شفا مگ

کراتینه مو چیست

کراتین یک پروتئین قوی است که در پوست، مو، ناخن و دندان می باشد.سلول های کراتینه در بدن به دلیل فشار های عصبی، روانی، محیطی و رژیم ها در بدن از بین می رود.به همین دلیل کراتین را در صنعت به صورت مایع و جایگزین کراتین طبیعی ساخته شده و می تواند جایگزین کراتین طبیعی شود.کراتین های صنعتی می توانند حالت ارتجاعی، استحکام را به مو بازگردانند. زمانی که مو آسیب دیده باشد، با کراتین کردن مو می توان باعث محافظت لطافت مو می شود.کراتین های زیادی در بازار وجود دارد اما باید بدانید چه کراتینی برای مو مناسب است.البته کراتین کردن مو مدت زمانی دارد و میبایست مجدد مو را کراتین کرد.البته همانند درمان های دیگر کراتین کردن مو عوارضی نیز دارد. در ادامه به فواید و عوارض کراتین کردن مو می پردازیم.

کراتینه مو
  1. کراتینه مو چیست؟
  2. کراتین درمانی چیست؟
  3. کراتین مناسب برای مو
  4. فواید کراتینه کردن مو
  5. مهمترین عوارض کراتینه مو
  6. نکات مهم کراتینه کردن مو

کراتینه مو چیست

کراتین یک پروتئین قوی است که در پوست، مو، ناخن و دندان می باشد.سلول های کراتینه در بدن به دلیل فشار های عصبی، روانی، محیطی و رژیم ها در بدن از بین می رود.به همین دلیل کراتین را در صنعت به صورت مایع و جایگزین کراتین طبیعی ساخته شده و می تواند جایگزین کراتین طبیعی شود.کراتین های صنعتی می توانند حالت ارتجاعی، استحکام را به مو بازگردانند.

کراتین داخل مو بستگی به شرایط جغرافیایی، رنگ مو و پوست دارد. کراتین یک نوع فیبر پروتئینی می باشد که با افزایش سن،انجام کار رنگ و فر و مش مداوم این ماده حیاتی، دچار آسیب شده و از بین می رود،کراتین یک پروتئین سخت و قابل انعطاف می باشد.

کراتین مو از یک گیاه استوایی، که در کشور برزیل رشد می کند ساخته می شود. همچنین کراتین مو را از مواردی مانند پشم گوسفند، پر مرغ و شاخ حیوانات استخراج می کنند. یکی دیگر از موارد ساخت کراتینصنعتی ،کراتین هیدرولیزه شده که با روش شناخته شده (ENZYMATIC)یا آنزیمه شده که AMINO-ACID های ترکیب شده که به خاطر ملایم بودن شان برای محیط زیست بهتر هستند.

کراتین درمانی چیست؟

زمانی که مو  خشک و شکننده و یا آسیب دیده باشد، کراتین کردن مو باعث محافظت از بدنه مو می شود و باعث می شود آسیب مو درمان شود. کراتین یک لایه روی مولکول های مو قرار میدهد.البته این را باید بدانید که در زمان کراتین کردن کورتکس داخل مو تغییری نکرده و ساختار مو عوض نمی شود.

کراتین مناسب برای مو

کراتین هایی که فاقد مایع فرمالین یا FORMALDI HYDE میباشد یا حداکثر ماده فرمالین آن 02/% که استاندارد بین المللی می باشد را داشته باشد.

مدت زمان دوام کراتینه مو

مدت زمان دوام کراتینه مو به طور معمول بین 3 تا 5 ماه می باشد. این مدت زمان دوام به شرایط و نکات نگهداری مو بستگی دارد.بعد از کراتینه مو می بایست رسیدگی از مو را فراموش نکنید.

فواید کراتینه کردن مو

زمانی که موهایتان را شانه می کنید، موهایتان می شکند و هیچ ماده ای دیگر جلای خوبی به موها نمی دهد، در این موارد مو مرده و خشک شده است.برای حیات دوباره مو باید کراتین را به آن برگرداند تا دوباره موهایتان به حالت اولیه باز گردد.کراتینه کردن مو فواید زیادی برای مو دارد که در ادامه به آنها اشاره شده است.

مناسب برای انواع مو

کراتینه مو روشی است که برای انواع مو مورد استفاده قرار می گیرد و محدودیت ندارد. فرقی نمی کند که موهای شما مجعد باشد یا فر، صاف باشد یا حالت دار و حتی رنگ شده باشد یا نه. در هر صورت می توانید کراتینه مو انجام دهید و از مزایای آن بهره مند شوید.

بدون آسیب برای مو

برخلاف روش های سنتی صاف کردن مو، این روش هیچ آسیب دائمی به موها نمی زند. تقریبا بعد از دو تا سه ماه، موهای شما به حالت قبلی خود برمی گردد. این اتفاق ممکن است زودتر هم پیش بیاید به خصوص اگر مراقبت های بعد از کراتینه را انجام ندهید.

حالت دهی آسان

وقتی موهای خود را کراتینه می کنید، حالت دهی به آنها راحت تر می شود و موها به آسانی حالت می گیرند. برای اینکه به موهای خود حالت بدهید لازم نیست حرارت وسیله های مربوطه مثلا اتو مو را بیشتر کنید یا از محصولات مختلف استفاده کنید. در نتیجه، موهای شما در معرض آسیب کمتری در برابر مواد شیمیایی قرار می گیرد.

تاثیرگذاری فوق العاده

با روش کراتینه، موهایی نرم و صاف و براق خواهید داشت و این روش، بسیار تاثیرگذار است. ظاهر جدیدتان تا سه ماه ماندگار است و بعد از این مدت، موهای شما به حالت اولیه برمی گردد.

مراقبت های کمتر

در این روش نسبت به بسیاری از روش های دیگر، مراقبت های کمتری نیاز دارید. برای اینکه کراتینه موهای شما مدت بیشتری دوام بیاورد، لازم نیست که محصولات خاصی برای مراقبت از مو استفاده کنید.

بهبود کیفیت ساختار مو

این روش، باعث پر شدن حفره های ساقه مو با کراتین می شود. در نتیجه، موهای شما، ساختار و بافتی نرم تر و براق تر پیدا می کنند. در نتیجه، میزان وز شدن مو کاهش پیدا می کند.

شانه کردن راحت تر مو

بعد از کراتینه مو، موهایتان به راحتی شانه می شود و به راحتی می توانید آن را حالت دهید. تا مدت ها نیازی به استفاده از محصولات نرم کننده ندارید.

مناسب برای زنان و مردان

هم زنان و هم مردان می توانند از مزایای کراتین درمانی بهره مند شوند و این روش، هیچ محدودیتی ندارد. اگر می خواهید موهای براق و صاف داشته باشید، فارغ از اینکه چه جنسیتی دارید، می توانید از این روش استفاده کنید.

تقویت موها

موادی که برای کراتینه مورد استفاده قرار می گیرند، سرشار از ویتامین های مورد نیاز مو هستند. استفاده از این مواد نه تنها باعث از بیت رفتن وز مو می شود و موها را صاف و نرم می کند، بلکه ساقه مو را تقویت می کند. همه این عوامل دست به دست هم می دهند تا در نهایت، موهای شما ظاهری سالم تر و جذاب تر داشته باشند.


بیشتر بخوانید: نکاتی طلایی برای کنترل کردن ریزش مو


مهمترین عوارض کراتینه مو

عوارض جانبی ناشی از کراتینه کردن مو غالبا شدید است. شما ممکن است از فرم فر یا وز موهای خود خسته شده باشید ولی باید دقت کنید که کراتینه کردن مو و به دنبال آن صاف شدن مو معمولا بیشتر از 2 ماه دوام نمی آورد.

خطر سرطان

فرمالدئید، یک ماده سرطانزاست که تقریبا در اغلب محصولات کراتینه مو یافت می شود. حتی نوع مشهور کراتین مو به نام نوع برزیلی حاوی فرمالدئید است. اگر چه بیشتر سالنهای زیبایی از ماسکهای مو برای پاک کردن فرمالدئید استفاده می کنند ولی هیچ روشی وجود ندارد که از جذب مقدار بسیار کم فرمالدئید از سطح پوست پیشگیری کند و فرمالدئید خاصیت بالقوه شدیدی برای بروز کانسر دارد. اگر چه تعداد کمی از محصولات کراتینه که فاقد فرمالدئید هستند وجود دارند ولی این مواد نتایج دلخواه را ندارند چرا که قدرت صاف کنندگی موها به دلیل وجود فرمالدئید است.

ریزش مو

در بعضی از افراد دیده شده است که موها پس از اولین شستشو از ریشه شروع به ریزش می کنند حتی اگر از محصولات مراقبت مو که در سالنها توصیه می شود، استفاده کنند.

بعلاوه غیر از ریزش مو، نازک شدن مو هم طی چند هفته پس از کراتینه مو دیده شده است.
در این شرایط مراجعه به پزشک متخصص برای بررسی علت ریزش مو ضروری است و ممکن است نیاز به مصرف داروهای ضد ریزش مو باشد.

تخریب ساختمان مو

ممکن است موها بلافاصله پس از کراتینه کردن، براق و درخشنده شوند ولی این اتفاق دوام زیادی ندارد و 3-2 هفته پس از کراتینه کردن، قوام و بافت مو تغییر خواهد کرد. موها خشک و شکننده می شوند ولی فرم فر یا وز مو تغییر کرده و صاف شده است و بنابراین ممکن است توقعی که شما از صاف شدن مو در نظر داشتید پس از 2 یا 3 بار شستن تامین نشود.

واکنشهای حساسیتی

مثل سایر مواردیکه برای مو انجام می شود، کراتینه کردن مو نیز با بروز واکنشهای آلرژیک در تعدادی از افراد همراه بوده است. این علائم شامل خارش و دانه های قرمز رنگ است که علائم معمول آلرژی محسوب می شوند باید توجه داشته باشید اگر زمینه آلرژی دارید، در انتخاب این روش کمی تامل کنید.

نکات مهم کراتینه کردن مو

با توجه به اطلاعات پزشکی و تجربیات پیرایشی در این زمینه بهتر است برای کراتینه کردن مو به این نکات توجه داشت

1- بهتر است قبل از انجام این کار حتما با چند نفر که موهایشان را کراتینه کرده اند مشورت کرده و از رضایت و یا نارضایتی آنها مطلع شد.

2- حتما برای انجام آن از آرایشگری حرفه ای که در این زمینه خبره است کمک بگیرید و کار را به کسی که چندین بار آن را انجام داده بسپارید.

3- از اصل بودن مواد آن ( برزیلی یا آمریکایی ) اطمینان حاصل نمایید.

4- بعد از کراتینه کردن، مو مثل فر یا گلت و صاف کردن رسیدگیهای خاص خود را خواهد داشت پس به این مسئله نیز توجه داشته باشید که وقت و فرصت و حوصله ی رسیدگی را داشته باشید و زود خسته نشوید.

5-  چون برای جذب مواد کراتینه چندین و چند بار و در مراحل مختلف موها با اتوی مو اتو میشوند ممکن است مقداری از موهای آسیب دیده ی شما هنگام اتو بریزد و کمی احساس کم پشت شدن موها در ابتدای کار به شما دست دهد.

6- کراتینه ماده ای پروتئینی است که اصطلاحا به مو تزریق میشود تا کراتین از دست رفته ی مو را برگرداند و آن را از پوکی و شکنندگی و سستی خارج ساخته به حالت اول برگرداند بنابراین اگر قرار باشد با یک عمل شیمیایی نه تنها این حالت برنگردد بلکه به مو آسیب بیشتری برسد، بهتر است تنها با تقویت کننده های گیاهی و طبیعی این کار انجام شود و تا در آمدن مجدد موهای طبیعی و زدن نوک آنها در این فاصله برای داشتن سلامتی مجدد مو صبر کرد.

7-  بعضی از دختران جوان که دارای موهای طبیعی با فر ریز یا وز کرده و البته با رنگ طبیعی خودشان هستند تنها قصدشان از کراتینه کردن موهایشان صاف ولخت کردن آنهاست که باید اینجا یادآوری کرد که با در نظر گرفتن آرایشگری در این زمینه حرفه ای ، مواد اصل و خوب و رسیدگی به موقع وبه اندازه ی موها می توانند به نتیجه ای عالی و رضایت بخش برسند و پس از انجام کراتینه اخساس خوبی از صافی موها داشته باشند اما باید در نظر داشته باشند که با در آمدن ریشه ی موها باز لازم به انجام این کار خواهند شد که زود به زود نیز باید اقدام شود.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.