شفا مگ

اطلاعات دارویی قرص اگزازپام

قرص اگزازپام ۱۰ داروی ضد اضطراب از دسته بنزودیازپین ها می باشد که برای موارد درمان اضطراب و علائم ترک الکل تجویز می شود و همچنین این دارو خواب آور است

قرص اگزازپام

قرص اگزازپام یک داروی ضد اضطراب است که از این دارو جهت درمان استرس و اضطراب تجویز می شود و همچنین افرادی که در حال ترک الکل هستند، برای کاهش علائم ترک الکل از این دارو استفاده می شود.

اگزازپام 10 میلی گرم از اشکال این دارو می باشد که در داروخانه ها موجود است و مقدار مصرف آن توسط پزشک تجویز می شود که هرگز نباید مقدار دوز آن را کاهش یا افزایش دهید. استفاده سرخود از این دارو می تواند عوارض جانبی شدیدی به همراه داشته باشد.

اگزازپام برای زنان باردار و شیرده منع مصرف دارد و نباید در این دوران از اگزازپام استفاده کنند، حتما باید قبل از تجویز پزشک شرایط خود را به او بگویند تا بتواند بهترین تجویز را برای شما داشته باشد.

قرص اگزازپام مرفین ندارد و از دسته داروهای بنزودیازپین ها می باشد و به علت اعتیاد آوری اگزازپام از این دارو برای درمان های کوتاه مدت که حدود 4 ماه است تجویز می شود.

  1. اگزازپام چیست
  2. منع مصرف
  3. مقدار مصرف
  4. عوارض مصرف
  5. علائم مصرف بیش از حد
  6. مصرف در بارداری
  7. مصرف در دوران شیردهی
  8. تداخل دارویی

اگزازپام چیست

قرص اگزازپام به عنوان داروی ضد اضطراب شناخته می شود. این دارو برای درمان افرادی که دچار اضطراب ، اختلالات اضطرابی همچون استرس و همچنین علائم ترک الکل تجویز می شود. اگزازپام به شکل دارویی قرص 10 میلی گرم در داروخانه ها موجود می باشد.

اگزازپام دارویی برای درمان کوتاه مدت اضطراب توسط پزشک تجویز می شود. تجویز این دارو برای مدت کمتر از 4 ماه می باشد و مصرف بیش از حد آن اعتیاد آور است.تنش، آشفتگی ، استرس، اضطراب های رفتاری از جمله مواردی است که پزشک این دارو را برای آن تجویز می کند.

قرص اگزازپام می تواند برای درمان اضطراب مفید باشد.اگزازپام از دسته داروهای بنزودیازپین است که اثر این داروها بر روی افزایش اثرات گابا می باشد.GABA یک انتقال دهنده عصبی در مغز می باشد.اگزازپام در مدت بین 6 تا 12 ساعت اثر می کند و از طریق ادرار دفع می شود.

اگزازپام به نسبت سایر داروهای هم گروه خود اثر آرامبخشی کمتری دارد و می توان گفت که عوارض این دارو از دیازپام کمتر است.اگزازپام اثرات مهاری گابا را افزایش می دهد. به این ترتیب تاثیرات آرام بخش بودن و خواب آور بودن اگزازپام مشخص می شود. سیستم عصبی مرکزی را در دستگاه لیمبیک و ساب کورتیکال تضعیف می کند.

منع مصرف اگزازپام

اگزازپام همانطور که برای درمان بیماری تجویز شده توسط پزشک مفید باشد،ممکن است مصرف آن با بعضی از داروها باعث خطرات جدی شود.برای اینکه اطمینان حاصل کنید که اگزازپام برای شما بی خطر است، سابقه بیماری ها و داروهایی که مصرف می کنید را با پزشک مشورت کنید.

  • حساسیت به اگزازپام یا سایر داروهای گروه بنزودیازپین
  • سابقه افسردگی، بیماری روانی، افکار خودکشی
  • سابقه اعتیاد به مواد مخدر
  • بیماری های کبدی و کلیه
  • بارداری
  • دوران شیردهی
  • گلوکوم زاویه بسته

همچنین اگر مبتلا به روان پریشی ، تشنج، چاقی شدید و افت فشار خون دارید نیز نباید از اگزازپام استفاده کنید.

مقدار مصرف اگزازپام

بهترین دوز تجویز بر اساس شدت بیماری توسط پزشک می تواند انجام گیرد.دوز های این مطلب به عنوان دوز های معمول اگزازپام می باشد.

دوز بزرگسالان برای درمان اضطراب

  • 10 تا 15 میلی گرم خوراکی ، 3 تا 4 بار در روز ، برای مدیریت اضطراب خفیف تا متوسط ، همراه با تنش ، تحریک پذیری ، تحریک
  • 15 تا 30 میلی گرم خوراکی ، 3 تا 4 بار در روز ، برای مدیریت علائم اضطراب شدید ، اضطراب همراه با افسردگی

مقدار مصرف معمول بزرگسالان برای ترک الکل

  • 15 تا 30 میلی گرم قرص 3 تا 4 بار در روز برای مدیریت اضطراب یا لرزش هنگام ترک الکل

عوارض مصرف اگزازپام

در بعضی از افراد اگزازپام می تواند عوارضی را داشته باشد و این عوارض در تمام افراد یکسان نمی باشد.از عوارضی که در چند روز اول درمان مشاهده می شود ، احساس خواب آلودگی زودگذر و خفیف می باشد و در ادامه مصرف این عوارض کاهش پیدا می کند و در موارد نادر باعث سرگیجه، سردرد می شود.

این لیست کاملی از عوارض مصرف اگزازپام نمی باشد و سایر موارد ممکن است رخ دهد در صورت هر گونه بروز علائم با پزشک تماس بگیرید.

  • نشانه های الرژیک مانند کهیر، تنفس، تورم صورت یا گلو
  • احساس سبکی
  • لرزش، ضعف در گفتار
  • هیجان
  • سردرگمی، عصبانیت
  • توهم
  • تعادل در راه رفتن
  • زردی پوست یا جشم
  • تب و لرز و گلودرد

از عوارض شایع مصرف اگزازپام می توان به سردرد، تاری دید، احساس بی قراری، خواب آلودگی، سرگیجه و احساس چرخش اشاره کرد.

علائم مصرف بیش از حد

اگر اگزازپام را بیش از حد مصرف کردید می بایست فورا به اورژانس مراجعه کنید زیرا مصرف بیش از حد اگزازپام می تواند کشنده باشد. علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل خواب آلودگی شدید، ضعف، تاری دید، ضعف عضلات، از دست دادن تعادل، غش و یا کما باشد.

مصرف اگزازپام در بارداری

این دارو در دسته C بارداری قرار گرفته است و به این معنی است که این دارو ممکن است به جنین اسیب جدی برساند.اگر باردار هستید و یا در حال باردار شدن هستید نباید از این دارو استفاده کنید.

مصرف اگزازپام در دوران شیردهی

اگزازپام به شیر مادر منتقل می شود و در دوران شیردهی درباره این دارو می بایست با پزشک مشورت کنید.شاید لازم باشد شیردهی را متوقف کنید یا از مصرف این دارو خودداری کنید.

تداخل دارویی با اگزازپام

مصرف اگزازپام با داروهای دیگری که باعث خواب آلودگی شما شده یا تنفس شما را کند میکند، میتواند عوارض خطرناک یا مرگ ایجاد کند.سایر داروها ممکن است با اگزازپام ، از جمله داروهای بدون نسخه ، ویتامین ها و محصولات گیاهی در تعامل باشند .بعضی داروها هستند که میتوانند با اگزازپام تداخل داشته باشند که نمونه ای از این داروها شامل:

آسپرین ، لورازپام ، دیفن هیدرامین ، سیتالوپرام ، کدئین ، دیازپام ، سیمبالتا ، گاباپنتین ، ایبوپروفن ، پرگابالین ، متادون ، استامینوفن ، تمازپام ، ترامادول ، زولوفت ،زولپیدم

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.