شفا مگ

گندم سیاه چیست و خواص آن

گندم سیاه که در ایران به نام های گندم گاوی، گندم راش و دیلار هم شناخته می شود، یکی از بهترین جایگزین های گندم است که گلوتن ندارد و به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در آن به کاهش کلسترول خون بالا کمک می کند، باعث لاغری و کاهش وزن شده و برای سلامت پوست و مو مفید است.گندم سیاه جزو غلات نیست اما اغلب آن را با گندم مقایسه می کنند. گندم سیاه در مقایسه با گندم پروتئین بیشتری دارد.گندم سیاه حاوی کربوهیدرات پیچیده و فیبر محلول در آب است.همچنین یک آنتی اکسیدان مانند جو و گندم است.در ادامه با خواص گندم سیاه بیشتر آشنا می شوید. با مجله شفا همراه باشید.

گندم سیاه
  1. گندم سیاه چیست
  2. ارزش غذایی گندم سیاه
  3. گندم سیاه منبع پروتئین
  4. گندم سیاه برای سیری
  5. گندم سیاه فاقد گلوتن
  6. گندم سیاه خواص آنتی اکسیدانی
  7. گندم سیاه شاخص گلیسمی پایین
  8. گندم سیاه منبع ویتامین و مواد معدنی
  9. گندم سیاه برای نوزادان و کودکان

گندم سیاه چیست

گندم سیاه جزو غلات نیست اما اغلب آن را با گندم مقایسه می کنند. گندم سیاه در مقایسه با گندم پروتئین بیشتری دارد.گندم سیاه حاوی کربوهیدرات پیچیده و فیبر محلول در آب است.گندم سیاه که در ایران به نام های گندم گاوی، گندم راش و دیلار هم شناخته می شود، یکی از بهترین جایگزین های گندم است که گلوتن ندارد و به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در آن به کاهش کلسترول خون بالا کمک می کند، باعث لاغری و کاهش وزن شده و برای سلامت پوست و مو مفید است.

در حقیقت نوعی میوه ی دانه ای است که از گیاه گندم سیاه یا دیلار گرفته می شود. به هر روی این میوه؛ گندم سیاه نامیده می شود چرا که این گیاه دقیقا مانند همان مصرف سنتی گندم عادی استفاده می شود. یکی از دلایلی که امروزه گندم سیاه را محبوب ساخته این است که این گیاه فاقد گلوتن است و به شدت مفید است.

ارزش غذایی گندم سیاه

گندم سیاه مقدار زیادی پروتئین، ترکیبات معطر، آنتی اکسیدان و مواد معدنی دارد و علاوه بر آن خوراکی فوق العاده ای برای افزودن به رژیم غذایی می باشد. در 100 گرم گندم سیاه مقدار کلی چربی 3/4 گرم این که از این مقدار حدود

0/7 گرم آن چربی اشباع و یک گرم آن چربی غیر اشباع و یک گرم آن نیز چربی نیمه اشباع می باشد. این گیاه هیچ کلسترولی ندارد و حاوی یک گرم سدیم است. 460 میلی گرم پتاسیم و حدود 72 گرم کربوهیدرات و 10 گرم فیبر دارد.

هر 100 گرم گندم سیاه حاوی 13 گرم پروتئین است. علاوه بر آن، این گیاه حدود 57٪ از نیاز روزانه شما به منیزیم و هم چنین 12٪ آهن، 10٪ ویتامین B6 و یک درصد از کلسیم مورد نیاز روزانه شما را تامین می کند.این گیاه فاقد ویتامین ها آ، ب 12، ث و د است.

گندم سیاه منبع پروتئین

اگرچه گندم سیاه جزو غلات نیست اما اغلب آن را با گندم مقایسه می کنند. گندم سیاه در مقایسه با گندم، پروتئین بیشتری دارد. با توجه به محل کشت این ماده غذایی میزان پروتئین گندم سیاه به 15 درصد وزن آن (گندم سیاه خشک) می رسد. این ماده غذایی تمام اسیدآمینه ها را دارا می باشد. به همین دلیل برای گیاهخوارها یک ماده غذایی مفید است و از بروز کمبود پروتئین جلوگیری می کند.

گندم سیاه برای سیری

گندم سیاه حاوی کربوهیدرات های پیچیده و فیبرهای محلول در آب مانند پکتین است. این ترکیبات خواص سیرکنندگی دارند. متخصصان می گویند که بعد از مصرف لازانیای تهیه شده از گندم سیاه بیشتر از خوردن لازانیای گندم معمولی احساس سیری می کنید.

گندم سیاه فاقد گلوتن

با وجود اینکه نام این ماده غذایی گندم سیاه است اما ارتباطی با گندم ندارد. این ماده غذایی برای افرادی که نسبت به گلوتن موجود در گندم حساسیت دارند مفید است چون فاقد این ترکیب می باشد. طعم گندم سیاه مانند فندق بوده و برای این افراد مناسب است.

گندم سیاه خواص آنتی اکسیدانی

گندم سیاه در مقایسه با گندم یا جو میزان بیشتری آنتی اکسیدان دارد. این ماده حاوی اسیدفنولیک و همچنین فلاوونوئیدها است که اثرات ضدالتهابی دارند و سلامت قلب و عروق را تقویت می کنند. این ترکیبات همچنین از ابتلا به برخی سرطان ها جلوگیری می کنند.

گندم سیاه شاخص گلیسمی پایین

شاخص گلیسمی گندم سیاه بین 30 تا 35 است که پایین تر از گندم و غلات دیگر می باشد. افرادی که خود را در معرض دیابت می بینند می توانند از این ماده غذایی برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری استفاده کنند.

گندم سیاه منبع ویتامین و مواد معدنی

گندم سیاه منبع مهم مس، فسفر، زینک (روی)، کلسیم و همچنین ویتامین های گروه B و غیره است. گفتنی است که ویتامین ها و مواد معدنی موجود در گندم سیاه بیشتر از گندم معمولی است. گندم سیاه باعث تحریک رشد باکتری های خوب روده ها شده و به هضم غذا کمک می کند.

گندم سیاه برای نوزادان و کودکان

مقادیر بالای منیزیم و ویتامین E موجود در گندم سیاه خطر ابتلا به آسم در نوزادان و کودکان را کاهش می دهد.مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی موجود در گندم سیاه برای بهبود رشد نوزادان و کودکان مفید هستند.گندم سیاه گلوتن ندارد به همین دلیل برای تغذیه نوزادان و کودکان مبتلا به سلیاک یا کسانی که به گلوتن حساسیت دارند، مناسب می باشد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.