شفا مگ

تست پاپ اسمیر چیست و چگونه انجام می شود

تست پاپ اسمیر ( Pap smear ) یک روش آزمایش سلولی از گردن رحم می باشد که برای تشخیص سرطان انجام می شود. از تست پاپ اسمیر برای بدخیمی سرطان رحم نیز استفاده می شود. این تست مقداری از ترشحات دهانه رحم را برداشته و زیر میکروسکوپ چک می کند. همچنین با این تست می توان ویروس های HPV را نیز تشخیص داد. در ادامه با تست پاپ اسمیر و روش تشخیص و انجام این تست را بشناسید.

تست پاپ اسمیر چیست و چگونه انجام می شود

تست پاپ اسمیر چیست

تست پاپ یا پاپ اسمیر از روش های آزمایش سلولی می باشد که با برداشتن سلول از گردن رحم برای کشف سرطان یا عوارضی که به سرطان تبدیل می شود استفاده می شود.

پاپ اسمیر یک آزمایش غربالگری است برای شناسایی عوارض های پیش سرطانی و مخفی و همچنین تومورهای کوچکی که به سرطان گردن رحم منجر می شود.

تست پاپ اسمیر یک آزمایشی می باشد که برای تعیین بدخیمی سرطان رحم مورد استفاده قرار می گیرد.در این تست، بخش عمقی واژ« که به سختی قابل مشاهده است را برای تشخیص وضعیت سرطان دهانه رحم مورد بررسی قرار می دهد.زمان جواب آزمایش پاپ اسمیر معمولا طولانی نیست. البته آزمایش تعیین ویروس کمی طولانی تر است و یک هفته زمان میبرد.

برای یک نمونه گیری درست و تشخیص اینکه سلول های دهانه رحم تحت تاثیر چیزی قرار نگرفته باشند، بهتر است از 48 ساعت قبل، از هیچ شوینده واژینال یا مواد ضدعفونی کننده مثل بتادین، اسپری ها و کاندوم هایی که باعث کشته شدن اسپرم ها می شود، کرم های داخل واژن استفاده نشود. خونریزی و لکه بینی هم نداشته باشند.

اگر جواب تست مثبت بود، بیمار باید به همان پزشک زنان مراجعه کند یا به متخصصان دیگر؟ اگر جواب تست ویروس مثبت بود به خصوص نمونه های پرخطر حتی در صورتی که پاپ اسمیر نرمال باشد، توصیه می کنیم حتما آزمایش کولپوسکپی انجام شود. در این آزمایش از طریق وسیله ای، داخل رحم را بزرگ نمایی می کنند و با دید مستقیم از قسمت هایی که از طریق اسید سلول ها تغییر رنگ داده اند، نمونه برداری می شود

روش های تست پاپ اسمیر

برای انجام تست پاپ اسمیر به دو روش می باشد. در روش اول به صورت سنتی انجام می شود.در این روش به کمک برس از دهانه رحم نمونه ها و ترشحاتی که سلول ها هم درون آنها می باشد برداشته می شود و روی لام گذاشته شده و زیر میکروسکوپ مشاهده می شود.در این مشاهده تغییراتی که ممکن است در سلول ها ایجاد شده باشد مورد بررسی قرار می گیرد.

در روش دیگر نمونه داخل یک محلول مخصوص ریخته می شود و به آزمایشگاه فرستاده می شود. آزمایشگاه به وسیله سانتریفیوژ سلول های دهانه رحم را از مایع جدا کرده و با میکروسکوپ مورد بررسی قرار می دهند. از طریق این روش نیز می تواند ویروس های HPV را نیز ارزیابی کرد.منظور از ویروس های HPV ویروس های نوع بدخیم سرطان دهانه رحم می باشد.

تست پاپ اسمیر بکارت را زایل می کند؟

عامل سرطان دهانه رحم ویروس های HPV هستند و می توانند با تماس پوست با پوست هم انتقال پیدا کنند؛ لازم نیست حتما پرده بکارت باز شود و انتقال ویروس صورت بگیرد. پس انتقال ویروس صرفا از طریق رابطه کنیس نیست. حتی با وجود بکارت هم ویروس HPV می تواند منتقل شود. به همین دلیل نمی توان گفت زنانی هم که باکره هستند، تست ندهند. این را هم باید بگویم که سرطان دهانه رحم، سرطانی قابل پیشگیری است.

بهترین راه هم استفاده از واکسن گارداسیل برای ویروس HPV است که علیه دو فرم اصلی بدخیم یعنی 16 و 18 و دو فرم اصلی خوش خیم یعنی 6 و 11 است. در این بخش تعداد 18 نوع ویروسی پرخطر هم داریم. بهترین سن واکسن هم 9 تا 11 سالگی است که تا زیر 26 سال همچنان بهترین تاثیر خود را دارد اما تا سن 46 سالگی هم توصیه می شود زنان از این واکسن استفاده کنند هر چند تاثیر آن برای سامانه ایمنی بدن کمتر است.

برای دختران زیر 14 سال به جای سه نوبت واکسن، دو دوره استفاده می شود یعنی یک دوره را الان می زنند و بعدی با شش ماه فاصله در صورتی که در افراد بزرگ تر سه نوبت واکسن زده می شود که یک نوبت الان است، یک نوبت دو ماه بعد و یک نوبت چهار ماه بعد از نوبت دومی. از آن جا که واکسن گرانی است و حدود 300 هزار تومان قیمت دارد وقتی زیر 14 سالگی این واکسن زده شود، مقرون به صرفه تر است و پاسخ سامانه ایمنی هم خیلی بهتر خواهدبود.

چه گروه از زنان تست پاپ اسمیر باید بدهند؟

مسلما گروهی از زنان که رفتارهای پرخطر جنسی دارند، با ریسک بالایی رو به رو هستند. همچنین کسانی که سابقه زگیل تناسلی دارند یا رابطه جنسی را از سنین پایین تر شروع کرده اند در معرض خطر بیشتری هستند؛ چون ویروس های دهانه رحم بیشتر از صد نوع مختلف دارند و از این تعداد، حدود 15 نوع فرم های پرخطر هستند که با سرطان دهانه رحم ارتباط دارند.

اما ویروس های کم خطرتر هم می توانند زگیل های تناسلی ایجاد کنند که در قسمت های زیرین دستگاه تناسلی دیده می شوند به همین دلیل بیمار آن ها را می بیند و راجع به پزشک سریع تر خواهدبود اما موضوع نگران کننده، ویروس های پرخطری هستند که اکثرا دیده نمی شوند. ابتلا به ویروس مشخص نمی شود جز با انجام تست پاپ اسمیر و تعیین ویروس.

پاپ اسمیر در دختران مجرد

این تست در دختران باکره انجام نمی شود . بدلیل اینکه با ورود اسپکولوم به پرده بکارت آسیب وارد می شود معاینه واژن و پاپ اسمیر در دختران غیر قابل انجام است.

سن ابتلا به سرطان رحم

معمولا حدود 10 تا 15 سال بعد از ورود ویروس به بدن، تغییرات سلولی شروع می شود بنابراین انتظار می رود که سرطان در سنین بالای 30 سال رخ دهد. به همین دلیل در دستورهای جدید به افراد بالای 30 سال توصیه می کنند که فقط تست پاپ اسمیر ندهند و آزمایش تعیین ویروس هم صورت بگیرد.

بهترین زمان انجام تست پاپ اسمیر

بهتر است در دوران پریود و هنگام لکه بینی، بعد و قبل از عادت ماهانه هم نباشد اما هیچ قسمتی از سیکل؛ برتری به قسمت دیگر ندارد چون هنگام آزمایش نوشته می شود که در چه زمانی از سیکل عادت ماهانه، نمونه برداری صورت گرفته است.

این تست باید در فاصله روزهای 18-12 سیكل قاعدگی انجام بشود و بهترین زمان انجام آزمایش حدود روز 15 چرخه قاعدگی می باشد.
شخصی که می خواهد این آزمایش را انجام بدهد باید با شرایط زیر به آزمایشگاه مراجعه کند:

  • در 48 ساعت قبل از انجام این آزمایش، ژل، كرم و داروهای واژینال استفاده نکند.
  • از 48 ساعت قبل دوش واژینال استفاده نکرده باشد.
  • از 24 یا 48 ساعت قبل آمیزش جنسی نداشته باشد و پیش از انجام آزمایش معاینه واژینال نیز نشده باشد.
  • در زمانی که عفونت شدید باشد به طوری که ترشحات خیلی زیاد هستند نباید آزمایش صورت گیرد.

برای آزمایش مجدد باید فاصله زمانی 8 هفته از نمونه گیری قبل گذشته باشد.
اگر شخص قبل از آزمایش، مثانه خود را خالی کرده باشد و در زمان آزمایش نفس عمیق و شل کردن عضلات را انجام دهد آزمایش وی راحت تر خواهد بود.

 

چه کسانی بیشتر در معرض سرطان دهانه رحم هستند؟

  • افرادی که در خانواده آنها سابقه ابتلا به این سرطان وجود دارد
  • افرادی که دخانیات مصرف می کنند و معتاد هستند
  • افرادی که در سنین پایین ازدواج کرده اند
  • افراد نازا و یا افرادی که زایمان نداشته اند
  • افرادی که همسرشان دارای چند شریک جنسی است
  • افرادی که همسرشان ختنه نشده است
  • افرادی که خودشان چند شریک جنسی دارند
  • افراد مبتلا به ایدز

عوارض تست پاپ اسمیر

مراحل انجام این تست چندان پیچیده و دردناک نیست. همچنین پاپ اسمیر هیچ عارضه ای ندارد و تنها ممکن است بعد از انجام این آزمایش، تا چند ساعت درد و سوزش احساس کنید. احتمال لکه بینی بعد از پاپ اسمیر طبیعی است و به همین دلیل توصیه می کنیم همراه خود نوار بهداشتی داشته باشید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.