شفا مگ

مهمترین نشانه ها و علائم اولیه بارداری

شروع علائم بارداری و نشانه های اولیه برای تمام زنان یکسان نیست، اما برخی علائم اولیه بارداری یکسان هستند که می توان به تشخیص بارداری کمک زیادی کنند.

علائم اولیه بارداری

زمانی که بارداری شروع می شود قطعا برای تشخیص آن علائمی نمایان می شود که البته در زنان مختلف متفاوت است. حتی زنان اگر در گذشته هم باردار بوده اند، علائم آنها شبیه به بارداری گذشته آنها نمی باشد و حتی شبیه به بارداری زن دیگری نیز نمی باشد.

البته علائم شایع در زمان شروع بارداری مانند قطع قاعدگی و افزایش وزن در تمام زنان یکسان است. برای تشخیص شروع بارداری می توان برخی از علائم و نشانه ها را دنبال کرد تا بتوانید تشخیص دهید آیا باردار هستید یا خیر.

نشانه ها و علائم برای تشخیص اولیه بارداری وجود دارد.تشخیص حاملگی فقط با حالت تهوع در زنان نیست.حالت تهوع یکی از نشانه ها می باشد، بلکه نشانه های زیادی برای تشخیص بارداری قبل از آزمایش خون و نتیجه مثبت بارداری وجود دارد البته تمام نشانه ها و علائم شامل حال همه زنان نمی شود. در ادامه به علائم مهم حاملگی و بارداری در روز های اول و روش های تشخیص بارداری می پردازیم.

  1. شروع علائم بارداری
  2. مهمترین علائم اولیه باردار
  3. روش های تشخیص بارداری

شروع علائم بارداری

عموما علائم بارداری در هفته اول و قبل از عقب افتادن پریود به شکل درد های قاعدگی رخ می دهد. در این بین خستگی یکی از شایع ترین علایمی است که بیشتر از خانم های بارداری در هفته های اول تجربه خواهند کرد

برای بسیاری از خانم ها، به تاخیر افتادن قاعدگی، بهترین و اولین دلیل بر بارداری آنهاست. اما از قدیم گفته اند هر گردی گردو نیست و به تعویق افتادن دوره های ماهانه، حتی تا یك ماه و بیشتر از آن، دلایل متعددی ممكن است داشته باشد.تغییرات رژیم غذایی، ورزش شدید، مسافرت و اضطراب هر كدام می تواند باعث تاخیر دوره های ماهیانه شود.

مهمترین علائم و نشانه های اولیه بارداری

در روز های اول بارداری تغییراتی از لحاظ جسمی و روحی در زنان رخ می دهد که می توان آن تغییرات را علائمی برای تشخیص بارداری در روزهای اول دانست.

توقف عادت ماهانه

یکی از مهمترین علائم بارداری برای خانم هایی که قاعدگی مرتبی دارند توقف عادت ماهانه می باشد.البته اگر قاعدگی منظمی ندارید با مشاهده نشانه های دیگر همچون تکرر ادرار ، حالت تهوع و دردناک بودن سینه می توانید احتمال بارداری را تشخیص دهید.

حساس و درناک بودن سینه ها

یکی از نشانه های بارداری در روز های اول حساس بودن سینه ها و نوک سینه ها می باشد که در سه هفته اول بارداری نمایان می شود. این درد در سینه ها مشابه درد قبل از قاعدگی می باشد.درد سینه در دوران بارداری به علت تطبیق بدن با میزان هورمان بعد از سه ماه اول بارداری کاهش می یابد.

گرفتگی عضلات زیر شکم

در روز های اول بارداری فرد دچار گرفتگی و درد عضلات زیر شکم می شود و همچنین لکه بینی صورتی رنگ یکی از اصلی ترین علائم بارداری می باشد.

حالت تهوع و تنفر از غذا

در روزهای اول بارداری بوی برخی رایحه ها باعث احساس تهوع در فرد می شود که یکی از شایع ترین علائم بارداری است.این احساس تهوع به دلیل افزایش هورمون استروژن در بدن است.همچنین در روز های اول بارداری ممکن است بعضی از غذا ها را نتوانید تحمل کنید و از آن بیزار شوید.

حالت تهوع بارداری به همراه و یا بدون استفراغ می تواند در هر ساعتی از روز اتفاق بیفتد.البته حدود نصف زنان باردار که دچار تهوع می شوند پس از سه ماهه دوم بارداری کاملا خوب می شوند.

تغییر حالات روحی

تغییر در حالات روحی می تواند از علائم دوران بارداری باشد.این احساس نرمال و طبیعی است. در این حالت فرد ممکن است تعادل احساسی نداشته باشد و زود تغییر حالت دهد.دلیل این اتفاق تغییر هورمون های بدن و تاثیر ان روی سیستم عصبی است. این حالت در زنان متفاوت است. برخی افزایش احساست خوب دارند و برخی بد و برخی افسردگی به همراه اضطراب می باشد.

تکرر اردار

تکرر ادرار از علائم زود هنگام و اولیه بارداری به حساب می آید. تغییراتی که در هورمون ها ایجاد شده است باعث می شوند تا جریان خود در کلیه ها افزایش پیدا کند.به همین دلیل مثانه زودتر پر می شود و مجبور به تخلیه آن هستند.این علائم در اولایل هفته ششم اغاز می شود.

ترشحات واژن

از نشانه های اولیه بارداری در برخی از زنان ترشحات شیری رنگ و غلیظ از واژن است.این اتفاق در هفته اول بارداری رخ می دهد. زمانی که دیواره واژن ضخیم تر می شود ، ممکن است این اتفاق رخ دهد. البته اگر ترشحات همراه با بوی بد یا سوزش باشد می تواند علامت عفونت باکتریایی باشد که باید سریعا به متخصص زنان مراجعه کنید.

نفس تنگی از شایع ترین علائم بارداری

بدن تقاضای اکسیژن بیشتری میکند ( برای حمایت از رشد جنین) ممکن است برخی زنان را متحمل تنگی نفس کند . این علامت اغلب در اواخر بارداری مشاهده میشود.

بسیاری از این علائم میتواند در سه ماهه ی سوم نیز رخ دهد مثل تغییرات خلقی ، سردرد، ویار و خستگی و علایمی چون سفتی پستان و تهوع اغلب با پیشرفت بارداری بهبود میابند ، علائم بیشتر اواخر بارداری مربوط به اندازه رحم و افزایش وزن است. همانند علائم اولیه بارداری ، همه ی زنان این علائم را تجربه نمیکنند و هر کسی به میزان معینی نیز آن را تجربه نمیکند.

احساس خستگی از علائم بارداری

به علت افزایش هورمون پروژسترون باعث شود روی خواب زنان بارداری تاثیر زیادی بگذارد.البته حالت تهوع های صبحگاهی و تکرر ادرار در طول شب در خستگی زنان باردار بی تاثیر نباشد.پس از ورود به سه ماه دوم بارداری احساس خستگی کمتر خواهد شد.

سرگیجه از نشانه های بارداری

حالت سرگیجه و ضعف کردن به دلیل باز شدن عروق، کاهش فشار خون و کاهش قند خون در بانوان باردار مشاهده می شود و میتوان جزء علائم اولیه بارداری به حساب آورد.

افزایش دمای عمومی بدن

افزایش دمای بدن می تواند از علائم اولیه بارداری باشد. هنگامی که دمای بدن در صبح و قبلاز بلند شدن از رختخواب بالا باشد و تا 3 هفته این حرارت بالا تکرار شود احتمال بارداری وجود دارد.

روش های تشخیص بارداری

اگر علائم های بارداری را در خود مشاهده کردید، الان زمان آن رسیده است که به پزشک مراجعه کنید و خود را برای تشخیص دقیق آماده کنید. برای تشخیص بارداری می توان از تست های آزمایشگاهی ، تست های خانگی بارداری استفاده کنید.


بیشتر بخوانید : انواع تست های بارداری خانگی


تشخیص بارداری با تست های آزمایشگاهی

یکی از روش های تشخیص بارداری آزمایش خون و آزمایش ادرار است. با این آزمایشات می توان برای تشخیص مثبت یا منفی بودن حاملگی استفاده کرد.در این آزمایشات میزان هورمون گنادوتروپین اندازه گیری می شود. میزان این هورمون در آزمایش خون از روز 8 تا 10 و در آزمایش ادرار از 21 تا 28 قابل تشخیص است.

در موارد نادر با وجود باردار بودن زن، جواب این آزمایشات منفی می شود، که اگر علائم های ذکر شده را داشته باشید می توانید این آزمایشات را یک هفته بعد مجددا تکرار کنید.

تست بارداری خانگی

تست های بارداری تا یک هفته پس از عقب افتادن پریود دقیق و قابل اعتماد نمی باشد.اگر قبل از یک هفته تست کردید و جواب منفی بود حتما چند روز بعد این تست را تکرار کنید.این را در نظر داشته باشید، جنین پیش از آنکه شما متوجه شوید باردار هستید رشد می کند و هنگامی که شک دارید و چندین علایم حاملگی را دارا هستید، باید حتما مراقب سلامتی خود باشید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.