شفا مگ

14 ماسک برای درمان جوش و آکنه

آکنه و جوش از جمله عارضه هایی هستند که اکثر افراد با آن مشکل دارند و به دنبال راه هایی برای از بین بردن آن می گردند.یکی از راه های درمان آکنه و جوش استفاده از ماسک صورت است.جوش ها علاوه بر تغییر در زیبایی چهره ،در بعضی موارد چرکی نیز می باشند. در این مقاله با درمان جوش و آکنه با انواع ماسک و طرز تهیه آن آشنا می شوید.

انواع ماسک برای درمان جوش و آکنه
  1. نکات مهم قبل از استفاده
  2. ماسک سفیده تخمه مرغ
  3. ماسک جوش شیرین
  4. ماسک دارچین و عسل
  5. ماسک بلغور جو دو سر و خیار
  6. گلاب و آب لیموترش
  7.  ماسک آلوئه ورا و عسل
  8. ماسک کیوی و توت فرنگی
  9. ماسک ماست و هندوانه
  10. ماسک هندوانه و سیب زمینی
  11. ماسک ماست و خیار 
  12. ماسک آووکادو و دارچین
  13. ماسک آووکادو و عسل و کاکائو
  14. ماسک جعفری و روغن زیتون

نکات مهم قبل از استفاده از ماسک

1- اگر می خواهید از یک ماسک برای درمان جوش صورت استفاده کنید و سابقه استفاده از آن را ندارید، ابتدا مقدار کمی از آن را بر روی پوست بازوی خود امتحان کنید. التهاب، قرمزی و خارش پوست از نشانه های آلرژی نسبت به ماسک است، بنابراین در صورت مشاهده این علائم استفاده از ان ماسک را فراموش کنید!

2- اگر پوست حساسی دارید در استفاده از ماسک ها به ویژه ماسک های حاوی مواد اسیدی مانند آب لیموترش، سرکه سیب و … بسیار دقت کنید زیرا بعضی مواد در طولانی مدت می توانند سلامت پوست های حساس را به خطر بیندازند. قبل از استفاده از ماسک ها از بی خطر بودن مواد تشکیل دهنده آنها برای پوست خود اطمینان حاصل کنید.

3- ماسک ها را در آرامش کامل و با فکری آرام استفاده کنید و در زمان استفاده، از صحبت کردن، خندیدن و حرکت کردن بپرهیزید تا تاثیر بیشتری بر روی پوست داشته باشد و از به وجود آمدن چین وچروک های صورت جلوگیری به عمل آید.

4- قبل از استفاده از هر ماسک با پزشک متخصص مشورت کنید تا از صحت سلامت ماسک روی پوست خود اطمینان حاصل کنید.

ماسک سفیده تخمه مرغ برای جای جوش

سفیده تخم مرغ به کاهش جوش های پوستی و همچنین محو شدن جای آنها کمک می کند. علاوه بر این، چربی اضافی پوست را که باعث بسته شدن منافذ پوستی می شود رفع می کند. بدین منظور سفیده ۳-۲ تخم مرغ را از زرده جدا نموده و آنقدر بزنید تا کف کند.

حالا صورتتان را شسته و به آرامی خشک کنید. با انگشتان خود لایه نازکی از سفیده زده شده را بر روی صورتتان بمالید و چند دقیقه منتظر بمانید تا مقداری خشک شود. ۴-۳ بار دیگر این کار را تکرار کنید (بدون پاک کردن مرحله قبل). بعد از ۲۰ دقیقه صورت خود را به طور کامل بشویید و به آرامی خشک کنید.

ماسک جوش شیرین برای جوش صورت

جوش شیرین دارای خواص ضد عفونی کنندگی خفیفی است که آن را قادر به مبارزه با قارچ ها و باکتری ها ساخته است. جوش شیرین همچنین چربی اضافی پوست را که می تواند باعث انسداد منافذ پوست شود، جذب کرده و دفع می کند. برای تهیه ماسک ضد جوش جوش شیرین، مقادیر مساوی از جوش شیرین و آب را با هم ترکیب کنید تا خمیر غلیظی بدست آید.

این خمیر را به مدت ۲ دقیقه با حرکات دایره ای بر روی پوست خود بمالید و ۲۰-۱۵ دقیقه منتظر بمانید تا خشک شود، سپس پوست خود را به طور کامل بشویید و به آرامی خشک کنید.

ماسک دارچین و عسل برای درمان جوش صورت

عسل آنتی بیوتیک و ضدعفونی کننده است برای همین می تواند باکتری های مسئول بروز جوش ها را ناکار کند. استفاده از عسل به عنوان ماسک مانع از تکثیر باکتری ها در سطح پوست می شود. این ماده ی غذایی ترشح سموم را کنترل می کند برای همین هم منافذ پوست را تمیز کرده و می بندد. آنتی اکسیدان های موجود در عسل پوست را مرطوب و از بروز چین و چروک جلوگیری می کند.

دارچین نیز خاصیت ضد باکتریایی دارد و ترکیب آن با عسل برای رفع جوش ها و تنگ کردن منافذ پوستی فوق العاده بوده و برای همه ی انواع پوست هایی که جوش می زند مناسب است.

  • ۳ قاشق غذاخوری عسل
  • یک قاشق غذاخوری پودر دارچین

برای استفاده از ماسک عسل و دارچین، عسل را با پودر دارچین ترکیب کنید و هم بزنید تا یکدست شود. ماسک را روی پوست صورتتان بزنید و بیست دقیقه صبر کنید و سپس صورتتان را بشویید. اگر جوش های صورتتان خیلی زیاد است می توانید این ماسک را قبل از خواب بزنید و بگذارید تا صبح ماسک روی صورتتان بماند. البته حواستان باشد این ماسک باعث کثیف کاری ملافه تان خواهد شد. توصیه می کنیم ماسک را به دور چشم ها نمالید.

تذکر: بعضی از افراد ممکن است نسبت به دارچین حساسیت داشته باشند و ممکن است افراد با پوست های حساس دچار علایم آلرژی شود پس حتما قبل از استفاده، این ماسک را بر روی نقطه دیگری از پوستتان مانند بازو امتحان کنید و در صورت عدم علائم حساسیت برای صورت استفاده کنید.

ماسک بلغور جو دو سر و خیار برای جوش صورت

اگر پوست چرب مستعد آکنه دارید، از ماسک صورت خیار و بلغور جو دوسر برای کنترل چربی پوست خود استفاده کنید. بلغور جو دوسر پوست صورت را لایه برداری کرده و چربی های اضافی و سلول های مرده سطح پوست را تمیز می کند. خیار هم پوست صورت را هیدراته کرده و باعث شادابی و طراوت می شود. این ماسک همچنین دارای خاصیت ضد عفونی و ضد باکتریایی است و علاوه بر پاکسازی عمیق منافذ پوستی، پوست صورت را مرطوب هم می کند.

  • نصف یک خیار تازه
  • یک قاشق غذاخوری پودر بلغور جو دوسر
  • یک قاشق غذاخوری عسل

خیار را پوست کنده و به صورت پوره در آورید. پودر بلغور جو دوسر و عسل را به پوره خیار اضافه کرده و به خوبی با هم ترکیب کنید. صورت خود را با آب گرم شسته و با حوله ای تمیز خشک کنید. مخلوط خیار، بلغور جو دوسر و عسل را با نوک انگشتان خود، به صورت دایره ای روی صورت بمالید. پس از ۲۰ دقیقه یا پس از آنکه ماسک خشک شد صورتتان را ابتدا با گرم و سپس با آب سرد بشویید.

گلاب و آب لیموترش برای رفع جوش صورت

شاید نتوان ترکیب گلاب و آبلیمو را به عنوان یک ماسک برای درمان جوش صورت در نظر گرفت (به دلیل حالت مایع)، ولی می توان از توانایی این دو ماده طبیعی در رفع جوش و آکنه بهره برد. میزان سموم موجود در غدد چربی افراد دارای پوست چرب، بیشتر از حد معمول است. زمانی که این ترشح بیشتر از حد معمول باشد، احتمال دارد که این چربی در زیر پوست جمع شود و آکنه را به وجود بیاورد.

از طرف دیگر، میزان زیادی آلاینده وارد منافذ مسدودشده ی پوست می شود و به این ترتیب، میکروب ها را در درون پوست جمع می کنند و باعث ایجاد جوش های چرکی می شوند. گلاب ماده ای عالی برای درمان آکنه است. آبلیمو همیشه به عنوان یک درمان مؤثر برای آکنه شناخته شده است.

  • یک قاشق غذاخوری گلاب
  • یک قاشق غذاخوری آبلیمو

برای رفع جوش و آکنه می توان از ترکیب گلاب و آبلیمو استفاده نمود. گلاب و آبلیمو خواص یکدیگر را به خوبی تکمیل می کنند و ترکیب آن ها با هم، تأثیر بسیار قوی تری خواهد داشت.

یک قاشق غذاخوری گلاب و یک قاشق غذاخوری آبلیمو را خوب با هم ترکیب کنید. ترکیب را روی منافذ باز پوست و روی جوش ها بمالید و ۱۰ دقیقه صبر کنید و سپس صورت را آب بکشید.جوش ها به تدریج خشک می شوند و جای آن ها هم کمرنگ تر می شود. این ترکیب برای رفع جوش صورت بسیار توصیه شده است.

ماسک آلوئه ورا و عسل برای درمان جوش صورت

عسل دارای خواص آنتی باکتریال فوق العاده است و به همین دلیل برای مقابله با ویروس ها و باکتری ها مفید است. ژل آلوئه ورا نیز خواص آنتی باکتریال دارد که می تواند زمان درمان جوش های دردناک و ملتهب را کاهش دهد. از این رو ماسک خانگی آلوئه ورا و عسل نیز یک ترکیب ضد باکتری طبیعی است که باکتری های فعال بر روی پوست بدن را نابود می کند.

  • یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا
  • ۴ قاشق غذاخوری عسل

عسل و ژل آلوئه ورا را با هم ترکیب کنید و ترکیب حاصل را با نوک انگشت یا یک تکه پنبه، بر روی پوستتان بمالید (از اعمال این ماسک در اطراف چشمان خود بپرهیزید). پس از ۲۰ دقیقه پوست خود را با آب گرم به خوبی بشویید و به آرامی خشک کنید.

ماسک کیوی و توت فرنگی برای درمان طبیعی جوش

  • یک قاشق غذاخوری کیوی
  • یک قاشق غذاخوری توت فرنگی له شده
  • یک قاشق چای خوری پودر چوب صندل
  • یک قاشق چای خوری خاک رس
  • آب (در صورت نیاز)

کیوی و توت فرنگی حاوی مواد مغذی مفید و ضروری سلامت پوست ما هستند. پوست را تغذیه می کنند رطوبت پوست را متعادل نگه می دارد. سلول های مرده پوست و ناخالصی ها را از بین می برند. منافذ مسدود پوست را پاک کرده و آکنه و جوش را از بین می برد. بنابراین اگر پوست چرب یا مستعد آکنه دارید می توانید از ماسک صورت کیوی و توت فرنگی استفاده کنید که جوان کننده خوبی برای پوست است.

این ماسک مخصوص کسانی است که پوست چرب دارند اگر شما دانه های سرسیاه یا آکنه یا جوش روی صورت دارید، این ماسک دست ساز را هر روز استفاده کنید تا از شر آکنه خلاص شوید.

کیوی و توت فرنگی را له کرده خمیری درست کنید. کیوی و توت فرنگی له شده را باهم ترکیب کرده و پودر چوب صندل و در نهایت خاک رس را به آن اضافه کنید. همه مواد را خوب مخلوط کرده تا خمیر صافی شود به منظور انسجام می توانید کمی آب هم اضافه کنید. قبل از رفتن به رختخواب اول ماسک را پاک کرده و صورت خود را با آب ولرم بشویید و خشک کنید. دو بار در هفته این کار را انجام دهید.

ماسک ماست و هندوانه برای  جوش صورت

شاید عجیب باشد ولی از هندوانه هم می توان برای برای درمان جوش صورت استفاده کرد، به ویژه جوش بعد از اصلاح. پوست برخی از افراد بعد از اصلاح شدیدا ملتهب می شود. اگر بعد از اصلاح به نوعی پوست را خنک کنید هم التهاب زودتر می خوابد هم احتمال جوش زدن کمتر می شود. همچنین این ماسک برای پوست های جوش دار بسیار مناسب است.

  • یک چهارم فنجان (سفیده داخلی پوست) هندوانه
  • یک تکه سیب زمینی خام (با پوست)
  • یک تکه خیار
  • یک قاشق غذاخوری جوانه ماش
  • یک قاشق غذاخوری ماست شیرین و تازه

همه مواد را با هم در مخلوط کن بریزید و مدت ۲۰ دقیقه این مخلوط را روی پوست بگذارید و بعد با آب خنک آب کشی کنید. افرادی که پوست خشک دارند می توانند به جای ماست، از یک قاشق خامه استفاده کنند و بعد از شستن ماسک (برای مرطوب کردن پوست) حتما روغن بادام شیرین به صورت بمالند. همچنین دقت کنید که این ماسک را بلافاصله بعد از درست کردن به صورت بمالید.برای صرفه جویی بهتر است که از قسمت سفیده هندوانه استفاده کنید. البته استفاده از قسمت قرمز هندوانه هم مانعی ندارد.

ماسک هندوانه و سیب زمینی برای درمان جوش صورت

  • رفع جوش صورت با ماسک خیار و کیوی
  • یک عدد کیوی متوسط
  • نصف یک عدد خیار
  • ۵-۱۰ دانه انگور درشت (یا ۵ عدد توت فرنگی)

کیوی را پوست بگیرید و درون مخلوط کن بریزید. دانه های ریز درون کیوی به صورت بسیار سطحی از پوست شما لایه برداری می کند و باعث نرمی و صافی پوست می شود. کیوی نیز یک منبع غنی از آلفاهیدروکسی اسید است و می تواند چربی زیاد پوست شما را بسیار کم کند و جوش های سرسیاه را از بین ببرد و رنگ چهره را روشن کند.

انگورها را داخل مخلوط کن بریزید، انگور دارای مقداری آلفاهیدروکسی اسید است که می تواند پوست را تا حدودی تمیز کند. البته اگر بتوانید به جای انگور از توت فرنگی استفاده کنید اثر بیشتری دارد و می تواند تا حد زیادی آکنه ها و جوش های شما را کاهش دهد و رنگ صورت شما را باز کند.

در آخر خیار پوست کنده را نیز به این مخلوط اضافه کنید و همه را خوب با هم مخلوط کنید تا مخلوط حالت چسبی پیدا کند. می توانید ۲ حلقه از خیار را نگه دارید تا هنگام قرار دادن ماسک روی صورت تان این حلقه های خیار را روی چشم های تان قرار دهید. خیار تا حد زیادی حلقه های سیاه زیرچشم را برطرف می کند. همچنین PH خیار نزدیک به پوست صورت است و در نتیجه پوست را به خوبی تمیز و تغذیه می کند و باعث آبرسانی به پوست می شود.

قبل از این که ماسک را روی صورت تان بگذارید، صورت تان را با آب گرم بشویید و خشک کنید. سپس این ماسک را به آرامی روی صورت تان کاملا ماساژ دهید. حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید و بعد ماسک را با آب سرد از روی صورت تان پاک کنید. همان طور که خواندید تهیه ماسک برای پوست چرب با استفاده از کیوی و انگور (توت فرنگی) و خیار کاری ساده و لذتبخش است.

 

ماسک ماست و خیار  برای درمان جوش

بازهم یک ماسک طبیعی برای درمان جوش صورت و بازهم خیار. ماست خواصی دارد که مانع رشد باکتری های عامل آکنه می شود. به خصوص این که ماست خنک می تواند التهابات، درد و خارشی را که به دلیل آکنه ها به وجود آمده است را آرام کند و شما می توانید هم به تنهایی ماست را روی پوست بگذارید هم آن را با مواد طبیعی دیگر مانند خیار مخلوط کنید و به صورت ماسک روی چهره بگذارید.

ماسک صورت ماست و خیار یکی از بهترین روش های می باشد که صورت شما را مثل آینه می کند. این روش نه تنها باعث روشنی پوست صورت می شود بلکه جوش های شما را تا حدی کوچک و از بین می برد. برای تهیه این نوع ماسک باید دستور عمل زیر را انجام دهید.

  • یک عدد خیار
  • یک قاشق سوپ خوری ماست

ابتدا یک عدد خیار را رنده کنید (توجه داشته باشید خیار حتما باید به وسیله رنده، رنده شود) سپس یک قاشق سوپ خوری ماست اضافه کنید. (ماست حتما باید کم چرب باشد نه پر چرب). سپس این دو را هم بزنید تا کاملا مخلوط شود. بهتر است که ماسک را به شخص دیگر بدهید تا به صورتتان بزنند. به صورت خوابیده باشید تا ماسک بهتر بروی صورت شما بماند و به مدت ۲۰ دقیقه صبر کنید سپس صورت خود را با آب سرد و صابون مخصوص صورت بشویید.

ماسک آووکادو و دارچین برای رفع جوش و آکنه

  • ۲ قاشق سوپخوری آووکادو له شده
  • نصف قاشق چایخوری پودر دارچین
  • یک قاشق سوپخوری عسل

قسمت گوشتی آووکادو را له کرده و با عسل و پودر دارچین به خوبی مخلوط می کنیم تا نرم و یکدست شود، سپس به آرامی روی پوست صورت و گردن می مالیم( مراقب باشید اطراف چشمها نمالید) و به مدت ۱۰ دقیقه می گذاریم تا بماند.بعد از این مدت صورتمان را با آب ولرم می شوییم. این ماسک به درمان وجلوگیری از جوش(آکنه) کمک کرده و پوست را تغذیه و نرم می کند. می توانید از این ماسک یک بار در هفته استفاده کنید.

ماسک آووکادو و عسل و کاکائو برای درمان جوش صورت

  • ۲ قاشق سوپخوری آووکادو له شده
  • یک قاشق سوپخوری عسل
  • یک قاشق چایخوری پودر کاکائو

دیگر ماسک طبیعی برای درمان جوش صورت، ماسکی است که از ترکیب از آووکادو، عسل و پودر کاکائو حاصل می شود. آووکادو را له کرده و عسل و پودر کاکائو را به آن اضافه می کنیم و به خوبی مخلوط کرده تا خمیر نرمی به دست آید. سپس ماسک را به پوست صورت و گردن (بجز اطراف چشم ها) مالیده و می گذاریم ۲۰ دقیقه بماند، بعد از آن با آب ولرم صورت را می شوییم.

این ماسک، آنتی اکسیدان، ضد باکتری و ضد قارچ بوده و جوش هایی که منشا میکروبی دارند را از بین می برد، علاوه بر اینکه پوست را تغذیه و نرم می کند. از این ماسک می توان یک بار در هفته استفاده کرد.

ماسک جعفری و روغن زیتون برای درمان جوش صورت

  • ۳ قاشق غذاخوری جعفری خردشده
  • یک عدد سفیده تخم مرغ
  • یک قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • یک قاشق چایخوری بلغور جو دوسر
  • ۱۰۰ میلی لیتر آب

آخرین ماسک برای درمان جوش صورت ، ماسک ضد جوش جعفری و روغن زیتون است. برگ سبزیجات دارویی عالی برای منافذ مسدود است. آب گرم را با جعفری خردشده، سفیده تخم مرغ، روغن زیتون و بلغور جو دوسر ترکیب کنید. اجازه دهید کمی خنک شود و مدت ۲۰ دقیقه روی پوست قرار دهید سپس پوست خود به آرامی بشویید. حالا در آینه نگاه کنید؛ گونه های قرمز و چهره ای تازه خواهید دید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.