکلتی، کمردرد و کزاز تجویز می شود.

قرص متوکاربامول 500 و آمپول 1 گرم در 10 میلی لیتر از اشکال دارویی این دارو می باشد و هر دو باعث شل کردن عضلات در بدن می شوند.این دارو به عنوان یک درمان کمکی در کنار روش های فیزیوتراپی استفاده می شود.

درد آمپول متوکاربامول در زمان تزریق کمی زیاد است، اما به سرعت پس از تزریق درد آن از بین می رود.

متوکاربامول برای گردن درد زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که گرفتگی عضلانی گردن باعث ایجاد درد شده باشد که با مصرف متوکاربامول درد عضلانی را کم و تسکین دهید. در ادامه با متوکاربامول و نحوه مصرف آن بیشتر اشنا شوید.

  1. متوکاربامول چیست
  2. اشکال دارویی
  3. موارد مصرف
  4. قبل از مصرف
  5. نحوه مصرف
  6. مقدار مصرف
  7. مصرف در بارداری
  8. مصرف در شیردهی
  9. عوارض جانبی
  10. تداخل دارویی

متوکاربامول چیست

متوکاربامول به شکل قرص و آمپول از جمله دارویی است که برای گرفتگی ماهیچه و شل کننده عضلات تجویز میشود.این دارو در گروه داروهای آرامبخش عضلات می باشد.در زمان درمان آسیب و درد عضلات پزشک متوکاربامول را به همراه فیزیوتراپی تجویز می کند.
متوکاربامول از طریق دستگاه گوارش جذب می شود و متابولیسم کبدی دارد.مدت زمان اثر متوکاربامول نیم ساعت بعد از مصرف می باشد و نیمه عمر متوکاربامول حدود 1.8 ساعت می باشد و همچنین از طریق ادرار دفع می شود.

اشکال دارویی متوکاربامول

متوکاربامول به شکل آمپول متوکاربامول 1000 میلی گرم در 10 میلی لیتر و قرص متوکاربامول 500 میلی گرم در دسترس می باشد که با توجه به تجویز پزشک مصرف می شوند.

موارد مصرف متوکاربامول

متوکاربامول برای درمان دردهای عضلانی ، دردهای اسکلتی ، شل کننده عضلات و همچنین درمان کزاز مورد استفاده قرار می گیرد. از متوکاربامول برای دردهای سیاتیک و همچنین درد عضلانی گردن و گرفتگی گردن استفاده می شود.

قبل از مصرف متوکاربامول

در زمان مصرف قرص متوکاربامول شاید باعث عوارض جانبی خفیفی شود،اما این عوارض خفیف و گذرا می باشد و با کاهش مقدار مصرف برطرف خواهد شد.

  • متوکاربامول را با 2 لیوان آب مصرف کنید و همچنین می توانید آن را با معده خالی و یا همراه با غذا میل کنید.
  • متوکاربامول باعث خواب آلودگی می شود و به همین علت تا مشخص شدن اثرات خواب آلودگی از انجام فعالیت های خطرناک خودداری کنید.
  • در صورت فراموش کردن یک نوبت مصرف دارو به محض به یادآوردن طی یک ساعت، آن را مصرف کنید. بعد از یک ساعت، آن را مصرف نکنید و مقدار مصرف بعدی را نیز دو برابر نکنید.
  • قبل از استفاده از این دارو بایستی پزشک خود را از سایر بیماری های خود نظیر نامنظمی در ضربان قلب، بیماری های کبدی و همچنین مشکلات قلبی باخبر سازید.
  • مصرف این دارو در کودکان کوچکتر از 12 سال، فقط برای درمان کزاز توصیه می شود.
  • مصرف متوكاربامول توسط بیماران مبتلا به میاستنی گراویس كه داروهای ضد كولین استراز مصرف می كنند، ممكن است موجب تشدید ضعف عضلانی شود.
  • در طول تزریق آمپول متوکاربامول می بایست حداقل 10 تا 15 دقیقه بعد از آن به صورت درازکش باقی بماند.

نحوه مصرف متوکاربامول

بر اساس تجویز پزشک ممکن است بعد از 2 تا 3 روز اول درمان دوز متوکاربامول را کاهش داده می شود. همچنین تعداد مصرف قرص متوکاربامول بر اساس تجویز پزشک انجام می شود.

متوکاربامول در یک برنامه درمانی استفاده می شود و در این برنامه متوکاربامول به همراه استراحت کردن، فیزیوتراپی و سایر اقدامات برای کاهش درد استفاده می شود.

مقدار مصرف متوکاربامول

مقدار مصرف متوکاربامول بر اساس سن، بیماری و تجویز پزشک می باشد.قرص متوکاربامول برای اسپاسم عضلانی مقدار 1500 میلی گرم، 4 بار در روز به مدت 48 ساعت تا 72 ساعت مصرف می شود.مقدار نگهدارنده متوکاربامول 4000 تا 4500 میلی گرم در روز در دوزهای منقسم استفاده می شود و حداکثر دوز روزانه 4 گرم است.

برای تزریق عضلانی یا وریدی آمپول متوکاربامول مقدار 1000 میلی گرم می باشد،البته در صورت نیاز هر 8 ساعت ادامه دارد و حداکثر دوز روزانه 3 گرم است.

مصرف متوکاربامول در بارداری

متوکاربامول در دوران بارداری ممکن است به نوزاد متولد نشده آسیب جدی وارد کند.متوکاربامول در دسته C بارداری قرار دارد و به همین دلیل اگر قصد باردار شدن دارید یا باردار هستید، قبل از تجویز متوکاربامول با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف متوکاربامول در شیردهی

متوکاربامول به شیر مادر منتقل می شود و ممکن است به نوزاد شیرده آسیب برساند،پس قبل از تجویز متوکاربامول با پزشک خود مشورت کنید تا پزشک بتواند بهترین تصمیم را بگیرد.ممکن است دادن شیر به نوزاد را پزشک متوقف کند.

عوارض جانبی متوکاربامول

عوارض متوکاربامول در بیشتر موارد خفیف و گذرا می باشد، اما اگر واکنش آلرژیک مانند خارش، ورم صورت،گلو، تنگی قفسه سینه و مشکل در تنفس داشتید سریعا با پزشک تماس بگیرید.

مصرف متوکاربامول ممکن است باعث ورم آنژیونوریوتیک که شامل علائم بافت های متورم ،درد شکم، ضربان قلب کم و فشار خون پایین شود.همچنین عوارض متوکاربامول می تواند روی بینایی تاثیر بگذارد، که این عوارض شامل دوبینی، تاری، قرمزی چشم، خار، بی خوابی، سرگیجه می باشد و در صورت بروز بیشتر این موارد با پزشک تماس بگیرید.

تداخل دارویی متوکاربامول

متوکاربامول نیز مانند سایر داروها می تواند دچار تداخل دارویی شود و نباید بعضی از داروها را با این دارو همزمان مصرف کرد، زیرا ممکن است عوارض جبران ناپذیری داشته باشد یا اثر داروها را کم کند.

متوکاربامول می تواند با داروهای لورازپام،دیازپام ،کلونازپام،آلپرازولام یا هر داروی عضو بنزودیازپین ، اکسی کدون، هیدروکدون، ترامادو،آمی تریپتیلین، دوکسپین و ایمی پرامین در تداخل باشد.

مصرف همزمان متوکاربامول با سایر داروهای مضعف CNS از جمله الکل، مخدرها، داروهای ضد اضطراب، ضد افسردگی های سه حلقه ای و داروهای ضد سایکوز، ممکن است باعث بروز اثرات اضافی مضعف CNS شود

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.