شفا مگ

چرا وزن بدن کم نمی شود

وقتی می خواهید وزن کم کنید، بدنتان حالت مبارزه و مقابله به خود می گیرد. شاید در ابتدای کار راحت وزن از دست بدهید، ولی پس از مدتی این روند رو به کندی می رود و حتی متوقف می شود. اما چرا؟در اینجا چند دلیل این پدیده را بیان می کنیم، همچنین ترفندهایی برای شکستن این سد و ادامهٔ کاهش وزن سالم را با شما در میان می گذاریم:

چرا وزن بدن کم نمی شود

 

شاید دارید وزن کم می کنید، ولی خودتان متوجه نیستید: همهٔ ما تجربه رژیم غذایی را در زندگی خود داشته ایم و در برنامه های تغذیه خود دیده ایم که یک یا دو روز در هفته ترازو تغییری را نشان نمی دهد، اما این به معنای چاق شدن نیست. وزن بدن همیشه تمایل به نوسان بین چند کیلوگرم را دارد و این بستگی به غذای شما دارد. ضمنا نقش هورمون های بدنتان در نگهداری آب هم اینجا خیلی مؤثر است.

بسیار پیش می آید که در شروع فعالیت های ورزشی و حین کاهش وزن، بدن به ماهیچه سازی می پردازد. این پدیدهٔ خوبی است، زیرا هدف شما فقط کم کردن وزن نیست. در کل خوب است که پیشرفت خود در این زمینه را با مقیاسی اندازه بگیرید. مثلاً دور کمر خود را بگیرید، ماهی یک بار درصد چربی بدن خود را در تخمین بزنید، و ببینید چقدر لباس ها در تنتان آزاد یا تنگ شده اند. فقط وقتی نگران شوید که وزن تان برای حداقل ۱ تا ۲ هفته، کاملا ثابت مانده باشد. در غیر این صورت جای نگرانی نیست.

شاید آمار غذاهایی که می خورید از دستتان خارج شده: اگر در رژیم کاهش وزن هستید این نکته خیلی مهم است، چون بعضی افراد اصلاً توجه کافی به میزان خوراک خود ندارند. مطالعات نشان داده که پیگیری رژیم با روش های مختلف، تأثیر مثبت زیادی روی کاهش وزن دارد. افرادی که دفترچهٔ ثبت غذا دارند یا از غذای خودشان عکس می گیرند، بیشتر از آنهایی که بی توجه غذا می خورند موفق به کاهش وزن خواهند شد. پس گاهی هم از دوربین تلفن هوشمندتان برای کارهایی غیر از سِلفی گرفتن استفاده کنید.

شاید به مقدار کافی پروتئین نمیخورید: پروتئین نقشی اساسی در کم کردن وزن دارد. مصرف پروتئین معادل ۲۵ تا ۳۰ درصد کالری روزانه می تواند سوخت و ساز بدن را به میزان ۸۰ تا ۱۰۰ کالری بهینه تر کند و به شکل اتوماتیک شما را به خوردن چند صد گرم کالری کمتر وادار کند. همچنین میل شما به خوردن هله و هوله را نیز کم می کند. اگر صبحانه می خورید (که توصیه می شود حتما این وعدهٔ غذایی را داشته باشید) انباشتن پروتئین در آن اهمیت فراوانی دارد. مطالعات نشان می دهند افرادی که صبحانه با پروتئین بالا می خورند، در طول روز کمتر گرسنه می شوند. یک وعدهٔ غذایی پر از پروتئین مانع از کند شدن سیستم متابولیکی بدن و مانع از برگشتن وزن می شود.

شاید کالری زیادی می خورید: درصد زیادی از افراد در کاهش وزن به مشکل بر می خورند و علت آن فقط مصرف زیاد کالری است. مطالعات نشان داده که بعضی از افراد با دست کم گرفتن این موضوع مقدار خیلی زیادی کالری وارد بدن خود می کنند. همیشه -مخصوصاً اگر در رژیم هستید- مقدار کالری ورودی به بدن تان را کنترل کنید.

شاید غذاهای طبیعی نمی خورید: کیفیت هم به اندازه کمیت مهم است. خوردن غذای سالم به سلامت بدن و همچنین به تنظیم اشتهای شما کمک می کند. البته یک نکته را باید همیشه به یاد داشته باشید، برچسب غذای سالم روی محصولات آماده همیشه دلیل بر سالم بودن آنها نیست. تا جای ممکن رژیم خود را با غذاهای طبیعی، و آنهایی که افزودنی کمتری دارند تکمیل کنید.

شاید تمرین های مقاومتی (با وزنه) انجام نمی دهید: یکی از مهمترین کارها حین کم کردن وزن انجام تمرینات مقاومتی است که می تواند در حفظ توده عضلانی باارزش بدنتان به شما کمک کند. در صورت نپرداختن به تمرین های مقاومتی، بدن شروع به سوزاندن عضلات در کنار چربی ها می کند که مطلوب نیست. در ضمن وزنه زدن کمک می کند سوخت و ساز بدنتان کُند نشود و در نتیجه عضلاتی که پشت یک لایهٔ چربی قرار دارند از شکل مناسب در نیایند. به خاطر داشته باشید، هیچ کس نمی خواهد لاغر شود تا استخوان هایش پیدا شوند. حین کاهش وزن، باید عضلات را پرورش داد و حفظ کرد.

شاید به پرخوری دائمی (حتی در مورد غذاهای سالم) دچار هستید: پرخوری یکی دیگر از موارد شایع است و منظور از آن تُند خوردن غذای زیاد، آن هم بیشتر از نیاز بدن است. عده ای دچار پر خوری در غذاهای بی ارزش هستند و عده ای دیگر در خوردن غذاهای سالم مانند آجیل، کره بادام زمینی و شکلات زیاده روی می کنند. در هر صورت داخل شکم هیچ کسی سیاه چاله نیست، حتی کالریِ غذاهای سالم هم حساب می شود که یا باید آنها را سوزاند و یا انتظار کاهش وزن را نداشت.

شاید تمرینات هوازی انجام نمی دهید: یکی از بهترین روش ها برای کمک به کاهش وزن، انجام ورزش های هوازی (شنا، دویدن، پیاده روی سریع) مخصوصاً برای کسانی است که شکم بزرگ دارند. چربی های مضر اطراف اعضای شکمی با این کار کوچک می شوند و از بروز بیماری های دیگر هم جلوگیری می شود.
شاید هنوز نوشیدنی های شیرین می خورید: نوشیدنی های شیرین و بسته بندی شده همراه با افزودنی، بزرگترین عوامل چاقی هستند. جالب است بدانید که مغز کالری ورودی آنها را حساب نمی کند و دستور مصرف کمتر سایر غذاها را نمی دهد! صحبت ما فقط درباره پپسی و کوکاکولا نیست، بلکه شامل دیگر نوشیدنی های ظاهرا سالم تر هم هست، آنهایی که انباشته از شکر هستند. حتی آب میوه ها هم مستثنی نیستند. خلاصه که مراقبت کنید.
شاید درست و کافی نمی خوابید: خواب خوب یکی از مهمترین چیزها برای سلامت ساختاری و روانی بدن است. مطالعات نشان داده اند که خواب کم و ضعیف یکی از بزرگترین دلایل چاقی است و بزرگسالان و به خصوص کودکان را در معرض خطر چاقی بیشتر قرار می دهد. حتما مطالب قبلی ما در مورد روش های خواب خوب و کیفیت های مهم آن را بخوانید.
شاید مصرف کربوهیدرات را کم نکرده اید: اگر شما اضافه وزن یا بیماری هایی نظیر دیابت نوع ۲ دارید (یا حتی مشکوک به دیابت هستید) توصیه می شود غذاهایی با کربو هیدرات کم را در برنامه خود بگنجانید. تحقیقات نشان داده که این نوع رژیم ها دو تا سه برابر بیشتر از رژیم های رایجِ کم چربی باعث کاهش وزن می شوند. رژیم هایی با کربوهیدرات کم می توانند به بهبود در عملکرد بسیاری از شاخص های متابولیکی مانند تریگلیسیرید، کلسترول HDL و قند خون کمک کنند.

شاید تعداد وعده های غذایی تان زیاد است: بعضا می خوانیم که خوردن غذا در وعده های بیشتر باعث کاهش وزن بهتر می شود. اما برخی تحقیقات نشان داده که این کار اثر خاصی روی چربی سوزی ندارد. خلاصه باید دید چه نوع روشی با بدن شما سازگارتر است. بعضی از افراد با گرفتن روزه های طولانی (۱۵-۲۴ ساعت) به کاهش وزن می پردازند و جواب خوبی هم می گیرند، ولی برای برخی دیگر این روش با عوارض جانبی همراه است.

شاید به اندازه کافی آب نمی نوشید: نوشیدن آب یکی از عوامل مفید برای کاهش وزن است. در یکی از مطالعات مشخص شده که با خوردن نیم لیتر آب ۳۰ دقیقه قبل از هر وعدهٔ غذایی، کاهش وزن ۴۴٪ بیشتر می شود. همچنین نوشیدن آب میزان مصرف کالری در یک بازهٔ ۹۰ دقیقه ای را بین ۲۴ تا ۳۰ درصد افزایش می دهد.

شاید با دقت و توجه کافی غذا نمی خورید: تکنیکی به نام تغذیهٔ فکورانه وجود دارد که شاید یکی از قوی ترین روش ها برای کاهش وزن باشد. این روش شامل کُند خوردن، حذف هر گونه عامل حواس پرت کن، و لذت از تک تک لقمه ها، همراه با گوش دادن به صداهای طبیعی اطراف است. این عوامل به مغز شما پیام سیر شدن می دهند که در حقیقت یکی از بهترین روش های لاغری است. چند ترفند برای بهره بردن از این روش عبارتند از: (۱) تغذیه بدون هیچگونه حواس پرتی، فقط خودتان و غذای تان سر میز باشید. نه تلویزیونی و نه چیز دیگری. (۲) تغذیه به آرامی و با لذت بردن از غذا، توجه به ترکیب و رنگ و بوی آن. (۳) نوشیدن مقداری آب به محض اینکه اولین سیگنال های سیری در مغز صادر شد.

شاید وضعیت پزشکی خاصی دارید که کار را مشکل کرده است: برخی شرایط پزشکی ممکن است شما را چاق کنند و بعد خیلی سخت تر لاغر شوید. بیماری هایی مثل «کمکاری تیروئید و وقفه تنفسی در خواب». شرایط پزشکی اثر رژیم را کم می کنند و گاهی اضافه وزن به همراه دارند. اگر شما فکر می کنید که از این نوع مریضی ها دارید و مسئله اضافه وزن هم در کنار آنها قرار دارد، حتما به پزشک خود مراجعه کرده و با او مشورت کنید.
شاید به خوردن غذاهای ناسالم اعتیاد دارید: طبق مطالعات ۱۹.۹ درصد مردم به مواد غذایی

ناسالم اعتیاد دارند. مردمی که این مشکل را دارند این نوع غذاها را مشابه معتادین به مواد مخدر، مصرف می کنند. اگر فکر می کنید در این دسته هستید در ابتدا مصرف را کم کرده و سپس به تغییر برنامه غذایی خود فکر کنید. هیچ چیزی غیرممکن نیست، به خصوص ترک اعتیاد به مواد خوراکی اعتیادآور ولی ناسالم.

شاید بیش از حد مناسب خودتان را در رژیم لاغری نگه می دارید: ممکن است باقی ماندن در رژیم غذایی طولانی مدت خوب نباشد. اگر چندین ماه است که با تکنیک ها و روش های مختلف در رژیم هستید، پس شاید وقت آن رسیده که کمی به خود استراحت دهید مصرف کالری خود را به میزان چند صد واحد در روز بیشتر کنید، بیشتر بخوابید، بیشتر وزنه بلند کنید، و هدفتان تقویت و عضله سازی باشد. سعی کنید برای یک تا دو ماه قبل از شروع دوباره کاهش وزن، سطح چربی بدنتان را ثابت نگه دارید.

شاید تمرکز بیش از حدی روی لاغر شدن دارید: رژیم های غذایی در دراز مدت جوابگوی شما نیستند. به جای اینکه ذهن خود را درگیر رژیم غذایی کنید و از نقطه نظرِ لاغری به مشکل اضافه وزن بپردازید، هدف خود را تبدیل شدن به یک فرد شادتر و سالمتر قرار دهید. با این ذهنیت روی تغذیه سالم تمرکز کنید نه روی محروم سازی بدن از مواد غذایی. سپس اجازه دهید بدنتان با شرایط طبیعی به تعادل برسد و کاهش وزن به عنوان یک اثر جانبیِ این ذهنیت و رویکرد جدید ظاهر شود

شاید انتظارات شما دور از واقعیت است: کم کردن وزن معمولا بیش از آنچه مطلوب شما است طول می کشد. هر چند در ابتدا می توان سریع وزن کم کرد، ولی بعد از مدتی این روند رو به کندی می رود. مشکل دیگر این است که مردم تصور و انتظار غیر واقعی از یک رژیم غذایی سالم و تمرینات مکمل آن دارند. همه دوست دارند شبیه مدل های بدنسازی و زیبایی اندام باشند ولی واقعیت چیز دیگری ست، بیشتر عکس های منتشره در مجلات مصنوعی و حاصل چند ساعت ویرایش حرفه ای هستند و در عمل هیچ انسانی بدن ایده آلِ روی جلد این مجلات را ندارد. اگر شما تلاش خود را کرده اید و الآن تا حدی لاغر شده اید و احساس خوبی هم نسبت به بدنتان پیدا کرده اید، وقت آن رسیده که به شکل طبیعی بدن و کاهش وزن سالم خود اکتفا کنید و طبق روندهای رایج زیبایی اندام به سراغ کارهای دیوانه وار نروید، چرا که معلوم نیست در آخر سر از کجا در بیاورید

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.