شفا مگ

علائم خاموش سرطان کبد چیست

سرطان کبد یک تومور بدخیم سرطانی است که شروع این بیماری با علائم خاموش است و با دانستن این علائم می توان پیشگیری های لازم را برای بدخیم شدن انجام داد.

سرطان کبد

سرطان کبد یک تومور بدخیم سرطانی است که از بافت کبد منشا می گیرد.در کبد نیز سرطان هایی نیز یافت می شوند که از نقاط دیگر منشا گرفته و به کبد گسترش یافته اند.

از علائم شایع سرطان کبد یک توده سفت در قسمت بالا و سمت راست بدن، کاهش وزن و بی اشتهایی، زردی پوست و چشم می باشد.البته علائم های دیگری نیز دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

علائم سرطان کبد در زنان: برخی علائم سرطان کبد که در زنان شایع است ، اما اکثر زنان آن را نادیده می گیرند.این علائم شامل کبودی، تورم اعضای صورت، تغییر در ناخن ها، خونریزی پس از یائسگی، درد غیر طبیعی لگن و درد معده می باشد.

بعضی از سرطان ها در خارج از کبد ایجاد می شوند و به اعضای بدن سرایت می کنند، اما پزشکان فقط سرطان را که از کبد شروع می شود ،سرطان کبد توصیف می کنند.در این مقاله علائم سرطان کبد، علائم، نحوه درمان آن و پیشگیری از سرطان کبد توضیح می دهیم.

  1. سرطان کبد چیست؟
  2. علائم
  3. علت
  4. پیشگیری
  5. عواقب مورد انتظار
  6. درمان

سرطان کبد چیست؟

سرطان کبد یک تومور بدخیم سرطانی است که از بافت کبد منشا می گیرد.در کبد نیز سرطان هایی نیز یافت می شوند که از نقاط دیگر منشا گرفته و به کبد گسترش یافته اند.

سرطان کبد نوعی سرطان است که از کبد شروع می شود.بعضی از سرطان ها در خارج از کبد ایجاد می شوند و به اعضای بدن سرایت می کنند، اما پزشکان فقط سرطان را که از کبد شروع می شود ،سرطان کبد توصیف می کنند.سرطان کبد معمولا در ارتباط با بیماری زمینه ای در کبد مانند سیروز کبد ایجاد می شود.این نوع سرطان در مردان و زنان می باشد اما در مردان شایع تر است.

علائم سرطان کبد

از علائم شایع سرطان کبد می توان به وجود یک توده سفت در قسمت بالا و سمت راست بدن اشاره کرد.همچنین کاهش وزن و بی اشتهایی، زردی چشم و پوست از علائم دیگر سرطان کبد می باشد. در بعضی از موارد سرطان کبد یک احساس ناراحتی در شکم به وجود می آورد که مانند کشیدگی ماهیچه می باشد.علائم سرطان کبد معمولا تا زمانی که بیماری به مرحله پیشرفته نرسد، آشکار نشود سرطان کبد ممکن است باعث موارد زیر شود:

  • یرقان، جایی که پوست و چشم ها زرد شوند
  • درد شکم
  • درد نزدیک به تیغه شانه راست
  • کاهش وزن
  • بزرگ شدن کبد و طحال
  • تورم در شکم یا ایجاد مایعات
  • خستگی
  • تهوع و استفراغ
  • کمردرد
  • خارش
  • بی اشتهایی
  • خونریزی گوارشی

علت سرطان کبد

سرطان کبد علت های متفاوتی دارد.سرطان کبد می تواند به دلیل سیروز کبدی که قبل از سرطان کبد ایجاد شده می باشد و در حدود نیمی از بیماران مبتلا به سرطان کبد دچار سیروز کبدی بوده اند. همچنین از علت های دیگر سرطان کبد می توان به عفونت هپاتیت B یا C و همچنین عفونت احتمالی با ویروس ها اشاره کرد.افراد مبتلا به هر دو نوع ویروس خطر قابل توجهی در ابتلا به سرطان کبد نسبت به افراد سالم دیگر دارند ، زیرا هر دو شکل می توانند منجر به سیروز شوند.

البته برخی از بیماری های ارثی کبد مانند هموکروماتوز باعث سیروز می شود و همچنین خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش می دهند.سایر عوامل خطر در ایجاد سرطان کبد عبارتند از:

  • دیابت نوع 2: افراد مبتلا به دیابت ، به ویژه اگر انها نیز هپاتیت داشته باشند یا مرتبا الکل زیادی مصرف می کنند در معرض ابتلا به سرطان کبد هستند.
  • سوابق خانوادگی:اگر مادر ، پدر، برادر یا خواهر شخصی مبتلا به سرطان کبد بوده اند، خودشان بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.
  • مصرف الکل: مصرف روزانه بیش از شش نوشیدنی الکلی برای مدت طولانی می تواند منجر به سیروز شود. این به نوبه خود خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش می دهد.
  • چاقی: چاق بودن خطر ابتلا به سرطان های زیادی را ایجاد می کند. در افرادی که به سرطان کبد مبتلا هستند، چاقی می تواند به سیروز و بیماری کبد چرب کمک کند. حدود سه برابر مردان بیشتر از زنان مبتلا به سرطان کبد می شوند.
  • سیگار کشیدن: افراد سیگاری خطر ابتلا به سرطان کبد را نسبت به افرادی که هرگز سیگار نکشیده اند بیشتر باشد.

پیشگیری از سرطان کبد

اگر می خواهید دچار سرطان کبد نشوید الکل ننوشید و خود را علیه سرطان کبد واکسینه کنید که با واکسیناسیون علیه هپاتیت B می تواند کمک کننده باشد.

انجام منظم آزمایشات جهت بررسی کبد و سرطان کبد در افراد در معرض خطر مانند کسانی که سیروز کبدی یا هپاتیت های مزمن دارند بسیار در پیشگیری این نوع سرطان مفید است.

تشخیص سرطان کبد

روش های مختلفی برای تشخیص سرطان کبد وجود دارد. آزمایش خون از نظر کارکرد کبد و آنتی ژن هپاتیت B انجام می شود. همچنین سی تی اسکن کبد ، سونوگرافی، عکسبرداری شکم، آنژیوگرافی از رگ های کبد و نمونه برداری از کبد از موارد تشخیص سرطان کبد می باشد.برای کمک به راهنمای روند درمان و تشخیص متخصصان سرطان کبد را به چهار مرحله تقسیم می کنند.

  • مرحله 1:تومور باقی مانده در کبد و به ارگان و یا محل دیگری منتشر نشده است.
  • مرحله 2 :چندین تومور کوچک وجود دارد یا یک تومور که به رگ خونی رسیده است
  • مرحله 3: تومورها بزگر شده و یا یک تومور وجود دارد که رگ خونی اصلی را بسته باشد.
  • مرحله 4: سرطان به قسمت های دیگر بدن نیز گسترش یافته است.

عواقب مورد انتظار سرطان کبد

سرطان کبد در حال حاضر لاعلاج می باشد و تعداد بسیار کمی از بیماران تا 5 سال بعد از جراحی زنده مانده اند. اما علایم را می توان کاهش داد یا کنترل کرد.البته بعضی از افراد هستند که تا این لحظه بدون دلیل مشخص بهبود یافته اند.البته تحقیقات همچنان به دلیل علل و درمان این سرطان ادامه دارند.بنابراین امید می رود که درمان های موثرتری ابداع شوند و نهایتان بتوان این سرطان را معالجه کرد.

درمان سرطان کبد

برای درمان سرطان کبد می توان با جراحی برای برداشتن تومور انجام شود. تنها 25% از سرطان های کبد با جراحی با موفقیت انجام می شود.پیوند کبد در تعدادی از بیماران نیز موفقیت آمیز بوده است ، اما عود سرطان شایع می باشد.روان درمانی یا مشاوره برای کنار آمدن با این بیماری لاعلاج از مواردی است که در حین درمان سرطان کبد انجام شود.جراحی تومور های تنها راه بهبود احتمالی برای مبتلایان به سرطان کبد در مراحل اولیه است گزینه های جراحی شامل موارد زیر است:

هپاتکتومی جزئی

هنگامی که تومور کوچک باشد و بخش محدودی از کبد را اشغال کرده است، جراح می تواند این بخش از ارگان را تنها برای جلوگیری از رشد و گسترش سرطان جدا کند. با این حال بسیاری از مبتلایان به سرطان کبد مبتلا به سیروز یا زخم کبد هستند. در این حالت یک جراح باید بعد از عمل کبدی، بافت سالم و کافی را برای عملکرد کبد باقی بگذارد.

البته اگر عمل جراح تشخیص بدهد که خطر زیاد است ممکن است این عمل را از نیمه راه لغو کنند.فقط افرادی که عملکرد کبد سالم دارند، در غیر این صورت برای هپاتکتومی مناسب هستند. همچنین اگر این سرطان قبلا در قسمت های دیگر کبد یا اعضای بدن نیز گسترش یافته باشد که ممکن است این روش گزینه درمانی مناسبی نباشد.

جراحی کبد در این مقیاس می تواند منجر به خونریزی بیش از حد و مشکلات لخته شدن خون و همچنین عفونت و ذات الریه شود.

پیوند کبد

کاندیداها برای پیوند کبد باید توموری کوچکتر از 5 سانتی متر یا چندین تومور کوچکتر از 3 سانتی متر داشته باشد. در غیر این صورت ، خطر بازگشت سرطان برای توجیه پیوند در معرض خطر بسیار زیاد است.

پیوند موفقیت آمیز خطر بازگشت سرطان را کاهش داده و عملکرد طبیعی کبد را بازیابی می کند. با این حال ، سیستم ایمنی بدن ممکن است ارگان جدید را رد کند.داروهایی که سیستم ایمنی بدن را سرکوب می کنند و به بدن در تنظیم کبد جدید کمک می کنند.

درمان تومورهای غیر قابل درمان

سرطان های پیشرفته کبد، از جمله جایی که به مناطق دیگر بدن سرایت کرده است، از نظر بقا بسیار کم است.با این حال پزشکان برای معالجه علائم و کند کردن رشد تومور اقدام می کنند. این درمان بستگی به نوع سرطان کبد ممکن است گزینه های درمانی متفاوت می باشد.

  • جراحی: یک جراح می تواند از امواج رادیویی ، امواج الگترومغناطیسی و گرما یا الکل به طور مستقیم روی تومور استفاده کند تا آن را کوچک کند یا از رشد آن جلوگیری کند.
  • پرتودرمانی: اشعه به تومور یا تومور ها وارد می شود و تعداد قابل توجهی از آنها را از بین می برد. عوارض جانبی ممکن است شامل حالت تهوع باشد.
  • شیمی درمانی : برای از بین بردن سلول های سرطانی، داروهای شیمی درمانی را به جریان خون یا رگ اصلی خون در کبد تزریق می کنند.
سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.