شفا مگ

روغن ماهی و فواید آن برای بدن

روغن ماهی حاوی اسید چرب امگا 3 و ویتامین A و D میباشد.اسید های چرب اومگا 3 ، جزو اسید های چرب ضروری برای بدن میباشد و خوردن ماهی بهترین راه برای بدست آوردن امگا 3 میباشد.روغن ماهی فواید زیادی برای بدن دارد.روغن ماهی با داشتن اسید های چرب امگا 3 می تواند خواص و فواید ضد سرطان ، افسردگی ، الزایمر و موارد دیگری و همچنین مفید برای پوست و مو که در ادامه می خوانید داشته باشد.

روغن ماهی و فواید آن برای بدن
  1. روغن ماهی
  2. فواید روغن ماهی
  3. اسید چرب امگا 3
  4. مواد غذایی حاوی امگا 3
  5. اطلاعات مهم
  6. عوارض

روغن ماهی چیست

روغن ماهی حاوی اسید چرب امگا 3 و ویتامین A و D میباشد.اسید های چرب امگا 3 موجود در روغن ماهی از قلب محافظت میکند و البته خوردن ماهی بهترین راه برای بدست آوردن امگا 3 میباشد.اسید های چرب امگا 3 ، جزو اسید های چرب ضروری برای بدن میباشد که در بدن ساخته نمیشوند که لازم است آنها را از رژیم غذایی مان دریافت نماییم.

 

فواید روغن ماهی

روغن ماهی فواید زیادی برای بدن دارد.روغن ماهی با داشتن اسید های چرب امگا 3 می تواند خواص ضد سرطان ، افسردگی ، الزایمر و موارد دیگری که در ادامه می خوانید داشته باشد.

روغن ماهی برای بیماران ام اس

به دلیل اثرات محافظتی امگا 3 بر مغز و سیستم عصبی ،برای افرادی که مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (MS) هستند بسیار مفید میباشد.

روغن ماهی ضد سرطان پروستان

روغن ماهی در کنار رژیم کم چرب میتواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد.

روغن ماهی و افسردگی پس از زایمان

مصرف روغن ماهی در دوران  بارداری میتواند خطر افسردگی پس از زایمان را کاهش دهد. محققان توصیه میکنند که مصرف ماهی 2 بار در هفته میتواند مفید باشد. البته منابع غذایی به جای مکمل ها توصیه میشود. زیرا علاوه بر امگا 3 دارای پروتئین و مواد معدنی دیگری هم هستند.

جلوگیری از آلزایمر با روغن ماهی

مصرف منظم روغن ماهی به جلوگیری از بیماری آلزایمر کمک میکند. البته مطالعاتی انجام شده است که رژیم غذایی با مقدارماهی ، روغن های امگا 3 - میوه ها و سبزیجات ، خطر ابتلا به زوال غقل و آلزایمر را کاهش می دهد.

روغن ماهی مفید برای بیماران صرع

تحقیقات نشان میدهد که مصرف  ماهی و یا مکمل امگا 3 تشنج های روزانه را کمتر میکند.

کاهش خطر اختلالات اسکیزوفرنی

اسید های چرب امگا 3 موجود در روغن ماهی خطر ابتلا به اختلالات روانی و اسکیزوفرنی جلوگیری میکند.

اثر روغن ماهی بر چربی خون (تری گلیسریدها):

استفاده از روغن ماهی میتواند میزان بالا رفته تری گلیسیرید ها را کاهش دهد. داشتن میزان چربی خون یک عامل خطرساز بیماری قلبی است. DHA به تنهایی میتواند تری گلیسیرید ها را کاهش دهد.

اثر روغن ماهی بر آرتریت روماتوئید

مکمل های امگا 3 و روغن ماهی درد های مفصلی و سفتی را در آرتریت روماتوئید کاهش میدهد. چرا که امگا 3  کارایی دارو های ضد التهابی را افزایش میدهد.

روغن ماهی در دوران بارداری

مصرف مکمل های حای DHA و EPA در زمان بارداری سلامت زنان باردار و رشد کودکان را تقویت میکند. DHA موجود میتواند رشد بینایی و عصبی نوزادان را افزایش دهد.

اسید چرب امگا 3 چیست

اسید های چرب امگا 3 را میتوان در گیاهان و حیوانات دریایی یافت.مصرف اسید چرب امگا 3 می تواند به بهبود حافظه در بزرگسالان کمک کند.دو نوع اسید چرب در ماهی ها وجود دارد:

اسید ایکوزاپنتانوئیک (EPA): اسید چرب امگا 3 شناخته شده از به بدن کمک میکند تا از لخته شدن خون و التهاب جلوگیری کند.

اسید داکسی هگزاوانیک (DHA): اسیدی است که بخش های مهم اسپرم ، شبکیه ، بخشی از چشم و مغز است.DHA در سراسر بدن وجود دارد . به خصوص در مغز ، چشم ها و قلب  و همچنین در شیر مادر.

مواد غذایی حاوی امگا 3

فیله ماهی: فیله ماهی هاوی 30 درصد روغن میباشد .به طور کلی ماهی هایی که حاوی اسید های چرب امگا 3 غنی هستند عبارتند از : شاه ماهی ، ماهی ساردین ، ماهی قزل آلا میباشد.

تخم مرغ :از مواد غذایی که حاوی امگا 3 میباشد تخم مرغ است .تخم مرغ هم حاوی مقدار کمی امگا 3 میباشد که در سال های اخیر محققان و تولید کنندگان تخم به منظور بهبود امگا 3 حجم اسید های چرب بلند زنجیره تخم به وسیله یکسان سازی غذا ها با امگا تری مثل دانه های کتان در جیره مرغان تخم گذار تلاش می کنند. 

گیاهان حاوی امگا 3: روغن زیتون، روغن کانولا، تخم کتان، گردو، دانه چیا، تربچه، ریحان تازه، اسفناج، ترخون خشک شده از مواد غذایی گیاهی که حاوی امگا 3 می باشند.

اطلاعات مهم روغن ماهی

  • مصرف روغن ماهی ، روغن کبد ماهی و مکمل های امگا 3 ممکن است برای بعضی افراد خطرناک باشد.
  • اگر از داروهای ضد لخته شدن خون استفاده میکند ، نباید از روغن ماهی و مکمل های امگا 3 استفاده کنید.
  • روغن کبد ماهی حاوی مقادیر بالایی از ویتامین A و D میباشد. استفاده بیش از حد ان باعث مسمومیت میشود.
  • کسانی که آلرژی به ماهی و صدف دارند نباید از روغن ماهی و مکمل های آن استفاده کنند.
  • خلوص مکمل های مشخص نیست ، پس بهتر است امگا 3 را به طور طبیعی مصرف کنید.

عوارض روغن ماهی

مصرف روغن ماهی در بعضی موارد عوارض جانبی بوجود می آورد که شایع ترین آن مشکلات دستگاه گوارش  مانند سوء هاضمه یا اسهال.اختلال در لخته شدن خون ، روغن ماهی در مقادیر زیاد باعث خونریزی گوارشی یا خونریزی در مغز و یا سکته مغزی میشود.

اگر به ماهی الرژیک داشته باشید باعث الرژی در بدن میشود. بثورات پوستی ، تورم ، قرمزی صورت ، خس خس سینه ، درد شکم از اثرات آلرژی میباشد که باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.