شفا مگ

چگونه گردش خون ضعیف را درمان کنیم

یکی از عارضه های شایع در بین افراد گردش خون ضعیف می باشد که می تواند عوارضی از جمله سرماخوردگی ، درد ست ها و پا را به همراه داشته باشد.گردش خون زمانی ضعیف باشد می تواند باعث ضربان نامنظم قلب شود و در طول زمان باعث مشکلات جسمانی دیگری نیز می شود.در ادامه مطلب راه هایی را گرداوری کرده ایم که می تواند باعث تقویت گردش خون در بدن شود.این راه ها شامل آب درمانی ، استراحت ، مصرف مواد غذایی مفید برای گردش خون و راه های درمان خانگی برای گردش خون ضعیف می باشد.

چگونه گردش خون ضعیف را درمان کنیم

 

آب درمانی: دوش آب گرم، حمام بخار، سونا و جکوزی از ساده ترین روش های تقویت گردش خون هستند. آب درمانی موجب گشاد شدن عروق خونی و تقویت گردش خون در سراسر بدن می شود.

زنجبیل: زنجبیل حاوی دو آنتی اکسیدان به نام های gingerols و zingerone است که به بهبود گردش خون کمک می کنند. می توان زنجبیل را به صورت چای یا به عنوان ادویه در غذاهای مختلف استفاده کرد. قرص زنجبیل هم کارایی لازم را دارد.

سیر: سیر معجونی فوق العاده برای بهبود گردش خون است. این گیاه از تجمع پلاکت خون جلوگیری کرده و منجر به کاهش فشار خون می شود. اگر بو و مزه سیر را دوست ندارید، از قرص سیر استفاده کنید.

ماساژ بدن با روغن های مخصوص: ماساژ بدن با روغن هایی مانند رزماری، اکالیپتوس و اسطوخودوس، علاوه بر بهبود گردش خون، دردهای عضلانی ناشی از گردش خون ضعیف را تسکین می دهد و گرم شدن بافت و نرمی پوست از دیگر فواید ماساژ است که به بهبود گردش خون کمک می کند.

حرکت های کششی: حرکت های کششی به ویژه بعد از نشستن های طولانی مدت، یکی از مهمترین راهکارهای بهبود گردش خون است. یوگا حاوی حرکت های کششی بسیار موثر بر بهبود جریان خون در بدن است.

ورزش منظم: انجام ورزش منظم یکی از مهمترین راهکارهای بهبود گردش خون است. فعالیت های کاردیو از جمله پیاده روی باعث تقویت شبکه ی گردش خون می شوند. این تمرینات در یک بازه ی زمانی طولانی انجام می شود و منجر به افزایش ضربان قلب و پمپاژ خون بیشتر در رگ ها، و نهایتا حمل مواد مغذی و اکسیژن به تمام سلول ها خواهد شد.

چای سبز: آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز به استراحت شریان ها و بهبود گردش خون کمک می کند. از طرفی میزان اکسید نیتریک خون را افزایش می دهد که این ترکیبات به گسترش عروق خونی و بهبود جریان خون کمک می کند.

سیگار را ترک کنید: نیکوتین موجود در سیگار گردش خون را ضعیف می کند؛ از طرفی سیگار دشمن قلب است.

هندوانه: هندوانه حاوی ماده ای به نام لیکوپن است که از تجمع پلاکت در دیواره های عروق خونی جلوگیری می کند.

شکلات تلخ: شکلات تلخ سبب گسترش عروق خونی شده و از این طریق به بهبود گردش خون در پاها کمک می کند.

زردچوبه: زردچوبه حاوی یک ترکیب شیمیایی به نام کورکومین است که از ایجاد پلاک و تشکیل لخته جلوگیری می کند و از این طریق در بهبود گردش خون موثر است.

روغن نارگیل: روغن نارگیل سبب تسکین التهاب عوق خونی شده و به بهبود گردش خون کمک می کند. مصرف روزی دو تا سه قاشق روغن نارگیل فرابکر توصیه شده است.

استراحت کنید: استراحت و تمرکز مهمترین راهکارهای بهبود گردش خون هستند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.