شفا مگ

پریود یا قاعدگی چیست و نکات مهم دوران قاعدگی

قاعدگی یا عادت ماهانه که پریود نامیده می شود به جاری شدن خون از داخل رحم می باشد و دوره قاعدگی 28 روز است و مدت خونریزی معمولا 3 تا 5 روز طول می کشد.

پریود یا قاعدگی چیست

قاعدگی یا عادت ماهانه که به آن پریود یا دشتان نیز گفته می شود به جاری شدن خون از داخل رحم گفته می شود که به طور معمول در زنان باردار و شیرده اتفاق نمی افتد.قاعدگی در زنان غیر باردار از دوران بلوغ تا رسیدن به یائسگی بروز می دهد. مدت خونریزی پریود یا قاعدگی معمولا 3 تا 5 روز طول می کشد، اما بین 2 تا 7 روز نیز متغیر می باشد. طور دوره قاعدگی به طور متوسط 28 روز طول می کشد و معمولا حدود 35 میلی لیتر خونریزی در هر چرخه ماهانه خارج می شود.نکاتی در دوران قاعدگی وجود دارد که در این مقاله به آن می پردازیم.

  1. عادت ماهیانه نامنظم
  2. مقدار خونریزی در دوره قاعدگی
  3. طول دوره قاعدگی چقدر است
  4. احتمال بارداری در طول قاعدگی
  5. درمان گرفتگی در طول قاعدگی
  6. نفخ در طول دوره قاعدگی
  7. کنترل علائم قاعدگی
  8. غذاهایی که نباید در طول قاعدگی مصرف کرد
  9. مواد غذایی که در طول قاعدگی باید مصرف کرد

عادت ماهیانه نامنظم

اگر یک دوره عادت ماهیانه نشدید جای نگرانی نیست.روند غیر عادی یا نورمال نبودن قاعدگی عادی است، مخصوصا در چند سال اول.ممکن است علت عادت ندیدن استرس، ورزش و بیماری باشد.

همچنین ممکن است در اثر بدست آوردن یا از دست دادن وزن زیاد نیز ایجاد شود. البته در صورت حاملگی نیز این اتفاق می افتد. اکثر زنان هر 28 یا 35 روز عادت میبینند. اگر شما بیشتر یا کمتر از این قاعده عادت ماهیانه دیدید به دکتر خود مراجعه کنید.

مقدار خونریزی در دوره قاعدگی

مقدار خونریزی در دوره قاعدگی حجمی معادل 35 میلی گرم که حدود 2 قاشق سوپ خوری می باشد. اگر در طول دوره قاعدگی بیشتر از 10 نوار بهداشتی یا تامپون در روز مصرف می کنید و یا نوار یا تامپون هر ساعت اشباع می شود با دکترتان مشورت کنید.

طول دوره قاعدگی چقدر است

اکثر زنان دوره عادت ماهیانه آنها بین 3 تا 5 روز  می باشد.اگر غیر این بود نگران نشوید دوره عادت می تواند 2 تا 7 روز هم باشد. البته اگر بیش از 7 روز خونریزی داشتید به پزشک مراجعه کنید.

همانگونه که سن شروع بلوغ در دختران متفاوت است، دوره های پریود نیز برای دختران متفاوت است.دوره زمانی میان دو خونریزی را دوره قاعدگی یا پریود می گویند. دوره پریود برای بعضی دختران ممکن است 28 روز و برای بعضی دیگر 24 تا 30 روز طول می کشد.

حتی ممکن است در یک دوره با دوره بعد متفاوت باشد.برخی از زنان ممکن است قاعدگی نامنظمی داشته باشد که در اولین دوره های پریود بیشتر دیده می شود.


بیشتر بخوانید: نحوه محاسبه سیکل قاعدگی


احتمال بارداری در طول قاعدگی

احتمال بارداری در هر زمانی وجود دارد حتی در حین خونریزی. اگر نمیخواهید این اتفاق بیفتد با دکتر خود در مورد استفاده از راهی برای جلوگیری از بارداری، صرف نظر از اینکه در چه موقعی از ماه هستید، صحبت کنید. حفاظت از خود دربرابر بیماری های مقاربتی ( STD ) نیز مهم است بنابراین به دکتر خود مراجعه کنید تا مطمئن شوید در معرض خطر نیستید.

درمان گرفتگی در طول قاعدگی

از مسکن هایی مانند تیلنول (استامینوفن)، آسپرین یا موترین (ایبوپروفن)، یا ناپروکسن استفاده کنید. همچنین میتوانید از یک پد گرم در قسمت پایین کمر یا شکمتان استفاده کنید. گرفن دوش آب گرم نیز ممکن است به بهتر شدن احساس شما کمک کند.

نفخ در طول دوره قاعدگی

در این دوران بدنتان آب را ذخیره میکند و باعث میشود احساس پف کردگی داشته باشید. اگر احساس میکنید شلوارتان کمی برایتان تنگ شده، نمک را از رژیم غذایی خود حذف کنید و از خوردن کافئین صرف نظر کنید. این امر به فعالیت شما کمک میکند.

کنترل علائم قاعدگی

هفته ی قبل از شروع قاعدگی ورزش را شروع کنید، از غذاهای شور بپرهیزید و کافئین را حذف کنید. اگر باز هم علایم خلقی شما بد بود به دکتر خود مراجعه کنید. او ممکن است داروها یا مکمل هایی مانند ویتامین E، کلسیم و منیزیم را برای شما تجویز کند.

غذاهایی که نباید در طول قاعدگی مصرف کرد

نمک، نوشیدنی های گازدار و كافئین دار، موادغذایی سرخ شده یا پرادویه و لبنیات علایم نشانگان پیش از قاعدگی و دردهای ناشی از آن را تشدید می كنند.

مصرف به اندازه نمك برای بدن لازم است اما مصرف زیاد آن می تواند باعث نفخ ، كم آبی و تحریك بیشتر پستان ها در دوره عادت ماهانه شود. بنابراین در این ایام نباید بیش از 2300 میلی گرم (یا یك قاشق چایخوری) نمك مصرف كرد. علاوه بر نمكی كه خود به موادغذایی می زنیم، بسیاری از غذاهای آماده و نان ها هم حاوی نمك هستند و میزان نمک آنها معمولا 3 تا 4 برابر میزان توصیه شده برای مصرف روزانه است

بهتر است مصرف موادغذایی سرخ شده و موادغذایی چرب مثل گوشت قرمز و لبنیات چرب (مانند كره و ماست چرب) را در این دوران كاهش داد زیرا این موادغذایی سطح ترشح هورمون استروژن را افزایش می دهند و می توانند عامل تشدید انقباض ها و دردهای شكمی باشند

مواد غذایی که در طول قاعدگی باید مصرف کرد

موادغذایی حاوی امگا3 مثل انواع ماهی، دانه های گیاهی به خصوص دانه كتان و گردو که تا حد زیادی از آزاد شدن پروستاگلاندین ها و بروز درد و انقباض های رحمی جلوگیری می كند. منابع منیزیم هم مثل سبزی های برگ سبز تیره، ماهی تن، گردو و دانه های گیاهی و بادام زمینی ضدافسردگی هستند و درد و تحریک پذیری پستان را کم می کنند و بهتر است در این دوران مصرف شوند

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.