شفا مگ

درمان اعتیاد به تلفن همراه

کارشناسان در جدیدترین پژوهش های خود دریافتند، اعتیاد شدید به استفاده از تلفن همراه و کنترل کردن مداوم پیام ها، سرزدن به شبکه های اجتماعی، عکس برداری و فیلم برداری و به طور کلی گذراندن زمان بیش از اندازه برای استفاده از این وسیله یا تبلت می تواند نشان دهنده نوعی اختلال روانی به نام اعتیاد به تلفن همراه باشد.کارشناسان دریافتند افراد در طول روز بیش از ۳۳ بار تلفن همراه خود را نگاه می کنند، با وجود آنکه می دانند تماس یا پیامی ندارند.

درمان اعتیاد به تلفن همراه

مبارزه با اعتیاد به تلفن همراه به این معنی نیست که افراد به طور کلی تلفن همراه خود را دور بیندازند، زیرا در عصر ارتباطات زندگی می کنیم و تلفن همراه در بسیاری از زمینه ها برای مفید و پرفایده است، از جمله در برقراری ارتباط با دیگران، خرید، انجام تراکنش های مالی، نرم افزار های حفظ سلامت و آموزشی، اما استفاده بیش از حد از این وسیله می تواند بر عملکرد مغز اثر منفی بگذارد.

پژوهش ها نشان می دهند استفاده بیش از اندازه از تلفن همراه سبب اختلال در حافظه، چاقی، آکنه پوستی، کمر و گردن درد، آرتروز مفاصل دست و گردن، نزدیک بینی، آسیب شنوایی، ضعف در تمرکز و قدرت حل مسئله ها، ایجاد اختلال وسواس اجباری (OCD)، اختلال بیش فعالی و حتی سرطان مغز می شود.

استفاده از این وسیله در زمان کار کردن، مطالعه، حین رانندگی، زمانی که فرد دچار استرس بالاست یا نیاز به تمرکز دارد می تواند سبب کاهش بهره وری و تمرکز، حواس پرتی و حتی بروز حوادث خطرناکی، چون رانندگی شود، زیرا مغز انسان دارای تاخیر زمانی در انجام فرمان های کنترلی است و این سبب وقفه و تاخیر در تصمیم گیری به وسیله مغز می شود.

معمولاً افراد زمانی که دچار کسالت و خستگی به ویژه در زمان انجام کار های تکراری و خسته کننده یا سخت می شوند، تمایل فراوان به استفاده از تلفن همراه پیدا می کنند، در این حالت مغز برای رفع خستگی فرد را تشویق به انجام کار های دیگر به جز کاری می کند که در آن لحظه در حال انجام است؛ نمونه این حالت در زمان درس خواندن، بیدار ماندن برای شیفت شب و یا در حین رانندگی به وفور یافت می شود.
در این حالت فرد شروع به جست و جو در تلفن همراه خود می کند و از مشاهده ایمیل ها تا بررسی شبکه های اجتماعی و تماشای فیلم و عکس و گوش دادن به موسیقی پیش می رود و ناگهان متوجه می شود که ساعت ها وقت خود را هدر داده است.

وقت گذرانی بیش از حد در تلفن همراه و برنامه های آن و مشاهده پیام و خبر های پراکنده سبب بارگذاری حجم بالایی از اطلاعات ناقص در مغز می شود و فرد تمرکز و قدرت یادگیری برای آموختن مطالب مهم و اصلی را از دست می دهد؛ بسیاری از افراد اعلام کرده اند، از زمانی که تلفن همراه هوشمند خریده اند قدرت یادگیری مطالب و تمرکز آن ها کاهش محسوسی یافته است.

ترشح هورمون دوپامین به دلیل مشاهده یک عکس زیبا، فیلمی جالب، خبری مهیج یا پیامی از سوی دوست، پیامک ارسال وجه به حساب بانکی، مرور عکس هایی که به همراه دوستان گرفته شده است برروی تلفن همراه سبب وابستگی شدید افراد به این وسیله می شود، زیرا در زمان کار با آن احساس خوشایندی پیدا می کنند.

برای درمان این مشکل که می تواند تمام زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد،  نصب نرم افزار های کنترل و بررسی میزان استفاده از تلفن همراه می تواند بسیار مفید باشد، این نوع نرم افزار ها می توانند زمان دقیق استفاده از این وسیله را به کاربر نشان دهند تا او برنامه ریزی بهتری برای زندگی خود به دست آورد.

دور کردن تلفن همراه از خود نیز یکی از موارد کمک به درمان اعتیاد به این وسیله است، شب ها تلفن همراه خود را خارج از اتاق خواب بگذارید تا آرامش بیشتری در زمان خواب داشته باشید؛ به جای استفاده از تلفن همراه برای بیدارشدن از خواب از ساعت های زنگ دار عادی استفاده کنید، زمان هایی از روز از این وسیله استفاده نکنید و برای مکالمه و ارتباط با دوستان خود از تلفن ثابت کمک بگیرید.زمان مطالعه، انجام کار، صرف وعده های غذایی از تلفن همراه خود استفاده نکنید و آن را درمکانی امن، اما دور از خود قرار دهید.

اطلاعات را از روی تلفن همراه خود به طور منظم خارج کنید و برروی رایانه یا هارد اکسترنال قرار دهید، به این ترتیب می توانید از روی رایانه به مشاهده داده ها یا عکس های خود بپردازید و نگران از دست رفتن اطلاعات، سرقت گوشی یا فراموش کردن آن ها نمی شوید.

هرروز بازه زمانی مناسب و محدودی برای خارج کردن اطلاعات از روی گوشی در نظر بگیرید تا درگیر مشکل هایی، چون پیام گوشی مبنی بر پرشدن اطلاعات برروی گوشی نشوید.

بسیاری از نرم افزار ها روی گوشی تلفن همراه دارای نسخه رایانه ای یا نمونه ای مشابه هستند و می توانید به جای غرق شدن در استفاده از تلفن همراه خود از نسخه رایانه ای آن بهره مند شوید.

با رعایت راهکار های بالا تا حد زیادی می توانید اعتیاد به تلفن همراه را درخود کاهش دهید و به جای وقت گذرانی بیهود و استفاده غیرضروری از این وسیله به انجام کار های مفید و فعالیت های سازنده در زمینه سلامتی، یادگیری، بهبود روابط خانوادگی، مسافرت و حتی تفریح بپردازید.امروز افراد موفق زمان کمتری را صرف استفاده از تلفن همراه می کنند و این یکی از رمز های موفقیت آن هاست.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.