شفا مگ

درجه تب نرمال و خطرناک در کودکان

تب کردن در کودکان و نوزادان بسیار رایج است.تب کردن در کودکان به علت عفونت،واکسیناسیون،در آوردن دندان ، لباس زیاد می باشد.سیستم ایمنی بدن در زمان عفونت باعث می شود حرارت بدن کودک بالا برود و باعث تب در کودک می شود.در درجه تب نرمال در کودکان جای نگرانی نیست اما اگر درجه تب بالا برود ممکن است خطرناک باشد. در ادامه با درجه تب در کودکان،درجه تب که باعث تشنج می شود و همچنین راه های مراقبتی تب بالا آشنا شوید

درجه تب در کودکان
  1. علت تب در کودک
  2. درجه تب نرمال کودک
  3. تشنج کودک با تب 38 درجه
  4. درجه تب خطرناک برای کودک
  5. نکات مراقبتی

علت تب در کودک

تب کردن نوعی بیماری نیست.تب نشانه وجود بیماری در بدن است. تب در کودکان می تواند دلایل مختلفی داشته باشد.دلایلی همچون عفونت ، لباس زیاد، واکسیناسیون،دندان در آوردن است.تب کودک معمولا ناشی از عفونت است.سیستم ایمنی بدن کودک برای مبارزه با عفونت تلاش می کند که سبب این مبارزه با عفونت تب است.

البته نوزادان در زمان تولد با پوشیدن لباس های زیاد یا اینکه در محیط گرم قرار گیرند می تواند باعث تب در آنها شود. این نوزادان به دلیل اینکه نمی توانند دمای بدن خود را تنظیم کنند باعث می شود تب کنند.

همچنین واکسیناسیون در نوزادان و کودکان کاهی باعث تب خفیف می شود. این تب خفیف به دلیل اینکه سیستم ایمنی بدن در برابر ارگانیس ضعفیف شده موجود در واکسن از خود محافظت کند.

کودکانی که دندان در می آورند ممکن است باعث اندکی افزایش در دمای بدن آنها شود. اما اگر تب کودک بالای ۳۷.۸ درجه سانتیگراد باشد علت آن دندان در آوردن نیست.

درجه تب نرمال کودک

اگر تب کودک کمتر از 5 روز طول بکشد جای نگرانی نیست. همچنین اگر رفتار کودک نسبتا طبیعی و همچنان بازیگوش باشد و به طور طبیعی غذا بخورد تب نرمال می باشد.

دمای حداکثر ۳۹.۱ درجه سانتیگراد در کودکان بین ۳ ماه تا ۳ سال و دمای حداکثر ۳۹.۴ درجه سانتیگراد در کودکان بالای ۳ سال جای نگرانی ندارد.اگر تب خفیف پس از واکسیناسیون کمتر از 48 ساعت طول بکشد طبیعی است و جای نگرانی نیست.

تشنج کودک با تب 38 درجه

هنگامی که چنین تشنجی رخ می دهد، کل بدن کودک تشنج می کند، می لرزد و تکان می خورد، ممکن است مردمک چشم ها به حرکت شدید بیفتد و کودک ناله کند و بیهوش شود. این نوع تشنج بطور معمول چند دقیقه طول می کشد ولی در موارد نادر تا 15 دقیقه هم طول می کشد.

تشنج های ناشی از تب به خودی خود متوقف می شوند، در حالیکه تب ادامه می یابد تا بالاخره درمان شود. بعضی از کودکان بعد از تشنج احساس خواب آلودگی می کنند و دیگران هیچ تأثیر دیگری بعد از آن تجربه نمی کنند.

هیچ کس نمی داند که چرا تشنج های ناشی از تب رخ می دهند، در حالیکه شواهد نشان می دهند که این تشنج ها به بعضی از ویروس ها ربط دارند.

تب چند درجه برای کودک خطرناک است

  • تب در نوزادان کمتر از ۳ ماه. زیرا ممکن است تب پاسخ نوزاد به یک بیماری جدی باشد.
  • تب بیشتر از ۵ روز طول بکشد. در این صورت باید علت بروز تب بررسی شود
  • تب بالاتر از ۴۰ درجه سانتیگراد باشد.
  • به کمک روش های متداول نتوان تب را کاهش داد.
  • کودک رفتار طبیعی و فعالیت همیشگی خود را نداشته باشد.
  • کودک به اندازه کافی مایعات مصرف نکند. نوزادانی که کمتر از ۴ پوشک در شبانه روز ادرار می کنند یا کودکان بزرگتر که فاصله بین ادرار آن ها بیشتر از ۸ تا ۱۲ ساعت باشد، ممکن است به شدت دچار کم آبی باشند.
  • پس از واکسیناسیون تب کودک بالاتر از ۳۸.۹ درجه سانتیگراد باشد یا تب بیشتر از ۴۸ ساعت طول بکشد

نکات مراقبتی در زمان تب کودک

  • کودک را خنک نگه دارید. از پوشاندن کودک با لباس یا پتوی زیاد خودداری کنید.
  • با مصرف مایعات فراوان مانند آب و آبمیوه از دهیدراته شدن بدن کودک جلوگیری کنید.
  • مطمئن شوید کودک به اندازه کافی استراحت می کند.
  • حمام با آب ولرم (نه آب سرد)، پاشویه کردن یا پارچه نمناک برای پایین آوردن دمای بدن کودک مفید است.

برای تب بالاتر از ۳۸.۹ درجه سانتیگراد، مصرف دوز مناسب استامینوفن در کودکان بالای سه ماه و ایبوپروفن در کودکان بالای ۶ ماه مجاز است. هرگز به کودکان یا نوجوانان آسپرین ندهید.

اغلب کودکان تمایلی به خوردن داروها به شکل قرص و کپسول ندارند. شما می توانید از شربت سرماخوردگی کودکان استفاده کنید. توجه کنید که این شربت ها حاوی ترکیبات استامینوفن باشند. استامینوفن می تواند به درمان تب کودک، درد عضلانی، درد ناشی از دندان درآوردن و گوش درد در کودکان کمک کند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.