شفا مگ

علائم نارسایی کلیه

کلیه یک عضو کوچک به شکل لوبیا که در طرفین ستون مهره ها و پایین تر از قفسه سینه می باشد.کلیه ها جزء اعضای بسیار حیاتی بدن هستند که دارای وظایف زیادی دارند.یکی از این وظایف دفع مواد زائد و مایعات اضافی در بدن می باشد. کلیه همچنین وظیفه تصفیه خون و تنظیم فشار خون نیز میباشد.این عضو از بدن بدون اینکه متوجه شوید می تواند مشکلاتی داشته باشد.اگر این عضو مشکلاتی داشته باشد علائمی مانند خستگی،نیاز زیاد به تخلیه ادرار و بی اشتهایی را نمایان می کند.در ادامه با علائم نارسایی کلیه آشنا شوید.

علائم نارسایی کلیه
  1. تکرر ادرار و نارسایی کلیه
  2. احساس خستگی و نارسایی کلیه
  3. پف کردن پلک و پاها
  4. عدم تمایل به مصرف گوشت
  5. خارش و نارسایی کلیه
  6. نارسایی مزمن کلیوی
  7. پیشگیری از نارسایی کلیه

تکرر ادرار و نارسایی کلیه

اگر کلیه که عضو تخلیه مواد زائد می باشد به درستی کار نکند و مشکلی در آن باشد، نیازمند تخلیه مکرر ادرار می شود.در این صورت ادرار بیش از حد رقیق، کمرنگ می شود و مقدار آن نیز زیاد می شود.این افزایش حجم ادرار نیاز مکرر به تخلیه مخصوصا در شب ها صورت می گیرد.طوری که فرد از خواب برمی خیزد و نیاز به دفع ادرار پیدا می کند. این مشکل حتی با کاهش مصرف مایعات نیز برطرف نمی شود و در عین حال تشنگی فرد را بیشتر می کند.

افزایش حجم ادرار و نیاز مکرر به دفع آن، نشان دهنده نارسایی کلیوی است که نیاز به بررسی و درمان دارد. با مشاهده این علائم حتما به پزشک مراجعه کنید تا با انجام آزمایش خون و ادرار میزان کراتینین، اوره و آلبومین بررسی شود.

احساس خستگی و نارسایی کلیه

اگر خستگی شما در دراز مدت باشد نباید آن را بی اهمیت بگیرید، زیرا می تواند از علائم نارسایی کلیه باشد.اولا زمانی که کلیه ها نتوانند به درستی مواد زائد ناشی از هضم غذاها را دفع کنند، این مواد زائد در خون جمع می شوند و آن را اسیدی می کنند؛ در نتیجه بدن احساس خستگی می کند. ثانیا این که مغز استخوان به اندازه کافی گلبول سفید (که برای حمل اکسیژن به خون لازم است) تولید نمی کند؛ در نتیجه بدن دچار کم خونی و در پی آن خستگی زیاد می شود.

اگر مدام دچار ضعف عمومی و رنگ پریدگی هستید به پزشک مراجعه کنید و آزمایش خون و ادرار بدهید. در این صورت پزشک معالج کراتینین، اوره و آلبومین و همچنین علائم کم خونی تان را بررسی می کند.

پف کردن پلک و پا از علائم نارسایی کلیه

پف کردن پلک، قوزک پا و یا پف کردن پا مم کن است نشانه اختلال در عملکرد کلیه و نارسایی کلیه باشد.زمانی که اختلالی در عملکرد کلیه ایجاد شود راه عبور پروتئین ها از خون به ادرار باز می شود.در نتیجه عدم تعادل رخ می دهد و سرم داخل خون به سمت بافت های پیرامون نفوذ می کند و باعث پف کردگی می شود. اگر صبح ها با چشم هایی پف کرده از خواب بیدار می شوید و شب ها پاها و قوزک پاهایتان ورم می کنند، احتمال این که دچار بیماری کلیوی شده باشید دور از ذهن نیست.

این مشکلات در برخی موارد با مشکلات دیگری مانند اضافه وزن و افزایش فشار خون نیز همراه است. حتما به پزشک مراجعه کنید تا بررسی های لازم را برای تشخیص سلامت کلیه ها یتان انجام دهد.

عدم تمایل به مصرف گوشت و علائم نارسایی کلیه

وقتی کلیه ها بدرستی کار نمی کنند، اوره (همان ضایعات پروتئین ها) کامل از بدن دفع نمی شود. در نتیجه میزان آن در خون بالا می رود و مشکل نارسایی کلیوی بتدریج پیشرفت می کند.

یکی از علائم نشان دهنده این مشکل بیزاری از گوشت قرمز به همراه بی اشتهایی و لاغری است. این علائم بعد از اولین نشانه های اشاره شده یعنی پف کردگی و کم خونی خود را نشان می دهند. توجه داشته باشید که حالت تهوع و استفراغ نیز در مراحل جدی نارسایی مزمن کلیوی و افزایش بیش از اندازه اوره دیده می شود. در این صورت نیاز به درمان های تکمیلی کلیه از طریق دیالیز خواهد بود. با بروز این علائم حتما به پزشک مراجعه کنید و آزمایش ادرار و خون بدهید.

خارش و نارسایی کلیه

زمانی خارش و یا گرفتگی های عضلانی به مکرر تکرار شود ممکن است از علائم نارسایی کلیه باشد.خارش در زمان نارسایی کلیه می تواند به علت احتباس فسفر و پتاسیم در خون باشد که به صورت عادی از کلیه ها دفع نشده باشند.

اگر در تمام بدن تان احساس خارش می کنید و جوش هایی در پوست تان ایجاد شده است و اگر دچار گرفتگی عضلانی بخصوص در پاها و بازوها شده اید، حتما به پزشک مراجعه کنید تا بررسی های لازم انجام شود.

نارسایی مزمن کلیوی

ممکن است افرادی که دچار مشکل نارسایی کلیوی می شوند در ظاهر کاملا سالم به نظر برسند، اما برخی از افراد بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند مانند افراد دیابتی یا مبتلایان به پرفشاری خون. این دو بیماری آسیب های جدی به کلیه ها وارد می کنند.

افراد بالای 60 سال نیز بیشتر در معرض این بیماری هستند. در این سن 30 درصد افراد، حداقل یک سوم عملکرد کلیوی خود را به دلیل پیری کلیه ها از دست می دهند.

افرادی که دچار یک بیماری کلیوی ژنتیکی هستند، مبتلایان به پیلونفریت (عفونت باکتریایی شایع کلیه) و مبتلایان به انسداد مجاری ادراری (سنگ کلیه، تومورهای مثانه یا پروستات و…) نیز بیشتر در معرض نارسایی مزمن کلیوی قرار می گیرند. توجه داشته باشید که مصرف برخی از داروها مانند ادویل و نروفن نیز ممکن است برای سلامت کلیه ها خطرساز باشد.

پیشگیری از نارسایی کلیه

بیماری های کلیوی گریبان میلیون ها نفر را در سراسر جهان گرفته است. باید بدانید وقتی کلیه آسیب ببیند و از کار بیفتد ترمیم پذیر نخواهد بود. به همین دلیل تشخیص و درمان زود هنگام هر نوع بیماری و اختلال در عملکرد کلیه ها و همچنین بیماری های زمینه ساز مانند دیابت و فشار خون بالا و… از پیشرفت بیماری های کلیوی و تبدیل شدن آن به نارسایی جدی پیشگیری می کند. برای تشخیص بیماری های کلیوی و سنجش سلامت این اعضای حیاتی آزمایش های ساده مانند آزمایش خون و ادرار کافیست.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.