شفا مگ

مقدار افزایش وزن نوزاد در هر ماه

نوزادان در سنین مختلف باید وزن های آنها را کنترل کرد زیرا نوزادان در یک تا دوازده ماهگی کوچک و آسیب پذیر است.البته زیاد نگران لاغر شدن نوزادان در روزهای نخست عمرشان باشید. نوزادان در 12 روز اول به دنیا آمدن وزنشان را افزایش می یابد. در ادامه با وزن و قد نوزادن در یک سال اول زندگی و غذاهای مناسب برای نوزادان آشنا شوید.

مقدار افزایش وزن نوزاد در هر ماه
  1. وزن نوزاد در یک ماهگی
  2. وزن نوزاد در دو ماهگی
  3. وزن نوزاد در سه ماهگی
  4. وزن نوزاد در چهار ماهگی
  5. وزن نوزاد در پنج ماهگی
  6. وزن نوزاد در شش ماهگی
  7. وزن نوزاد در هفت ماهگی
  8. وزن نوزاد در هشت ماهگی
  9. وزن نوزاد در نه ماهگی
  10. وزن نوزاد در ده ماهگی
  11. وزن نوزاد در یازده و دوازده ماهگی

وزن نوزاد در یک ماهگی

وزن نوزاد در ماه اول زندگی آنها هفته ای 29 گرم به وزنشان و حدود ماهی 2.54 سانتی متر به قد آنها افزوده می شود.البته این وزن اگر تغذیه مناسب داشته باشند وزن آنها بیشتر می شود. مناسبت ترین مقدار شیر مادر یا شیر خشک برای نوزادان یک ماهه هر دو ساعت یک بار می باشد.

وزن نوزاد در دو ماهگی

وزن کودک در حالت عادی هر هفته افزایش می یابد. البته در برخی از موارد شیر مادر کافی نباشد یا نوزاد به درستی نتواند از سینه مادر مک بزند و وزن کودک نمی تواند افزایش یابد.اگر به این مورد دچار شد می بایست با پزشک مشورت کنید.
نوزادان در دو ماهگی فقط می توانند شیر مادر یا شیر خشک مصرف کنند و از دادن هر گونه ماده غذایی می تواند باعث خطر بیماری های گوارشی را افزایش دهند.

وزن نوزاد در سه ماهگی

در سه ماهگی نوزاد افزایش وزن کمی دارد و می تواند هفته ای کمتر از 113 گرم وزن اضافه کند. در این سن نوزاد می تواند فقط از شیر مادر یا شیر خشک استفاده کند.

وزن نوزاد در چهار ماهگی

کودک چهار ماهه نشانه هایی از آمادگی برای مصرف مواد غذایی جامد را بروز می دهد. تف کردن مواد غذایی جامد مانند غلات از چهار ماهگی آغاز و در هفت ماهگی به اوج می رسد.کودک علاوه بر شیر مادر یا شیرخشک باید میوه و سبزیجات پوره شده نیز بخورد.وزن نوزاد باید در پنج تا شش ماهگی دو برابر شود

وزن نوزاد در پنج ماهگی

نوزادان در پنج ماهگی تا شش ماهگی وزن آنها دو برابر می شود.اگر اضافه وزن نداشت می بایست به پزشک مراجعه کنید تا علت کاهش وزن مشخص شود. نوزادان در این سن علاوه بر شیر مادر یا شیر خشک باید سرلاک و پوره میوه نیز مصرف کنند.


بیشتر بخوانید: نکات مهم مراقبت از نوزاد


وزن نوزاد در شش ماهگی

از شش ماهگی نوزادان وزن آنها یک کیلوگرم افزایش می یابد و همچنین قد آنها نیز حدود یک و نیم سانت اضافه خواهد شد. کودک باید در این سن سبزیجات، میوه ها و گوشت پوره شده را مصرف کند.

وزن نوزاد در هفت ماهگی

در این سن نوزاد باید به طور متوسط 900 گرم افزایش وزن یابد.برای افزایش وزن بیشتر با پزشک متخصص مشورت کنید. همچنین اگر وزن کودک در یک ماه بیش از دو کیلوگرم افزایش وزن داشت باید به پزشک مشورت کنید.بهتر است همراه شیر مادر یا شیر خشکی که کودک مصرف می کند، ترکیبی از گوشت، سبزیجات و میوه را به فرزندتان بخورانید. او به راحتی می تواند مواد غذایی له شده را ببلعد.

وزن نوزاد در هشت ماهگی

نوزاد در هشت ماهگی در فاصله سه ماه مانده تا یک سالگی وزن آن حدود سه برابر می شود. غلای کودک باید علاوه بر شیر مادر یا شیر خشک تکه های بسیار کوچک مواد غذایی نیز باشد.

وزن نوزاد در نه ماهگی

برای حفظ روند افزایش وزن، غذایی سبک که از تخم مرغ آب پز، برش های کوچک سبزیجات بخارپز شده و نان است را هر دو تا چهار ساعت یک بار به فرزندتان بدهید. نوزادانی که میان وعده های سالم را با اشتها می خورند وزن شان کم نمی شود.در این سن نوزاد باید سرلاک، میوه ها (کیوی و موز)، سبزیجات و گوشت تکه تکه و نرم شده را بخورد.نوزاد باید در فاصله سه ماه مانده تا یک سالگی وزنش سه برابر شود

وزن نوزاد در ده ماهگی

فرزندتان سینه خیز و چهار دست و پا رفتن در کف اتاق ها و آشپزخانه را شروع کرده و با کمک گرفتن از اشیاء مختلف تلاش می کند بایستد که نتیجه اش سوزاندن کالری بیشتر است. در این شرایط انتظار افزایش وزن ماهانه بیش از 900 گرم غیرمنطقی است.علاوه بر غذاهای انگشتی به او سبزیجات برگ سبز میوه های سفت تر مانند سیب و... را بدهید. تغذیه با شیر مادر یا شیر خشک فراموش نشود.

وزن نوزاد در یازده و دوازده ماهگی

فرزندتان به زودی روی پاهایش می ایستد و چند قدم بر می دارد. رسیدن کودک به این مرحله بزرگ ترین هدیه به والدین است. تغذیه شبانه کودک در این مرحله متوقف نشده اما کمتر خواهدشد. وزن او نیز با رسیدن به یک سالگی سه برابر خواهدشد.

در اکثر قریب به اتفاق موارد، وزن نوزادان پسر در هنگام تولد بیشتر از نوزادان دختر است. نوزادان نورس به طور طبیعی 5 تا 8 درصد از وزن هنگام تولدشان را در روزهای اول تولد از دست می دهند. آنها در پایان دو هفتگی وزن از دست رفته را دوباره به دست می آورند. بعد از این مدت نوزادان دوماهه اول تولد روزی 28 گرم به وزن شان اضافه می شود. بعد از این دو ماه هم به طور طبیعی باید نیم کیلوگرم در هر ماه به وزن نوزاد اضافه شود.

این میزان افزایش وزن به طور معمول می تواند باعث دو برابر شدن وزن نوزاد تا 5 ماهگی شده و تا یک سالگی نیز وزنش سه برابر وزن هنگام تولدش خواهدبود. البته نکته مهم اینجاست که در سال های اخیر چاقی در میان کودکان زیاد شده و این چاقی اغلب از همان ماه های اول بروز می کند. این جدول روند وزن گیری نوزادان دختر و پسر را نشان می دهد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.