شفا مگ

عسل زعفران چیست و خواص آن برای سلامتی

عسل و زعفران یک ترکیب عالی برای کاهش وزن، پوست، درد قاعدگی، افسردگی، مشکلات معده، بیماری های تنفسی، اسید معده، نفخ، مشکلات جنسی و سرماخوردگی می باشد.

دمنوش زعفران و عسل

 عسل زعفران یک مخلوط با خواص زیاد است که می تواند از خواص آن به صورت شربت، دمنوش، ماسک و ترکیب این دو به صورت خورداکی استفاده کرد. شیر عسل زعفران ، شربت زعفران و عسل، دمنوش زعفران و عسل، ماسک عسل و زعفران از جمله مواردی است که می توانید به کمک آنها از خواص آن بهرمند شوید.

خواص عسل زعفران برای آن دسته از افرادی که مشکلات گوارشی دارند بسیار مفید است، زیرا این ترکیب می تواند به تقویت معده، بهبود عملکرد گوارشی و کاهش اسید معده کمک کند و همچنین باعث درمان نفخ شکم نیز می شود.این معجون به بهبود ناتوانی جنسی و محرک جنسی کمک می کند و علاوه بر آن دارای خواص ضد افسردگی، ضد سرطان و ضد التهاب می باشد.

به طور کلی عسل زعفران هر کدام به تنهایی سرشار از خواص هستند و زمانی که با هم ترکیب شوند یک مخلوط با خاصیت فراوان می شود و می تواند انرژی روزانه شما را تامین کند. اما توجه داشته باشید که این مخلوط برای برخی افراد با شرایط خاص پزشکی مضر است و می تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد. همچنین مصرف بیش از حد عسل و زعفران نیز عوارض جانبی شدیدی ممکن است به همراه داشته باشد. در ادامه با خواص عسل و زعفران و همچنین با طرز تهیه برخی ترکیبات با عسل و زعفران مانند زعفران و عسل و خاکشیر، شیر عسل زعفران و ماسک عسل و زعفران آشنا خواهید شد.

عسل زعفران را می توان به صورت دمنوش، شربت، ماسک و ترکیب خوراکی استفاده کرد تا از خواص بینظیر آن مانند کاهش وزن، کاهش درد قاعدگی، نفخ، کاهش اسید معده و مشکلات پوستی بهرمند شد.

خواص عسل برای سلامتی

عسل اثر بسیار مفیدی بر روی فشار خون بالا دارد و همچنین می تواند به بهبود سلامت قلب کمک کند. عسل همچنین می تواند، بی نظمی ها و در هم ریختگی های ناشی از اکسیداسیون که به کلسترول بد خون مربوط است را کاهش دهد.

ترکیبات فنولیکی موجود در عسل ویژگی های ضد سرطانی دارند که می توانند از بسیاری از بیماری های سرطانی، ممانعت کنند. همچنین عسل فعالیت ضد التهابی دارد که آن را بهترین غذا برای ممانعت از سرطان ساخته است. حتی عسل سیستم بدن انسان را تعدیل می کند که این موضوع آن را برای درمان سرطان موثر تر می سازد.

عسل غنی از مواد آنتی اکسیدان است و می تواند رادیکال های آزاد را از بین ببرد، پس می تواند ریفلاکس اسید معده را نیز کاهش دهد.عسل ممکن است برای درمان التهاب مری نیز به کار گرفته شود. ساختارهای می توانند به غشای مخاطی مری کمک کنند. عسل حتی می تواند به تسکین گلودرد نیز کمک کند، که به این منظور آن را با چای گیاهی ترکیب کرده و مصرف می کنند تاان را بهبود دهد.

زعفران چه خواصی دارد

ترکیبات شیمیایی زعفران مسئولیت خواص تاثیرگزار آن برای سلامتی بدن را بر عهده دارند. زعفران، سطح پروتئین های لازم برای رشد بدن و فشار خون را افزایش می دهند. به فعالیت های سالم مغز مانند فاکتور نورون زایی مشتق شده از مغز، فاکتور رشد اندوتلیال عروقی کمک شایانی می کند.
هم چنین این ادویه خواص آنتی اکسیدانی دارد که رادیکال های آزاد که ممکن است به پروتئین ها و دی ان ای داخل سلول ها آسیب برساند را از بین می برد. این ادویه ی معجزه گر، رشد پروتئین های Amyloid beta را که منجر به آلزایمر می شوند، محدود می کند.
به علاوه، مانع رشد آنزیم های استیل کولین استراز و کاهش سطح استیل کولین در بدن که می تواند مشکلاتی برای پیام رسان های عصبی ایجاد کند، می شود.
بسیاری از خواص درمانی زعفران از لطف حضور مولکول کروسین در ترکیب این ادویه می باشد. هضم کروسین برای بدن کار ساده ای نیست و به همین دلیل سیستم گوارشی انسان آن را به کروستین تبدیل می کند.کروستین سطح تولید هورمون شادی آور سروتونین را در مغز افزایش می دهد و به همین علت است که درمان افسردگی با زعفران ممکن شده است.

خواص درمانی عسل و زعفران

ابتدا بهتر است با خواص کلی عسل و زعفران آشنا شوید. عسل و زعفران سرشار از ویتامین ها، پروتئین ها و مواد معدنی هستند . این ترکیب دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی دارد و همچنین یک ماده محرک خلط آور، ضد اسپاسم، تبخال و رفع مشکلات معده است. اما باید توجه داشته باشید که از عسل ارگانیک باید استفاده کنید.

مشکلات پوستی

عسل و زعفران سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که پوست را می تواند لطیف و درخشان نگه دارد و اگر این مخلوط را به پوست بزنید می تواند به کاهش اثرات آکنه، جای زخم، لکه های تیره و سایر لکه های پوستی کمک کند. زعفران همچنین دارای ویتامین B2 است که می تواند به بهبود لبهای شکاف خورده کمک کند.

بیماری های تنفسی

این مخلوط می تواند علائم سرفه و علائم سرماخوردگی را کاهش دهد. عسل و زعفران می تواند یک خلط آور عالی باشد که بلغم را در ریه ها و گلو شل کرده و باعث خروج راحت آن می شود. زعفران همچنین یک ماده ضد التهاب و همچنین محرک می باشد و می تواند برای تنگی نفس مفید باشد.

درمان افسردگی

بررسی ها و تحقیقات بالینی نشان می دهد که استفاده از زعفران و عسل برای درمان افسردگی خفیف تا متوسط مفید است. مطالعات نشان داده است که عصاره زعفران اثر مشابه داروهای ضد افسردگی دارد.

لاغری و کاهش وزن

تحقیقات نشان داده است که زعفران و عسل می توانند به کاهش اشتها و در نتیجه کاهش وزن کمک کند. البته توصیه می شود که حتما مصرف غسل و زعفران را برای کاهش وزن با متخصص مشورت کنید تا باعث عوارض جانبی نشود.

رفع یبوست و نفخ

زعفران و عسل برای درمان ناراحتی معده و نفخ معده بسیار مفید است و همچنین به رفع یبوست و نفخ شکم کمک می کند. اگر نگران سلامتی هستید یا علائمی دارید همیشه قبل از هر درمان خانگی با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

کاهش درد قاعدگی

یکی مشکلات برخی از زنان سندرم پیش قاعدگی است که همراه با درد و گرفتگی عضلات می باشد. مصرف زعفران باعث می شود که به عنوان یک ضد اسپاسم طبیعی می تواند باعث درمان گرفتگی شود. همچنین مصرف زعفران در دوز مناسب میتواند به کاهش دردهای کمر در دوران پریودی کمک کند.

کمک به رفع آلرژی

به دلیل خواص ضد التهابی عسل، این ماده قادر است تا به کاهش علائم آلرژی کمک کند. عسل به دلیل دارا بودن مقادیر کم گرده گل، به عنوان یک واکسن طبیعی عمل می کند. اگر در فصل آلرژی از آبریزش بینی و خارش چشم رنج می برید، عسل می تواند کمک زیادی به شما نماید.

شربت عسل و زعفران و خاکشیر

شربت زعفران و عسل به علت طبع گرمی که دارد می تواند با خاکشیر مخلوط شده تا طبع آن متعادل شود. این شربت خواص زیادی برای بدن دارد و همچنین یک نوشیدنی دلنشین می باشد.
برای تهیه این شربت در یک لیوان اب مقدار کمی زعفران و یک قاشق عسل اضافه کنید و با هم مخلوط کنید.سپس 1 قاشق غذاخوری خاکشیر به آن اضافه کرده و بگذارید در یخچال خنک شود و سپس میل کنید.

دمنوش عسل زعفران

دمنوش عسل و زعفران یک شادی آور بسیار عالی است و می تواند به افزایش خنده و آرام بخشی کمک زیادی کند. همچنین این دمنوش برای سلامت قلب مفید است و باعث تسکین در در بدن می شود.منوش عسل و زعفران باعث افزایش ادرار می شود و می تواند به شستشوی مثانه کمک زیادی کند. همچنین در تنظیم کارکرد سلول های بینایی تاثیر زیادی داشته و از آسیب های وارده به سلول چشم جلوگیری می کند.

طرز تهیه دمنوش عسل و زعفران

برای تهیه دمنوش زعفران و عسل ، مقداری آب جوش، زعفران و عسل را در ظرف مناسب اضافه و مخلوط نمایید. درب ظرف را گذاشته و اجازه دهید مواد مخلوط شده حدود 10 دقیقه به آرامی دم بکشد،سپس مخلوط را از صافی عبور داده و در فنجان بریزید و مصرف کنید.البته می توانید زعفران را به تنهایی در چای ریخته و صبر کنید تا چای و زعفران حدود 10 دقیقه دم بکشد و سپس مصرف کنید.


مطلب مرتبط: طرز تهیه انواع دمنوش زعفران


عسل زعفرانی

عسل زعفران برای آن دسته از افرادی که مشکلات گوارشی دارند بسیار مفید است، زیرا این ترکیب می تواند به تقویت معده، بهبود عملکرد گوارشی و کاهش اسید معده کمک کند و همچنین باعث درمان نفخ شکم نیز می شود.این معجون به بهبود ناتوانی جنسی و محرک جنسی کمک می کند و علاوه بر آن دارای خواص ضد افسردگی، ضد سرطان و ضد التهاب می باشد.

طرز تهیه عسل زعفرانی

برای تهیه عسل زعفرانی مقدار نصف فنجان عسل طبیعی را در یک ظرف درب دار بریزید. سپس به عسل، مقدار نصف قاشق چایخوری زعفران خرد شده اضافه کنید. این مخلوط را هم بزنید و درب ظرف را ببندید و حداقل 3 تا 5 روز آن را کنار بگذارید تا طعم ها با هم ترکیب شوند. سپس می توانید آن را نوش جان کنید و از خواص بی نظیر آن بهرمند شوید.

شیر عسل زعفران

خیلی از بزرگسالان نیز از خوردن شیر امتناع میکنند و با علم به اینکه شیر چه فوایدی دارد اما طعم شیر را دوست ندارند. ما میتوانیم با اضافه کردن زعفران به شیر طعمی بینطیر به این نوشیدنی مفید بدهیم و از فواید زعفران نیز بهره مند شویم. بسیاری از افراد مشکل هضم شیر را دارند. شیر به دلیل داشتن پروتئین باعث ایجاد نفخ، سوء هاضمه، گرفتگی و برخی موارد دیگر می شود که با اضافه کردن زعفران و عسل این مشکل حل میشود. قرار دادن شیر در وعده روزانه کودکان موجب 5 درصد افزایش در سرعت راه رفتن و 25 درصد کاهش در خطر عدم حفظ تعادل در دوران بزرگسالی می شود.

طرز تهیه شیر عسل زعفران

برای تهیه شیر عسل زعفران مقدار 2 فنجان شیر کم چرب را در یک ظرف بریزید. سپس مقداری زعفران ساییده شده یا رشته زعفران را در آب جوش حل کرده و به شیر اضافه کنید. سپس ظرف را برای مدت 5 دقیقه روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. سپس حرارت را خاموش کرده و یک قاشق عسل به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید.

ماسک عسل و زعفران برای پوست

عسل و زعفران سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که پوست را می تواند لطیف و درخشان نگه دارد و اگر این مخلوط را به پوست بزنید می تواند به کاهش اثرات آکنه، جای زخم، لکه های تیره و سایر لکه های پوستی کمک کند. زعفران همچنین دارای ویتامین B2 است که می تواند به بهبود لبهای شکاف خورده کمک کند.

ماسک زعفران و عسل یکی از مواردی است که برای سلامت پوست بسیار مفید است و آن را در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند. همچنین این ماسک باعث کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو در پوست می شود.
ماسک عسل و زعفران می تواند قسمت هایی از پوست تیره شما را بهبود بخشد. علت تیره شدن پوست رنگدانه اضافی یا ملانین است. این لکه ها ممکن است به دلیل وجود زخم، قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا تغییرات هورمونی می باشد.


مطلب مرتبط: انواع ماسک زعفران برای پوست صورت


برای تهیه ماسک صورت عسل و زعفران 3 رشته زعفران را خرد کنید و با یک قاشق غذا خوری عسل مخلوط کنید و سپس بگذارید 1 ساعت این مخلوط بماند. سپس آن را روی صورت خود گذاشته و پس از 10 دقیقه آن را بشویید و خشک کنید.این کار را هر 2 تا 3 روز یکبار انجام دهید. آنتی اکسیدان های موجود در عسل می تواند به شما در از بین بردن لکه ها، لکه های تیره کمک کند. همچنین باعث رطوبت رسانی به پوست نیز می شود.

رفع سیاهی زیر بغل با عسل و زعفران

پوست طبیعی زیر بغل هم رنگ پوست سایر قسمت های بدن است و به دلایل مختلف، ممکن است تیره تر از نواحی اطراف خود شود. استفاده ی زیاد از ژیلت یا تیغ کهنه برای تراشیدن موهای زیر بغل، استفاده ی بیش از حد از دئودورانت و اسپری ضدتعریق، استفاده از لباس های تنگ و یا از جنس نامرغوب، بیماری دیابت، افزایش وزن و … می تواند از علل تیرگی زیر بغل یک فرد باشد.

مقداری زعفران و دو قاشق چایخوری شیر را با هم مخلوط کرده، بعد از بیست دقیقه به آن عسل اضافه کنید و هم بزنید به طوری که خمیر یکنواختی بدست آید. این مخلوط را به پوست زیر بغل خود بمالید و پس از 30 دقیقه با آب ولرم آن را بشویید. از این ماسک هر روز می توانید استفاده کنید.عسل دارای ویژگی آبرسانی و زعفران برای درمان تیرگی ها مناسب است. این ترکیب را می‎توان برای صورت نیز استفاده کنید.

هشدارهای مهم و احتیاط ها

مصرف بیش از حد زعفران می تواند علائمی مانند اسهال خونی، سرگیجه، استفراغ، زرد شدن پوست و چشم ها شود و باید با احتیان از آن استفاده کرد. در برخی موارد ممکن است 5 تا 12 گرم زعفران منجر به مرگ شود.

مصرف زیاد آن باعث تغییر رنگ پوست می شود.مصرف بیش از حد آن در دوران قاعدگی، میزان اضطراب را افزایش می دهد.خوردن زیاد زعفران برای کلیه ها مضر است. اشتها را کم می کند و ایجاد سردرد می کند و باعث اختلال حواس می شود.هم چنین مصرف بی رویه زعفران باعث استفراغ، کاهش ضربان قلب، خون ریزی از بینی، خون ریزی از پلک ها و لب و موجب سر گیجه، بی حالی، زردی پوست و عوارض خطرناک دیگر می شود که این عواقب حتی می تواند منجر به مرگ شود.

زعفران ممکن است در برخی افراد واکنش های آلرژیک ایجاد کند و افرادی که علائم واکنش آلرژیک را پس از خوردن زعفران تجربه می کنند باید به پزشک مراجعه کنند.

استفاده از زعفران می تواند موجب اضطراب، خواب آلودگی، ناراحتی شکم، و حتی واکنش آلرژیک شود. زعفران همچنین ممکن است با داروهایی از قبیل دارو فشار خون تداخل داشته باشد.
زعفران همچنین می تواند رفتارهای هیجانی را تحریک کند، بنابراین نباید افراد مبتلا به اختلال دوقطبی، فشار خون پایین ، بیماران قلبی بیش از حد آن را مصرف کنند.

مصرف بیش از حد عسل باعث درد شدید در شکم می شود. عسل غنی از فروکتوز است که می تواند ظرفیت جذب مواد مغذی روده کوچک شما را قطع کند. همچنین می تواند اثرات دراز مدتی را بر سیستم گوارش شما تحمیل کند و باعث مسائل متعددی شود که شامل نفخ، گرفتگی، اسهال و ناراحتی معده می باشد.

به گفته محققان، عسل از ۸۲ درصد قند (گلوکز و فروکتوز) تشکیل شده است. این بدان معنا است که یک قاشق غذاخوری عسل می تواند تقریبا ۱۷ گرم قند را به شما بدهد. مصرف هر روز عسل در حجم زیاد می تواند فعالیت های باکتریایی را در دهان تحریک کند و در نهایت منجر به پوسیدگی دندان شود.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.