شفا مگ

عوارض مصرف آنتی بیوتیک

عوارض آنتی بیوتیک برای هر گروه آنتی بیوتیک ها متفاوت است و به طور معمول زنان و مردان را یکسان تحت تاثیر عوارض قرار میدهند و برخی از آنتی بیوتیک ها عوارض های زیادتری دارند.آنتی بیوتیک ها داروهایی هستند که برای کنترل و درمان عفونت های ناشی از باکتری ها تجویز میشوند. برخی از عفونت های شایع که با آنتی بیوتیک ها قابل درمان هستند شامل برونشیت ، ذات الریه و عفونت های ادراری است.آنتی بیوتیک ها با از بین بردن باکتری های ایجاد کننده عفونت و یا با جلوگیری از رشد و تکثیر باکتری ها باعث بهبود عفونت میشوند.گروه های مختلفی یا کلاس های مختلف از آنتی بیوتیک وجود دارد.

نحوه مصرف آنتی بیوتیک
  1. موارد مصرف آنتی بیوتیک
  2. عوارض آنتی بیوتیک بر معده
  3. حساس به نور از عوارض آنتی بیوتیک
  4. تب بعد از مصرف آنتی بیوتیک
  5. عفونت مخمر واژینال
  6. عوارض آنتی بیوتیک بر کودکان
  7. آلرژی و حساسیت به آنتی بیوتیک
  8. عوارض آنتی بیوتیک بر قلب
  9. تداخل دارویی با آنتی بیوتیک
  10. عوارض آنتی بیوتیک بر کلیه

موارد مصرف آنتی بیوتیک

آنتی بیوتیک ها فقط برای درمان عفونت های باکتریایی تجویز میشوند و برای عفونت های ایجاد شده توسط ویروس ها کار نمی کنند. عفونت های ویروسی شامل سرماخوردگی ، اب ریزش بینی ، برونشیت و آنفولانزا میباشد.

 

عوارض آنتی بیوتیک بر معده

بسیاری از آنتی بیوتیک ها باعث ناراحتی معده یا سایر عوارض جانبی دستگاه گوارش میشوند. این عوارض شامل حالت تهوع ، استفراغ ، گرفتگی عضلات و اسهال میباشند.

آنتی بیوتیک های گروه ماکرولید،سفالوسپورین ها، پنی سیلین ها و فلوروکینولون ها بیشتر از سایر آنتی بیوتیک ها بر روی معده و دستگاه گوارش تاثیر میگذارد. پس میبایست این آنتی بیوتیک ها را به همراه غذا مصرف کنید.

زمان تجویز آنتی بیوتیک توسط پزشک و قبل از مصرف از آن درباره نحوه مصرف آن سوال کنید که آیا این آنتی بیوتیک را میتوان همراه غذا مصرف کرد.خوردن آنتی بیوتیک همراه غذا میتواند به کاهش عوارض معده مخصوصا آنتی بیوتیک هایی مانند آموکسی سیلین و داکسی سایکلین میشود.

البته توجه داشته باشید که بعضی از آنتی بیوتیک ها میبایست با معده خالی مصرف شوند مانند تتراسایکلین و تاثیر آن به همراه غذا کم خواهد بود.
نکته قابل توجه این است که قبل از مصرف آنتی بیوتیک تجویزی حتما از پزشک خود نحوه مصرف آن را بپرسید و روشی را که میتواند عوارض معده را کاهش دهد استفاده کنید.

اگر عوارض جدی در زمان مصرف آنتی بیوتیک داشتید میبایست با پزشک خود تماس بگیرید. شایعترین عوارض مصرف آنتی بیوتیک اسهال خفیف است که معمولا بعد از قطع مصرف دارو از بین می رود اما اگراسهال شدید باشد ممکن است باعث گرفتگی شکم ، تب ، حالت تهوع و مخاط یا خون در مدفوع میشود که باید سریعا با پزشک خود تماس بگیرید.

حساس به نور از عوارض آنتی بیوتیک

بعضی از آنتی بیوتیک ها باعث میشوند که بدن به نور حساس شوند،اگر آنتی بیوتیکی مانند تتراسایکلین مصرف میکنید بدن شما ممکن است به نور حساس تر باشد و می تواند باعث شود نور در چشم شما روشن تر به نظر برسد و حتی میتواند پوست شما را در معرض آفتاب سوختگی قرار دهد.
برای جلوگیری از این عارضه میبایست سعی کنید در معرض آفتاب نباشید و از کرم های ضد آفتاب و همچنین از کلاه و یا عینک آفتابی مناسب استفاده کنید.

تب بعد از مصرف آنتی بیوتیک

تب یک عارضه جانبی مشترک بسیاری از داروها از جمله آنتی بیوتیک ها هستند. تب ممکن است به دلیل واکنش به دارو باشد. تب های دارویی میتوانند با هر آنتی بیوتیکی بروز دهند اما داروهایی مانند سفالکسین ، سولفونامید ها از داروهایی هستند که تب در آنها رایج است.

اگر آنتی بیوتیکی باعث شد شما دچار تب شوید ، به احتمال زیاد به خودی خود تب از بین می رود. اما اگر تب بعد از 24 تا 48 ساعت از بین نرفت از داروهایی که باعث کاهش تب میشوند مانند استامینوفن استفاده کنید تا تب از بین برود. اما اگر تب ادامه دار و ورم های پوستی و مشکلات تنفسی ایجاد کرد سریعا به اورژانس مراجعه کنید.

عوارض آنتی بیوتیک عفونت مخمر واژینال

آنتی بیوتیک ها مقدار باکتری مفید، لاکتوباسیلوس را در مهبل کاهش میدهند و باعث رشد کاندیدا میشود و نوعی عفونت مخمر ایجاد میشود که علائم آن خارش واژن ، سوزش هنگام ادرار ،تورم در اطراف مهبل،درد ، درد هنگام رابطه جنسی ، قرمزی و راش میباشد. ترشح سفیدی از مهبل که گاهی به آن ترشح پنیری نیز گفته میشود از علائم دیگر عفونت مخری میباشد.

اگر دچار عفونت مخمر واژینال شدید، به پزشک مراجعه کنید. پزشک برای عفونت های ساده از کرم های ضد قارچ واژن ،پماد، شیاف و یا قرص خوراکی تجویز میکند این داروها عبارتند از کلوتریمازول ، میکرونازول ، ترکونازول ، فلوکونازول میباشند که نوع آن و مقدار مصرف را پزشک بر اساس نوع عفونت مشخص میکند.

عوارض آنتی بیوتیک بر کودکان

آنتی بیوتیک هایی مانند تتراسایکلین و داکسی سایکلین میتوانند باعث تغییر رنگ دندان در کودکان شوند که دندان هایشان هنوز در حال تغییر هستند. این تاثیر بیشتر در کودکانی که سن آنها کمتر از 8 سال است رخ میدهد.

آلرژی و حساسیت به آنتی بیوتیک

واکنش های آلرژیک و حساسیت با هر دارو مخصوصا آنتی بیوتیک ها وجود دارد. بعضی از واکنش های آلرژیک میتواند خفیف باشد اما برخی دیگر میتواند عوارض جدی داشته باشند که احتیاج به مراقبت های پزشکی دارد.

اگر به یک آنتی بیوتیک خاص حساسیت دارید، بعد از مصرف دارو علائمی همچون کهیر ، تورم زبان و گلو ، تنفس سخت و دشوار را خواهید داشت.
اگر دچار کهیر شدید سریعا دارو را قطع کنید و با پزشک تماس بگیرید و اگر تورم درزبان و یا گلو و یا مشکل در تنفس داشتید دارو را سریع قطع کرده و با اورژانس تماس بگیرید.

عوارض آنتی بیوتیک بر قلب

در موارد نادر ، برخی از آنتی بیوتیک ها میتوانند باعث مشکلات قلبی مانند ضربان نامنظم قلب یا افت فشار خون شوند. آنتی بیوتیک ها که اغلب با این عوارض مرتبط هستند ، اریترومایسین و برخی از فلوروکینولون ها مانند سیپروفلوکساسین هستند.
اگر بیماری قلبی دارید قبل از تجویز هر نوع آنتی بیوتیک با پزشک خود مشورت کنید.این کار باعث میشود پزشک مناسب ترین دارو را برای شما تجویز کند. در صورت مصرف آنتی بیوتیک و بروز دردهای قلبی ، ضربان قلب نامنظم و یا مشکل تنفس شدید سریعا به پزشک مراجعه کنید و اگرعلائم شدید شد با اورژانس تماس بگیرید.

تداخل دارویی با آنتی بیوتیک

برخی از داروهای رایج میتوانند با انتی بیوتیک های خاصی تداخل داشته باشد و میتواند باعث شود تاثیر داروها را کم و یا باعث عوارض جدی شوند. این داروها شامل رقیق کننده های خون، داروهای ضد بارداری،آنتی اسیدها،دیورتیک ها، ضد قارچ ها ، داروهای دیابت ، مکمل های ویتامین آ ، داروهای نقرس ، داروهای میگرنی میباشد.

عوارض آنتی بیوتیک بر کلیه

کلیه ها مسئول از بین بردن سموم از جمله داروها از خون و بدن میباشند که از طریق ادرار دفع میشوند. آنتی بیوتیک ها میتوانند در افرادی که شرایط و مشکلات کلیوی دارند ، سنگین شوند و به کلیه ها آسیب برسانند.با افزایش سن کلیه ها به طور طبیعی عملکرد آنها کندتر میشود. پزشکان اغلب برای افراد مسن یا افرادی که شرایط کلیوی دارند دوزهای کمتری آنتی بیوتیک تجویز می کنند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.