شفا مگ

علائم سالمونلا چیست

سالمونلا باکتری با گرم منفی است و به طور معمول، افراد مبتلا به عفونت سالمونلا هیچ نشانه ای ندارند.این بیماری از طریق تماس با پوست برخی از خزندگان مثل لاک پشت نیز قابل انتقال است. ۲۲۰۰ شکل از این باکتری تا کنون کشف شده است در ادامه با علائم ، تشخیص ، و درمان سالمونلا می پردازیم.

علائم سالمونلا چیست
  1. سالمونلا چیست
  2. علائم سالمونلا
  3. عوامل ابتلا به عفونت سالمونلا
  4. عوارض عفونت سالمونلا
  5. درمان عفونت سالمونلا

سالمونلا چیست

سالمونلا باکتری باسیل گرم منفی است که در جوجه ها و تخم مرغ ها معمولاً وجود دارد.سالمونلا عامل یکی از شایع ترین مسمومیت های غذایی می باشد. سالمونلا می تواند تخمدان های پرنده را آلوده کند و قبل از تخم گذاردن پرنده، وارد تخم مرغ شود یا اینکه به هنگام تخم گذاردن پرنده، به پوسته تخم مرغ نفوذ کند. سالمونلا با پختن غذا از بین می رود ولی غذاهایی که حاوی تخم مرغ خام هستند (مانند سس مایونز) مشکل ساز خواهند بود.این بیماری از طریق تماس با پوست برخی از خزندگان مثل لاک پشت نیز قابل انتقال است. ۲۲۰۰ شکل از این باکتری تا کنون کشف شده است

اعضای خانواده سالمونلا از نظر مقاومت در برابر عوامل فیزیکی و شیمیایی شاخص هستند و به سختی نابود می شوند به طوری که شکل کلراسوییس آن شاخصی برای سنجش کیفیت ضدعفونی کنندها می باشند. سالمونلاها از طریق آب و غذای آلوده وارد دستگاه گوارش می شوند و به سطح سلول های اپیتلیوم مخاط روده متصل می گردند. سپس در واکوئل های درون این سلول ها وارد می شوند. اما گاهی نیز میان اتصالات میان سلولی وارد می گردند.

باکتری ها در محل ورود تکثیر می شوند و چون توانایی عبور از لامینا پروپریا را دارند از آنجا به گردش خون وارد می شوند و در تمام قسمت های بدن منتشر می شوند. آنها بخش های مختلف سیستم لنفاوی را آلوده می کنند.در سلول های سیستم ماکروفاژ و رتیکلواندوتلیال وارد شده و به تکثیر خود ادامه می دهند

یکی از بیماری ها که از طریق سالمونلا ایجاد می شود تب تیفویید یا همان حصبه می باشد که بیش تر از طریق آب و غذای آلوده سرایت می کند.عفونت سالمونلا نوعی بیماری شایع است که مجاری دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار می دهد. باکتری سالمونلا به طور معمول در حیوانات و روده انسان زندگی می کند و از طریق مدفوع پخش می شود. انسان ها اغلب از طریق آب یا غذای آلوده دچار سالمونلا می شوند.

به طور معمول، افراد مبتلا به عفونت سالمونلا هیچ نشانه ای ندارند. دیگران ظرف ۸ تا ۷۲ ساعت به اسهال، تب و درد شکمی دچار می شوند. اکثر افراد سالم در عرض چند روز بدون درمان خاصی بهبود می یابند.در برخی موارد، اسهال همراه با عفونت سالمونلا می تواند آنقدر باعث دهیدراسیون شود که به توجه فوری پزشکی نیاز پیدا کند.

عوارض تهدید کننده زندگی نیز در صورتی ایجاد می شود که عفونت فراتر از روده گسترش می­یابد. خطر ابتلا به عفونت سالمونلا در صورتی بالاتر است که به کشورهایی با سطح بهداشت ضعیف سفر کنید.عفونت سالمونلا معمولا با خوردن گوشت، مرغ، تخم مرغ و یا محصولات تخم مرغی خام یا نیمه پخته ایجاد می شود. دوره کومون این بیماری محدوده ای از چند ساعت تا دو روز را دربرمی گیرد. بیشتر عفونت های سالمونلا می توانند به نام گاستروانتریت (التهاب شکم و روده) طبقه بندی شوند.

علائم احتمالی سالمونلا

علائم و نشانه های عفونت سالمونلا به طور کلی چهار تا هفت روز طول می کشد، البته شاید چند ماه برای بازگشت روده به حالت عادی لازم باشد.چند گونه از باکتری سالمونلا به تب حصبه منجر می شود، یعنی بیماری که گاهی کشنده می شود و در کشورهای در حال توسعه شایع تر است.باکتری سالمونلا در روده های انسان، حیوانات و پرندگان زندگی می کند. اکثر افراد با خوردن غذاهایی به سالمونلا مبتلا می شوند که توسط مدفوع آلوده شده است. علائم احتمالی سالمونلا عبارتند از:

  • تهوع
  • استفراغ
  • گرفتگی شکم
  • اسهال
  • تب و لرز
  • سردرد
  • خون در مدفوع

عوامل احتمالی ابتلا به عفونت سالمونلا

گوشت، مرغ و غذاهای دریایی خام. مدفوع ممکن است در طول فرایند برش برروی گوشت خام و مرغ بمالد. غذاهای دریایی در صورتی آلوده می شوند که از آب آلوده برداشت شده باشند.تخم مرغ خام. گرچه پوسته تخم مرغ به نظر مانع خوبی برای آلودگی برسد، اما برخی پرندگان آلوده تخمی تولید می کنند که حتی قبل از تشکیل پوسته حاوی سالمونلا هستند.

تخم مرغ خام در فرآورده های خانگی سس مایونز و سس مرکب از کره و زرده تخم مرغ، اب لیمو و سرکه استفاده می شود.میوه ها و سبزیجات.برخی محصولات کشاورزی تازه، به خصوص گونه های وارداتی، شاید در زمینِ کشت هیدراته شوند و یا هنگام شست و شو در طول پردازش با آب، به سالمونلا آلوده شوند.

آلودگی همچنین می تواند در آشپزخانه رخ می دهد، زمانی که آب حاصل از گوشت خام و طیور در تماس با مواد غذایی نپخته مانند سالاد قرار می گیرد.

سازمان غذا و داروی آمریکا نیز نشان می دهد که برخی از رخدادهای شیوع بیماری سالمونلا به آلاینده های موجود در ادویه جات ردگیری شده اند. این سازمان به دنبال راه هایی برای افزایش ایمنی ادویه جات می باشد.

بسیاری از غذاها زمانی آلوده می شوند که با دستهای کثیف افراد پس از استفاده از توالت و یا تعویض کهنه بچه، آماده شده باشند. عفونت همچنین در صورتی رخ می دهد که شیء آلوده، از جمله حیوانات خانگی، به ویژه پرندگان و خزندگان را لمس کنید و سپس انگشتان را در دهان بگذارید.

عواملی احتمالی که خطر ابتلا به عفونت سالمونلا را افزایش می دهد شامل فعالیت هایی است که شما را در تماس نزدیک تر با باکتری سالمونلا و مشکلات سلامتی قرار می دهد و مقاومت دستگاه ایمنی بدن را در برابر عفونت به طور کلی تضعیف می کند.

افزایش قرارگیری در معرض بیماری

مسافرت بین المللی. عفونت سالمونلا، از جمله گونه هایی که باعث تب حصبه می شوند، در کشورهای در حال توسعه با بهداشت ضعیف شایع تر است.داشتن پرنده یا خزنده خانگی. برخی حیوانات خانگی، به ویژه پرندگان و خزندگان، می توانند به باکتری سالمونلا آلوده شده باشند.

اختلالات معده یا روده

بدن دارای چندین خط دفاعی طبیعی در برابر عفونت سالمونلا می باشد. برای مثال، اسید قوی معده می تواند بسیاری از انواع باکتری سالمونلا را بکشد. اما برخی مشکلات پزشکی و یا داروها می توانند جریان این دفاع طبیعی را به هم بزنند. مثال ها عبارتند از:

آنتی اسیدها. کاهش اسیدیته معده راهی برای باکتری سالمونلا فراهم می کند تا زنده بماند.بیماری التهابی روده. این اختلال به پوشش درونی روده آسیب می زند و در نتیجه، ماندگاری باکتری سالمونلا را آسان تر می کند.مصرف اخیر آنتی بیوتیک ها. این امر می تواند تعداد باکتری های "خوب" در روده را کاهش دهد و در نتیجه، توانایی بدن برای مبارزه با عفونت سالمونلا را مختل کند.

مشکلات ایمنی

مشکلات پزشکی و یا داروهای زیر به نظر می رسند با صدمه به دستگاه ایمنی بدن باعث افزایش خطر ابتلا به سالمونلا می شوند.ایدزبیماری سلول داسی شکل؛مالاریاداروهای ضد رد که پس از پیوند عضو مصرف می شوند

کورتیکو استروئیدها

عفونت سالمونلا معمولا مرگبار نیست. با این حال، در برخی افراد به خصوص نوزادان و کودکان خردسال، افراد مسن، دریافت کنندگان عضو پیوندی، زنان باردار و افراد با دستگاه ایمنی ضعیف، عوارض می تواند بسیار خطرناک باشد.

عوارض عفونت سالمونلا

اگر عفونت سالمونلا وارد جریان خون شود (باکتریمی)، می تواند بافت های سراسر بدن را آلوده کند، از جمله:

  • بافت پیرامون مغز و نخاع (مننژیت)
  • پوشش درونی قلب یا دریچه های آن (اندوکاردیت)
  • استخوان و مغز استخوان (استئومیلیت)
  • پوشش درونیِ رگ های خونی، به خصوص اگر پیوند عروق داشته اید

آرتریت واکنشی

افرادی که سالمونلا داشته اند در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به آرتریت واکنشی هستند. آرتریت واکنشی همچنین معروف به سندرم رایترز به طور معمول باعث عوارض زیر می شود:

  • سوزش چشم
  • ادرار دردناک
  • مفاصل دردناک

اکثر افراد لازم نیست برای عفونت سالمونلا به دنبال مراقبت های پزشکی باشند، چون ظرف چند روز خودبه خود برطرف می شود. با این حال، در موارد مربوط به نوزادان، کودکان خردسالان و افراد مسن و یا دارای نقص ایمنی، در صورتی با پزشک تماس بگیرید که بیماری بیش از چند روز طول می کشد و با تب بالا یا مدفوع خونی همراه است، یا به نظر می رسد باعث دهیدراسیون شده باشد.

درمان عفونت سالمونلا

برای جلوگیری از دهیدراسیون، آب بنوشید و یا تکه های یخ بمکید. برای جلوگیری از دهیدراسیون در کودکان، از محلول مایع خوراکی مانند پِدیالیت استفاده کنید، مگر اینکه پزشک توصیه نکرده باشد.عفونت سالمونلا را می توان با آزمایش نمونه مدفوع شناسایی کرد.

با این حال، اکثر افراد تا زمان رسیدن نتایج تست دیگر نشانه های بیماری را ندارند.اگر پزشک مشکوک شود که شما دچار عفونت سالمونلا در جریان خون هستید، شاید پیشنهاد دهد یک نمونه از خون تان از لحاظ وجود باکتری آزمایش شود.

داروها

از آنجایی که عفونت سالمونلا می تواند آب زدا باشد، شیوه درمانی برروی جبران مایعات و الکترولیت ها تمرکز دارد. موارد شدید ممکن است به بستری در بیمارستان و تزریق مایعات به طور مستقیم بصورت داخل رویدی نیاز پیدا کند. علاوه بر این، پزشک شاید موارد زیر را توصیه کند:

داروهای ضد اسهال

داروهایی مانند لوپرامید (Imodium A-D) می توانند به تسکین گرفتگی کمک کنند، اما شاید اسهال همراه با عفونت سالمونلا را نیز طولانی تر کنند.آنتی بیوتیک ها. اگر پزشک مشکوک شود که باکتری سالمونلا وارد جریان خون تان شده، و یا اگر دچار موردی شدید و یا دستگاه ایمنی ضعیف شده باشید، وی آنتی بیوتیک هایی برای کشتن باکتری تجویز خواهد کرد.

آنتی بیوتیک ها در موارد بدون عارضه هیچ سودی ندارند. در واقع، آنتی بیوتیک ها ممکن است دوره حمل باکتری در بدن را طولانی تر کنند، دیگران را آلوده کنند و خطر عود بیماری را افزایش دهند.

حتی اگر برای عفونت سالمونلا به مراقبت های پزشکی احتیاج ندارید، می بایست مراقب دهیدراسیون به خاطر اسهال و استفراغ باشید. بزرگسالان باید آب بنوشند و تکه های یخ بمکند.

برای کودکان، می توانید یک محلول مایع خوراکی مانند پِدیالیت استفاده کنید، مگر اینکه پزشک توصیه نکرده باشد.اداره کشاورزی ایالات متحده یک طرح اقدام سالمونلا راه اندازی کرده که شامل به روزرسانی بازرسی دستگاه های سلاخی طیور و افزایش برنامه های نمونه گیری و تست برای مرغ و گوشت می شود. هدف این طرح در واقع کاهش تعداد موارد عفونت ناشی از سالمونلا در ایالات متحده است.

همچنین می توانید با اقدام های مراقبتی از گسترش باکتری به دیگران جلوگیری کنید. روش های پیشگیری به ویژه هنگامی اهمیت دارند که آماده سازی غذا یا مراقبت از نوزادان، افراد مسن و افراد با دستگاه ایمنی ضعیف انجام می شود. مطمئن شوید که غذا را به طور کامل طبخ می کنید و مواد غذایی را به سرعت در یخچال منجمد نگه می دارید.

دست هایتان را بشویید

شستن کامل دست ها می تواند از انتقال باکتری سالمونلا به دهان و یا به هر غذایی که آماده می کنید جلوگیری کند. دست هایتان را پس از کارهای زیر بشویید:

استفاده از توالت تعویض پوشک نوزاددستمالی کردن گوشت خام یا مرغپاک کردن مدفوع حیوان خانگیلمس خزندگان یا پرندگان

جدا نگه داشتن مواد

برای جلوگیری از آلودگی متقابل:

گوشت، مرغ و غذاهای دریایی خام را دور از غذاهای دیگر در یخچال و فریزر نگهداری کنیددر صورت امکان، دو تخته بُرش در آشپزخانه داشته باشید؛ یکی برای گوشت خام و دیگری برای میوه ها و سبزیجات هرگز مواد غذایی پخته را در بشقابی که پس از صرف گوشت خام شسته نشده نگذارید.

اجتناب از خوردن تخم مرغ خام

خمیر کلوچه، بستنی خانگی و مخلوط زرده تخم مرغ و شیر همگی حاوی تخم مرغ خام هستند. اگر مجبورید تخم مرغ خام مصرف کنید، مطمئن شوید که پاستوریزه هستند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.