شفا مگ

علائم و علت کمبود ویتامین B12

کمبود ویتامین B12 باعث می شود بدن انسان به درستی کار نکند و می تواند باعث بروز بیماری های جسمی و عصبی شود که در بعضی از این عوارض ها موارد جبران ناپذیری می تواند داشته باشد.این ویتامین در ساخت DNA، تولید گلبوب قرمز، جذب آهن و اسید فولیک بسیار موثر است.ویتامین B12 نقش بسیار مهمی در تولید انرژی و گلبول قرمز دارد.این ویتامین در بدن تولید نمی شود و می بایست از طریق مواد غذایی این ویتامین را برای بدن تامین کرد. در ادامه با علت و علائم کمبود ویتامین B12 آشنا شوید.

علائم و علت کمبود ویتامین B12
  1. علت کمبود
  2. عوارض کمبود
  3. جبران کمبود
  4. منابع غذایی

علت کمبود ویتامین B12

از شایع ترین علت کمبود ویتامین B12، اختلال در فرآیند پیچیده هضم این ویتامین در دستگاه گوارش می باشد.ویتامین ب12 یا کوبالامین برای ساخت گلبول قرمز و عملکرد دستگاه عصبی مورد نیاز است.در صورت تامین مناسب این ویتامین می تواند به درمان کم خونی حاد ، اختلالات و فشار روانی کمک زیادی کند.

بیماری های گوناگون دستگاه گوارش چون گاستریت های مزمن و کم خونی ناشی از برداشتن کامل یا بخشی از معده، کمبود ویتامین B12 را بدنبال دارند.

عواملی از قبیل رژیم گیاه خواری و کاهش وزن نیز می توانند باعث کمبود این ویتامین در بدن شوند.اگرچه گیاه خواری ، رژیم غذایی سالمی است و خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی را کاهش می دهد، اما از آنجایی که این رژیم غذایی فاقد ویتامین B12 است، گیاه خواران می بایست با مکمل های حاوی B12 کمبود این ویتامین را جبران کنند.

افرادی که از یبوست رنج می برند در اثر استفاده بیش از حد از ملین ها به کمبود این ویتامین در بدن دچار می شوند. کاهش این ویتامین در بدن کودکان و سالمندان ممکن است موجب عدم جذب مواد مغذی دیگر شود.

عوارض کمبود ویتامین B12

کمبود ویتامین B12 می تواند عوارضی را به همراه داشته باشد.از عوارض کمبود ویتامین B12 میتواند به کم خونی، احساس ضعف و سستی اشاره کرد. همچنین بی حالی ، حواس پرتی ، زوال عقل و عدم تمرکز ، زخم دهان و زبان ، بوی بد دهان میتواند از علائم و عوارض کمبود این ویتامین باشد.

کمبود ویتامین B12 می تواند علائم حاد از جمله توهم ، افسردگی ، از دست دادن حافظه را نمایان کند.اما بسیاری از این علائم ممکن است ناشی از کمبود ویتامین دیگری هم در بدن باشد. کاهش ویتامین هایی چون B1، B2، B6 و ویتامین C نیز ممکن است باعث کج خلقی و افسردگی شود. این ویتامین ها به وفور در میوه جات، برنج قهوه ای، کلم بروکلی، جوانه گندم، کلم بروکسل و کلم برگ یافت می شوند.
پژوهش های اخیر نشان داده اند که ۲۴ میلیون از مردم سراسر جهان دچار بیماری زوال عقل هستند. نیمی از این تعداد از آلزایمر رنج می برند. از بین رفتن سلول های عصبی به مرور زمان باعث ضعف حافظه، اختلال تمرکز و تکلم می شود. پزشکان توصیه می کنند که با افزایش میزان مصرف ویتامین B12 می توان خطر ابتلا به بیماری های مغزی را کاهش داد.

چگونه کمبود ویتامین B12 را جبران کنیم

این ویتامین در بدن تولید نمی شود و برای جبران کمبود این ویتامین از طریق تغذیه و مواد غذایی امکان پذیر است. این مواد غذایی فراورده های حیوانی می باشند که می توان از طریق آنها کمبود ویتامین B12 را جبران کرد.

ویتامین B12 نقش مهمی در بدن دارد و محل ذخیره سازی این ویتامین در کبد می باشد.کبد می تواند از این ویتامین به مدت 3 سال نیاز بدن را ذخیره سازی کند.اگر این منابع ذخیره شده در کبد به اتمام برسد باعث مشکلاتی در بدن می شود که باید به سرعت درمان شود.

جذب ویتامین B12 از طریق دستگاه گوارش است و پس از تجزیه به کبد فرستاده می شود. این ویتامین حداکثر تا 5 میلی گرم ذخیره می شود.افراد بزرگسال بالای 18 سال می توانند روزانه 2.4 ، زنان باردار 2.6 و زنان شیرده 2.8 میکروگرم ویتامین B12 نیاز دارند. کودک در حدود 1 میکروگرم و افراد بالای 50 سال روزانه بین 6 تا 12 میکروگرم ویتامین B12 میبایست مصرف کنند.

منابع غذایی ویتامین B12

گوشت قرمز ، جگر گوسفند، گاو و مرغ، انواع ماهی، گوشت مرغ، صدف دریایی پخته شده، تخم مرغ، بعضی از انواع پنیر از منابع غذایی مناسب برای ویتامین B12 می باشند.

در بسیاری از کشورها برخی از محصولات غذایی پر طرفدار مانند کرن فلکس، شیر، ماست های میوه ای و غیره را با ویتامین B12 غنی می کنند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.