شفا مگ

ویتامین B6 و فواید مصرف آن برای بدن

ویتامین B6 از گروه خانواده B است .ویتامین B6 یکی از ویتامین های گروه B است که برای سیستم عصبی مرکزی مفید است. این ماده در تولید انتقال دهنده های عصبی سروتونین و نوراپی نفرین و تشکیل میلین نقش دارد. ویتامین B6 یک ویتامین محلول در آب است و به عنوان پیریدوکسین شناخته می شود.این ویتامین نمی تواند در بدن ذخیره شود و از طریق ادرار دفع می شود.بنابراین هر فرد باید هر روز ویتامین B6 مصرف کند.

ویتامین B6 و فواید مصرف آن برای بدن
  1. ویتامین B6 چیست
  2. فواید ویتامین B6
  3. مقدار مصرف روزانه
  4. منابع غذایی
  5. علائم کمبود

ویتامین B6 چیست

ویتامین B6 یا پیریدوکسامین یکی از ویتامین های گروه B است که به برای سیستم عصبی مرکزی مفید است.ویتامین B6 یک ویتامین محلول در آب است و به عنوان پیریدوکسین شناخته می شود.این ماده غذایی را می توان در برخی غذاها مانند غلات ، حبوبات ، سبزیجات ، جگر ، گوشت و تخم مرغ یافت.

پیریدوکسین برای عملکرد مناسب قندها ، چربی ها و پروتئین ها در بدن مورد نیاز است. همچنین برای رشد و پیشرفت مناسب مغز ، اعصاب ، پوست و بسیاری از قسمت های دیگر بدن لازم است.ویتامین B6 همچنین در سالم نگه داشتن غدد لنفاوی ، تیموس و طحال نقش دارد.

فواید ویتامین B6

ویتامین B6 عملکردهای زیادی در بدن دارد و در بیش از 100 واکنش آنزیمی نقش دارد.این ویتامین نقش مهمی در سلامتی شما دارد و به سلامتی تمام قسمت های بدن وابسته است. در اینجا لیستی از مزایایی که ممکن است با تامین ویتامین B6 دریافت کنید آورده شده است.

فعالیت های آنزیمی

ویتامین ب6 می تواند عملکرد سیستم های آنزیمی بدن را بهبود بخشد تا آنزیم ها بتوانند بدرستی کار کنند. ارتباط پیریدوکسامین و آنزیم ها به افزایش عملکرد سیستم عصبی ، تقویت ایمنی بدن و آرتریت کمک زیادی می کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

ویتامین B6 در بهبود سیستم ایمنی بدن کمک می کند و نقش بسیار مهمی دارد. این ویتامین به بدن کمک می کند تا در برابر عفونت ها مقاومت کند و در صورت عدم وجود این ویتامین در بدن انسان ، سیستم ایمنی ضعیف شده و مقلوب بیماری ها و عفونت ها می شود.

تقویت متابولیسم

ویتامین B6 باعث تقویت متابولیسم بدن می شود و بدن می تواند سوخت و ساز چربی ها ، ویتامین ها ، کربوهیدرات ها را به راحتی انجام دهد.

سندرم قبل از قاعدگی

ویتامین B6 نقش بسیار مهمی در درمان سندرم قبل از قاعدگی دارد. بر اساس تحقیقات انجام شده مصرف 100 تا 200 میلی گرم ویتامین B6 در روز می تواند به درمان سندرم قبل از قاعدگی کمک کند. کمبود ویتامین ب6 می تواند در این دوران باعث کج خلقی شود.

سلامتی پوست

یکی از مهمترین فواید ویتامین B6 این است که به سلامتی پوست کمک زیادی می کند. همچنین باعث محافظت از پوست در برابر مشکلات پوستی از جمله اگزما ، شوره سر ، آکنه ، ریزش مو و خوشکی پوست و پسوریازیس می شود.

خشکی یا ترک خوردن لب ها

 دهان جایگاه خوبی است که هر گونه کمبود ویتامین B6 را نشان می دهد. لب ها ممکن است پوسته پوسته شود و گوشه لب ها ترک بخورد. به علاوه زبان ملتهب می شود.

سرطان

کمبود ویتامین B6 احتمال بروز سرطان را افزایش می دهد. محققان علت ارتباط بین کمبود ویتامین B6 و سرطان را نمی دانند، اما بررسی ها نوعی ارتباط بین کمبود ویتامین B6 و بروز سرطان های معده و مری را نشان داده اند. به علاوه کمبود این ویتامین احتمال ابتلا به سرطان را در صورت مصرف هورمون های استروئیدی افزایش می دهد، سرطان هایی مانند سرطان پستان و پروستات.

سیستم ایمنی ضعیف

کمبود ویتامین B6 ممکن است توانایی بدن در مقابل عفونت ها و بیماری ها را کاهش دهد. این مسئله می تواند یک چرخه باطل ایجاد کند. سرطان و سایر بیماری ها باعث کاهش سطح ویتامین B6 در بدن می شوند. بنابراین اگر مبتلا به این نوع بیماری ها هستید، برای جبران ویتامین B6 نیاز به مقدار بیشتری از آن دارید. با مصرف مکمل ویتامین B 6 می توانید کمبود آن را جبران کنید.

مقدار مصرف روزانه ویتامین B6

مقدار مصرف روزانه ویتامین B6 برای هر فرد متفاوت است، زیرا چند جنبه متابولیسم را تحت تاثیر قرار می دهد.افرادی که رژیم غذایی با پروتئین بالا دارند ممکن است نیاز به مصرف ویتامین B6 بیشتری داشته باشند. قبل از مصرف این ویتامین می بایست با پزشک خود مشورت کنید.

میزان مصرف روزانه ویتامین B6 به شرح زیر است:

  • 0 تا 6 ماه مردان 0.1 میلی گرم و در زنان 0.1 میلی گرم
  • 7 تا 12 ماه در مردان 0.3 میلی گرم و در زنان 0.3 میلی گرم
  • 1 تا 3 سال در مردان 0.5 میلی گرم و در زنان 0.5 میلی گرم
  • 4 تا 8 سال در مردان 0.6 میلی گرم و در زنان 0.6 میلی گرم
  • 9 تا 13 سال در مردان 1.0 میلی گرم و در زنان 1.0 میلی گرم
  • 14 تا 18 سال در مردان 1.3 میلی گرم و در زنان 1.3 میلی گرم
  • 19 تا 50 سال در مردان 1.3 میلی گرم و در زنان 1.3 میلی گرم
  • 51+ سال 1.7 میلی گرم و در زنان 1.5 میلی گرم
  • در دوران بارداری1.9 میلی گرم
  • در دوران شیردهی2.0 میلی گرم

منابع غذایی ویتامین B6

اکثر مواد غذایی حاوی مقداری ویتامین B6 هستند. اگر فردی دارای رژیم غذایی متعادل باشد، دچار نقص کمبود این ویتامین دچار نمی شود ، مگر اینکه مشکلات جسمی داشته باشد و یا داروهای خاصی مصرف کند.
در زیر منابع خوب B6 ذکر شده است:

  • نخود جوجه: یک فنجان حاوی 1.1 میلی گرم یا 55 درصد از مقدار توصیه شده روزانه (DV)
  • کبد گوشت گاو: 3 اونس حاوی 0.9 میلی گرم ، یا 45 درصد DV است
  • ماهی تن زرد: 3 اونس حاوی 0.9 میلی گرم یا 45 درصد از DV است
  • سینه مرغ کباب شده: 3 اونس حاوی 5/0 میلی گرم یا 25 درصد DV است
  • یک موز متوسط: حاوی 0.4 میلی گرم یا 20 درصد از DV است
  • توفو: نصف فنجان حاوی 0.1 میلی گرم یا 5 درصد DV است

منابع دیگر عبارتند از آووکادو، برنج قهوه ای، هویج، ماهی، غلات غنی شده، فندق، سویا، اسفناج، بوقلمون، غلات کامل می باشد.

علائم کمبود ویتامین B6

با اینکه کمبود این ویتامین نادر است، اما امکان دارد در صورت عدم جذب روده فرد یا مصرف استروژن ، کورتیکواستروئیدها ، ضد تشنج و برخی داروهای دیگر رخ دهد.

علائم و نشانه های کمبود ویتامین B6 شامل موارد زیر است:

  • نوروپاتی محیطی با سوزن سوزن شدن ، بی حسی و درد در دست و پا
  • کم خونی
  • تشنج
  • افسردگی
  • گیجی
  • سیستم ایمنی ضعیف
سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.