شفا مگ

بریج یا پل دندان

فضای خالی بین دو دندان زمانی ایجاد می شود که یک دندان ما بین آن کشیده شده باشد.برای جایگزین این دندان کشیده شده از دندانی ساخته شده استفاده می کنند که بریج نام دارد.دندانپزشک دو دندان کناری ناحیه بی دندانی را تراش می دهد و یک پروتز که متشکل از سه دندان مصنوعی است، روی این دو دندان و ناحیه بی دندانی می گذارد .بریج معمولا از جنس چینی یا کامپوزیت تقویت شده میباشد.در ادامه با بریج دندانی آشنا شوید.

بریج یا پل دندان
  1. بریج دندان چیست
  2. مراحل ساخت بریج دندان
  3. انواع جنس بریج
  4. مزایای بریج
  5. طول عمر بریج دندان

بریج دندان چیست

فضای خالی بین دو دندان زمانی ایجاد می شود که یک دندان ما بین آن کشیده شده باشد.برای جایگزین این دندان کشیده شده از دندانی ساخته شده استفاده می کنند که بریج نام دارد.

به این ترتیب که دندانپزشک دو دندان کناری ناحیه بی دندانی را تراش می دهد و یک پروتز که متشکل از سه دندان مصنوعی است، روی این دو دندان و ناحیه بی دندانی می گذارد .

به این صورت چیزی شبیه یک پل بین دو دندان ایجاد می شود که به آن بریج می گویند و به طور ثابت جایگزین دندان از دست رفته می شود.برای جایگزین کردن دندان ها به روش بریج، بایستی در دوطرف ناحیه بی دندانی، دندان هایی وجود داشته باشند و این دندان های پایه، باید از نظر استحکام ریشه و لثه در وضعیت مطلوب باشند.

 جنس بریج دندان: بریج ها از جنس چینی یا سرامیک اتصال یافته به فلز و گاهی مواقع تنها چینی و یا سرامیک ساخته می شوند.

مراحل بریج دندان

دندانپزشک ابتدا با یک ماده نرم برای قالب گیری استفاده می کند.تکنسین یک مدل مشابه واقعی، به جنس گچی مخصوص از روی قالب گرفته شده تهیه می نماید. این مدل گچی از هر دو فک ساخته می شود و نحوه تماس دو فک را با یکدیگر را نشان می دهد و به عنوان مدل، مورد مطالعه و بررسی قرار خواهد گرفت.

نکته مهم درباره بریج این است که بدانیم دائمی نیست و بعد از چند سال ماده چسبنده ای که آن را به دندان متصل کرده است، شسته شده و از بین می رود و پوسیدگی در زیر آن ایجاد می شود.دندانی که بریج روی آن قرار می گیرد، به حدی تراشیده خواهد شد که بعد از قرار گرفتن روکش روی آن، به اندازه طبیعی برسد.

قالب دیگری بعد از تراش دندان ها گرفته می شود که به لابراتور ارسال می شود و روی دندان های تراشیده شده، قرار داده خواهد شد. در جلسه آخر دندانپزشک، بریج ساخته شده را روی دندان ها قرار داده و آن را چک می کند و در صورت مناسب بودن، آن را روی دندان های پایه می چسباند.دندانپزشک به شما آموزش می دهد که چگونه بریج خود را تمیز نگه دارید و زیر آن را پاک کنید.

انواع جنس بریج دندان

بریج های PFM، از یک فریم فلزی و بخش بیرونی چینی تشکیل می شوند.همچنین از سیستم های تمام سرامیک می توان برای ساخت بریج هایی برای جایگزینی یک دندان استفاده نمود.

نوع دیگر بریج ها، سیستم کامپوزیت تقویت شده با فایبر FRC است. در سیستم FRC همان گونه که از نام آن مشخص است، با افزودن رشته هایی از جنس پلیمرهای شیشه، به استحکام کامپوزیت افزوده شده و خواص مکانیکی آن بهبود می یابد.


بیشتر بخوانید : برای مراقبت از دندان چه باید کرد


مزایای بریج دندان

بریج دندانی دارای مزایای زیادی است.بریج می تواند ناحیه بی دندان دهان را پر کند و همچنین لبخند را اصلاح کند و مزایای دیگری که در ادامه می خوانید.

  • بریج ناحیه بی دندان را پر می کند.
  • بریج ظاهر دندان ها و لبخند را اصلاح می کند و جویدن و صحبت کردن را بهبود می بخشد.
  • بریج از لحاظ فرم و رنگ می تواند مشابه دندان های طبیعی فرد باشد.
  • بریج می تواند سالیان سال مورد استفاده قرار گیرد، به شرط آنکه بهداشت آن رعایت شود و حادثه ای برای آن پیش نیاید.
  • دندان های طبیعی و پایه بریج، زیر روکش سالم مانده و در صورت رعایت بهداشت پوسیده نخواهند شد و از حرکت آنها به سمت ناحیه بی دندانی، محافظت به عمل خواهد آمد.

طول عمر بریج دندان

عمر بریج دندان وابسته به بهداشت دهان و دندان است.بریج می تواند بیش از 10 سال عمر کند که با مراقبت های بیشتر می تواند عمر بیشتری نیز داشته باشد.مراقبت از دندان و رعایت رژیم های غذایی می تواند تاثیر زیادی روی عمر بریج داشته باشد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.