شفا مگ

درمان خانگی موثر برای سرفه

سرفه های مداوم می تواند دردناک و در بعضی از شرایط خسته کننده است.این سرفه ها می تواند توسط هر عاملی مانند خشکی گلو، خشکی سینوس و آسم ایجاد شود.سرفه ها انواع مختلفی دارد و بر اساس نوع آن می تواند درمان شود.در ادامه با درمان های خانگی موثر برای سرفه آشنا شوید.

درمان خانگی موثر برای سرفه
  1. نوشیدن مایعات
  2. نوشیدن مایعات گرم
  3. قرقره آب نمک
  4. حمام بخار
  5. تغییر محیط زندگی

نوشیدن مایعات برای درمان سرفه

مثل هر بیماری دیگری،رسیدن آب کافی به بدن  خط اول دفاعی در برابر سرفه است.اگر دلیل سرفه تان گلوی خشک است،کمی آب نوشیدن میتواند تمام چیزی باشد که نیاز دارید. حتی اگر دلیل سرفه تان چیز دیگری است،نوشیدن مقدار زیادی مایعات هرگز بد نیست.

اگر گلویتان از سرفه خش دار و آزرده شده است،از خوردن مایعاتی که بیشتر تحریکش میکنند،مانند آبمیوه های اسیدی مثل آب پرتقال، بپرهیزید.

در خوردن لبنیات نیز احتیاط کنید.اگرچه این که شیر مخاط بیشتری تولید میکند تصوری بیش نیست،شیر مخصوصا شیر کامل ممکن است گلویتان را بپوشاند و احساسِ داشتنِ خلطِ بیشتری بکنید.از طرف دیگر،اگر سر فه تان توسط حساسیت و خشکی ایجاد شده باشد،لبنیات سرد ممکن است آن را تسکین دهد.اگر شک دارید عامل سر فه تان چیست،همیشه آب را انتخاب کنید.

مایعات گرم برای درمان سرفه

 برای سرفه های مخصوصی،از جمله سرفه هایی که از گرفتگی یا خشکی سینوس ها ایجاد شده باشند،مایعات گرم میتوانند حتی از مایعات سرد یا مایعاتی با دمای اتاق موثر تر باشند.

چه چای گیاهی مورد علاقه ی همیشگی تان با عسل باشد،چه آب داغ با لیمو،هر مایع داغی میتواند خلطتتان را از بین ببرد.

درمان سرفه با قرقره آب نمک

 آب نمک به خصوص در شرایطی که سرفه تان مربوط به سرماخوردگی است،راه حل شماست.قرقره کردن آب نمک یا استفاده از اسپری محلول نمک بینی،میتواند به کشتن ویروس ها و باکتریهایی که آبریزش پشت بینی و سر فه را ایجاد میکنند،کمک کند و همچنین باعث رهایی موقت از بازگشت خلط به گلویتان شوند.

حمام بخار برای درمان سرفه

به صورت عقلانی،بخار حمام یا رطوبت میتواند به مقابله به این عامل بپردازد؛هرچند،فقط اگر عامل سرفه تان هوای خشک باشد.اگر سر فه تان به دلیل تجمع مخاط،آسم،گرد و غبار و هاگ باشد،در واقع رطوبت میتواند سر فه تان را بدتر کند.

تغییر محیط زندگی

۱- عمودی بمانید

افقی بودن میتواند خلط را به سمت گلویتان بکشاند.هنگام خواب،زمانی که سر فه میکنید،به عنوان مثال،با چند بالشت باید زیر سرتان را بالا نگه دارید تا از گرفتگی سینوس هایتان که باعث جمع شدن خلط در گلویتان و سر فه میشود،جلوگیری شود.

۲- هوا را تمیز نگه دارید

 از هوای کثیف،مخصوصا دود سیگار،دور بمانید.ذرات ریز در هوا میتوانند عامل سر فه تان باشند یا سرفه تان که عامل دیگری دارد بدتر میکند.رایحه های قوی،از جمله عطرها،میتوانند باعث سرفه در بعضی افراد باشند حتی اگر برای سایرین محرک نباشند.

۳- هوا را راکد نگه دارید

 از باد،پنکه سقفی،گرم کننده،تصفیه هوا و هواکش دوری کنید زیرا ممکن است سرفه را بدتر کنند.بسیاری از کسانی که از سر فه رنج میبرند،باور دارند که وزش باد،یا با خشک کردن مسیرهای هوایی یا ایجاد احساس خارش،معمولا سرفه شان را تحریک و بدتر میکند.

۴- تمرینهای تنفس را امتحان کنید

 اگرچه بیشتر تمرینهای تنفس برای افرادی با بیماریهای عروقی مثل انسداد عروق ریه استفاده میشود،برای افرادی که با سر فه مقابله میکنند نیز میتوانند استفاده شوند.

شما میتوانید روشهای”سرفه ی کنترل شده”یا “تنفس لب غنچه ای” را از میان سایر روشها امتحان کنید.برای مثال،با دم عمیق از بینی شروع کنید و تا ۲ بشمارید.سپس،با غنچه کردن لبها مثل حالت سوت زدن،همه ی هوا را در حالی که تا ۴ میشمارید،خارج میکنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.