شفا مگ

چه چیزهایی برای تیروئید کم کار خوبه

اگر تیروئید کم کار دارید و می خواهید بدانید چه چیزهایی برای تیروئید کم کار خوبه، باید گفت برخی مواد غذایی برای کمک به ترشح هورمون تیروئید مفید هستند.

غذاهای مفید برای تیروئید کم کار

آیا شما تیروئید کم کار دارید؟ هورمون های تیروئید از آنجا که سطح انرژی، متابولیسم، دمای بدن، خلق و خو، ضربان قلب و فشار خون را تنظیم می کنند بسیار برای بدن مهم هستند. اگر تیروئید شما به اندازه کافی هورمون تولید نکند، مبتلا به بیماری کم کاری تیروئید می شوید و باعث تاثیر منفی در بدن شما بگذارد. در حالی که علت اختلالات تیروئید تا حد زیادی ناشناخته است، اما شواهدی وجود دارد که مصرف برخی غذا ها می تواند به عملکرد تیروئید کمک کند. اگر تیروئید کم کار دارید می توانید مطالب زیر را دنبال کنید. البته بهتر است قبل از استفاده از این مواد غذایی با پزشک خود مشورت کنید.

چه چیزهایی برای کم کاری تیروئید بخوریم؟ در برخی موارد مشکلات تیروئید به علت رژیم غذایی نامناسب، فشار و از دست دادن مواد مغذی در بدن می باشد. تغییرات رژیم غذایی و مصرف مکمل های گیاهی راهی است که می توانید به بیماری تیروئید کمک کنید. همچنین مصرف مکمل گیاهی برای کمک به رفع تیروئید کم کار می تواند برای افرادی که به داروها واکنش خوبی نشان نمی دهند مفید باشد.
غذاها به تنهایی کم کاری تیروئید را درمان نمی کنند. با این حال ، ترکیبی از مواد مغذی و دارویی مناسب می تواند به بازیابی عملکرد تیروئید کمک کرده و علائم شما را به حداقل برساند.

مصرف سلنیوم برای کم کاری تیروئید

شاید شما ندانید سلنیوم چیست؟ سلنیوم یک عنصر کمیاب است که در متابولیسم هورمون تیروئید نقش زیادی دارد. بسیاری از غذاهایی که حاوی سلنیوم هستند شامل:

  • ماهی تن
  • بوقلمون
  • آجیل برزیلی
  • گوشت گاو

تیروئیدیت هاشیموتو، حمله سیستم ایمنی بدن به تیروئید، غالبا میزان سلنیوم بدن را کاهش می دهد. البته مهم است که با پزشک خود درباره میزان مصرف سلنیوم مشورت کنید، زیرا مقدار مصرف برای هر فرد متفاوت است.

پروبیوتیک ها

مشخص شد که تحرک گوارشی (GI) که معمولاً با کم کاری تیروئید مشاهده می شود می تواند باعث رشد بیش از حد باکتریهای روده کوچک (SIBO) شود و در نهایت منجر به علائم مزمن دستگاه گوارش ، مانند اسهال شود.

مکمل های پروبیوتیک حاوی باکتری های مفید زنده هستند که می توانند به سلامت معده و روده کمک کنند.علاوه بر فرم های مکمل ، مواد غذایی و نوشیدنی تخمیر شده مانند کفیر ، کامبوچا ، برخی پنیرها و ماست حاوی پروبیوتیک های مفید هستند.

مواد غذایی فاقد گلوتن

مصرف مواد غذایی بدون گلوتن برای بسیاری از افراد مبتلا به کم کاری تیروئید بسیار مفید است. با توجه به تحقیقات انجام شده تعداد قابل توجهی از افراد مبتلا به بیماری تیروئید به بیماری سلیاک مبتلا هستند. بیماری سلیاک نوعی اختلال گوارشی است که در آن گلوتن باعث ایجاد پاسخ ایمنی در روده های کوچک می شود.

غذاهای مفید برای تیروئید کم کار

چه غذاهایی برای تیروئید مفید هستند؟ اول از همه برخی از مواد مغذی برای تقویت سلامت تیروئید مهم هستند، به ویژه اگر در معرض کمبود ید هستید. بدون دریافت ید کافی تیروئید شما قادر به تولید هورمون کافی نیست که می تواند منجر به کم کاری تیروئید شود.اگر تیروئید شما نتواند هورمون به اندازه کافی تولید کند شما دچار کم کاری تیروئید می شوید.البته می توانید با مصرف برخی غذاها به تولید هورمون تیروئید در بدن کمک کنید.این غذاها برای تیروئید بسیار مناسب هستند.

مصرف غذاهای دریایی

اگر غذاهای دریایی دوست دارید، می توانید از این غذاها برای تیروئید استفاده کنید. این غذاها شامل ماهی و میگو می باشد. این غذاها سرشار از ید، اسیدهای چرب امگا 3 و سلنیوم است که هر دو به کاهش التهاب کمک می کند. این مواد غذایی برای عملکرد خوب غده تیروئید مفید است. کمبود ید در سلامت تیروئید اختلال ایجاد می کند و باعث خستگی و افسردگی می شود.

سبزیجات تیره

منیزیم در عملکرد فیزیکی بدن و تیروئید نقش بسیار موثری دارد و برای تولید و ترشح هورمون های تیروئید بسیار ضروری است. اگر به اندازه کافی منیزیم مصرف نکنید احتمال اینکه دچار کمبود انرژی ضربان قلب نامنظم و کرامپ های عضلانی شوید بسیار زیاد است.

سبزیهای برگ سبز منبع بسیار خوبی از منیزیم می باشند که می توانید با مصرف روزانه از این سبزیجات مانند اسفناج، کاهو و سایر سبزیجات برگ تیره به بهود عملکرد غده تیروئید کمک کنید.

نمک یددار

یکی از منابع شناخته شده ید نمک است. نمک های یددار برای مقابله با کمبود این ماده معدنی و بهبود عملکرد تیروئید کارساز هستند. فراموش نکنید اگر میزان ید بدنتان کم باشد، انتخاب نمک دریایی برای نرمال کردن عملکرد تیروئید کار عاقلانه ای نیست. نمک دریایی و نمکی که اغلب برای تهیه غذاهای فراوری شده استفاده می شود ید ندارند.

انواع مغزها

منیزیم برای عملکرد خوب تیروئید لازم است. در نتیجه اگر مغزهایی مانند بادام، بادام زمینی، گردوی برزیلی و همچنین تخمه کدو میل کنید برای تیروئیدتان. گردوی برزیلی علاوه بر منیزیم حاوی سلنیوم نیز هست که تاثیر زیادی روی تیروئید و سیستم ایمنی بدن دارد. در نتیجه توصیه می شود برای سالم نگه داشتن این غده پروانه ای شکل از مصرف دانه ها و مغزها غافل نشوید.

اجیل برزیلی

آجیل برزیلی تنها دو عدد در روز کافی است. همین مقدار دوز، نیاز به سلنیوم در یک روز را تامین می کند. سلنیوم ماده معدنی است که به صورت بسیار متمرکز در غده تیروئید وجود دارد و نقش بسیار مهمی در تولید هورمون تیروئید ایفا می کند. همچنین این ماده معدنی سبب تقویت قدرت آنتی اکسیدان ها می شود.

غذاهای نامناسب برای تیروئید کم کار

بعضی از مواد غذایی هستند که مبتلایان به کم کاری تیروئید نباید مصرف کنند، زیرا باعث می شود در عملکرد تیروئید مشکل ایجاد کند. این مواد غذایی شامل:

سویا

ماده معدنی ید از مواد تشکیل دهنده ضروری برای هورمون تیروئید است اما سویا ترکیبات ایزوفلاون دارد که مانع از عملکرد درست ید می شود.بسیاری از افراد مبتلا به کم کاری تیروئید مجبور نیستند کاملا سویا را کنار بگذارند اما عاقلانه است که تعداد وعده های سویا در طول هفته را کم کنند و از خوردن غذاهای فرآوری شده دارای سویا پرهیز نمایید

گلوتن

مصرف نکردن گلوتن برای همه افراد صحیح نیست. بعضی از متخصصان بر این باور هستند که گلوتن هایی مانند گندم ، جو و چاودار باعث تحریک التهاب به بافت تیروئید می شود.البته هنوز نتایجی نشان نداده است که تمام افراد مبتلا به تیروئید کم کار باید گلوتن را کنار بگذارند اما حذف آن برای سه تا چهار هفته ارزش امتحان کردن را دارد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.