شفا مگ

چگونه استعداد کودک خود را کشف کنیم

کشف استعداد کودکان توسط والدین بسیار مهم است و باید با دقت فراوان کودکان و علاقه کودکان خود را زیر نظر داشته باشند و بعضی از استعداد های آنها را کشف کند و کودکان را برای پیشرفت استعداد های آنها همراهی کنند.هر انسانی دارای یک زمینه برای استعداد ذاتی خود دارد و باید آن استعداد کشف ، بررسی و پیشرفت آن می باشند. برای کشف این استعداد ها باید از کودکی انجام شود و این استعداد ها را گسترش و پیشرفت داد.پس با توجه به این شرایط کشف استعداد در کودک بسیار مهم است.

کشف استعداد کودک

والدین باید با بررسی های تشخیصی بر رفتار و علاقه کودکان استعداد انها را رمزگشایی کنند و به انها در راه رسیدن به آن یاری کنند.والدین باید به کودکان کمک کنند تا بتوانند یک تصمیم درست بگیرند و بتوانند علاقه خود را پیدا کنند. اغلب بچه ها تحت تاثیر چیزی غیر از علاقه و استعداد خود قرار می گیرند، مثل دیدن یک فیل یا یک دوست که در زمینه خاصی فعالیت موفقی دارد. در پنین مواقعی فرزندتان ممکن است به اصطلاح جوگیر شرایط شود و یک تصمیم لحظه ای و هیجانی بگیرد.

البته نباید به هیجان کودک دامن نزد و می بایست منطقی باشید.والدین هم در بعضی موارد بیشتر از بچه ها هیجان زده می شوند و هیجانی تسمیم می گیرند، اما بهترین راه درس زمان دادن است.

چگونه استعداد کودک خود را بشناسیم؟

بررسی رفتار کودک توسط والدین در خانه و مشاهده دقیق کارهای آنها باعث می شود تا حدودی به علاقه آنها پی ببرند. کودکان به هر چه علاقه داشته باشند، در خانه به همان مشغول می کنند، بنابراین بر اثر مشاهده های رفتار های آنها می توان به اینکه کودکان به چه چیزهای بیشتر علاقه نشان می دهد. پس با مراقبت و مشاهده به تدریج می توان به ذوق و رغبت کودکان پی برد.

در بعضی از موارد می توان به وسیله پرسش ها به ذوق و رغبت های کودکان پی برد. برای این که بهتر بتوانید در این کار توفیق بیشتری بیابیدباید از هر دو وسیله استفاده کرد که به این معنی است که هم رفتار کودک را مورد مشاهده قرار دهید و هم از او سوالاتی کرده و با توجه به پاسخ های آنها تجزیه و تحلیل کنید.

متاسفانه در بعضی خانواده ها دیده می شود که والدین تمایل به پیروی فرزندان از علاقه مندی خودشان می باشند. این به این معنی است که اگر پدر نقاش است ، کودک نیز باید نقاش شود و یا برعکس.


بیشتر بخوانید: تقویت اعتماد به نفس در کودکان


البته پدر و مادر وظیفه دارند در رشد فکر و اندیشه و علاقه کودکان به آنها کمک کنند و همچنین از تجربیات خود به آنها بگویند. اما اگر این راهنمایی ها منجر به اعمال نظر باشد بسیار مخرب است و کاملا بی مورد است. این رفتار باعث می شود کودک از مسیر اصلی خود فاصله بگیرد. پس والدین می بایست سعی کنند در رابطه با رشته تحصیلی آنها و یا علاقه مندی کودکان توجه زیادی داشته باشند.

والدین نباید آرزوهای براورده نشده خود را در زندگی به کودکان خود اجبار کنند و فرزند خود را زیر فشار قرار دهند تا آرزوهای دست نیافته آنها را انجام دهند. یک مثال واضح این می باشد که پدری قصد داشته مهندس معمار شود ، اما نشده و می خواهد فرزندش یک مهندس معمار قابلی شود و روی این آرزوی خود پافشاری کند.این باعث می شود که اگر فرزندشان اهداف دیگری داشته باشند و استعدادی هم در این زمینه نداشته باشند باعث گمراه شدن آنها در زندگی می شوند.

نکته دیگری که بسیار مهم است ، فرزندان خود را روی طیفی وسیعی از تجارب قرار دهید. این کار باعث می شود استعدادهای نهفته فرزندتان فعال شود.این را از ذهن بیرون کنید که چون فرزند علاقه ای نشان نداده ، بنابراین استعدادی در این زمینه نیز ندارد.بگذارید مرتکب اشتباه هم شود.اگر همه کارها را به طور کامل و بی نقص انجام دهد ، هرگز برای کشف و گسترش استعداد خطر نخواهد کرد.
و نکته مهم آخر نیز ،هیچگاه کودک خود را مجبور به یادگیری نکنید. این امید که برای پیشرفت و رشد دادن استعدادهای کودکان باید هر روز درس های خاصی را به آنها آموخت، این کار باعث می شود کودک مضطرب و دلزده شود و نتیجه اش درست برعکس می شود.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.