شفا مگ

واکسن یک سالگی چیست

استفاده از واکسن ها به عنوان یک ایمن سازی در برابر بیماری ها می باشد که والدین جهت حفاظت کودکانشان در برابر بیماری های مضر پیشنهاد می شود.واکسن یک سالگی یا واکسن MMR از جمله واکسن هایی است که برای کودکان توصیه می شود.واکسن یک سالگی در دو دوره 1 سالگی و 4 یا 6 سالگی به کودکان تزریق می شود. اما والدین درباره تزریق واکسن سرخک ، سرخجه و اوریون به کودکان به خاطر ناراحتی های زیاد آن نگران هستند. آیا واکسن یک سالگی سخته؟ آیا واکسن یک سالگی درد دارد؟ آیا واکسن یک سالگی عوارض دارد؟ اینها سوال های والدین است که در ادامه به آن می پردازیم.

واکسن یک سالگی
  1. واکسن سرخک ، سرخجه و اوریون چیست؟
  2. واکسن یک سالگی کجا تزریق می شود
  3. واکسن یک سالگی چگونه عمل می کند
  4. برنامه زمانی تزریق واکسن یک سالگی
  5. واکسن های لازم برای کودکان
  6. توصیه های واکسیناسیون

واکسن سرخک ، سرخجه و اوریون چیست؟

واکسن سرخک ، سرخجه و اوریون به کودکان توسط پزشک متخصص اطفال زده می شود و کودک را در مقابل این سه بیماری مصونیت می بخشد.واکسن سرخک کودکان را در برابر این بیماری که منجر به التهاب پوست، سرفه، آبریزش بینی ، سوزش چشم و تب می شود محافظت می کند.برخی از عوارض احتمالی بیماری سرخک شامل عفونت گوش، ذات الریه، تشنج، اسیب مغزی و مرگ می شود.

همچنین واکسن اوریون که منجر به تب، سردرد، درد عضلانی، از دست دادن اشتها و تورم غدد می شود جلوگیری می کند. اوریون می تواند به ناشنوایی، مننژیت و ... منجر می شود.

واکسن یک سالگی کجا تزریق می شود

این واکسن که شامل تزریق واکسن سرخک ، سرخجه و اوریون می باشد توسط پزشک متخصص اطفال آن را بر ران یا بالای بازوی کودک و در دو مرحله 1 سالگی ، 4 یا 6 سالگی به کودکان تزریق می شود.

واکسن یک سالگی چگونه عمل می کند

واکسن یک سالگی شامل ویروس های زنده و ضعیف شده سرخک، سرخجه و اوریون می باشد و سیستم ایمنی بدن آنتی بادی هایی در برابر این سه بیماری تولید کند. این مورد باعث می شود که در زمان تماس ویروس با کودک ، بدن کودک به سرعت این ویروس را تشخیص می دهد و با عفونت مبارزه می کند.

برنامه زمانی تزریق واکسن یک سالگی

تزریق به موقع واکسن یک سالگی به کودک اهمیت زیادی دارد و نباید زودتر یا دیرتر از زمان تعیین شده واکسن لازم را تزریق کرد.برای اگاهی از برنامه زمانی واکسن یک سالگی که شامل واکسن سرخک ، سرخجه و اوریون است شامل موارد زیر است:

  • اولین تزریق واکسن یک سالگی در 12 ماهگی انجام می شود
  • دومین تزریق واکسن یک سالگی بین 4 تا 6 سالگی تزریق می شود

واکسن های لازم برای کودکان

در دوران کودکی و نوزادی یک سری واکسن ها وجود دارد که می بایست طی این دوران زده شود. این واکسن ها برای کودکان لازم است تا از بروز بیماری های خطرناک جلوگیری شود.

  • هپاتیت ب
  • واکسن سه گانه یا ثلاث : این واکسن نوزاد را در برابر سه بیماری دیفتری ، کزاز و سیاه سرفه مصون می دارد
  • واکسن HIB: مصونیت در برابر بیماری های مننژیت و پنومونی
  • فلج اطفال
  • واکسن آنفولانزا
  • MMR: مصنوتی در برابر سرخک و سرخجه و اوریون
  • آبله مرغان

توصیه های واکسیناسیون

1- واکسیناسیون کودک باید بر اساس جدول تنظیم شده ای که پس از تولد نوزاد، در کارت رشد او توسط بیمارستان به والدین داده می شود، سر موقع انجام شود. بنابراین والدین عزیز باید بدانند که مثلا اگر واکسن هپاتیت را باید طی سه دوره به کودک بزنند، حتما سه دوره را به طور کامل انجام دهند و مدت زمان بین تزریق واکسن ها را نیز مد نظر داشته باشند.معمولا وقتی کودک را به خانه بهداشت می برند تا واکسن به او تزریق شود، نوبت واکسن بعدی در آنجا به والدین گفته می شود که باید با دقت آن را به خاطر بسپارند.

2- تزریق سر موقع واکسن به کودک اهمیت زیادی دارد و نباید زودتر یا دیرتر از زمان تعیین شده واکسن لازم را تزریق کرد، زیرا تزریق زودتر از موعد، اثرات منفی بر روی نوزاد خواهد گذاشت و تزریق دیرتر از موعد نیز از اثرات واکسن به طور قابل ملاحظه ای کم می کند. به عنوان مثال وقتی باید یک واکسن کودک را در دو ماهگی او تزریق کرد، باید سر دو ماهگی او را به خانه بهداشت برد تا واکسن لازم به او تزریق شود.

3- برخی افراد معتقدند که تزریق برخی واکسن ها احتمال ابتلا به اوتیسم را در کودکان بالا می برد که این مطلب صحیح نمی باشد و اگر والدین به توصیه های پزشکان عمل کنند، مشکلی پیش نخواهد آمد.

4- ارتباط مستقیمی بین عدم واکسیناسیون نوزاد و بیماری های ناتوان کننده و گاهی کشنده و مرگبار وجود دارد .

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.