شفا مگ

طرز تهیه انواع دمنوش زعفران

طبیعت زعفران از نظر طب ایرانی ایران گرم و خشک است, مهمترین خاصیت زعفران که از قدیم الایام از آن استفاده می شده است, درمان افسردگی است.زعفران خون‌ساز است و سیستم گردش خون را بهبود می‌بخشد, معده را تقویت می‌کند و موجب شادی و خوشحالی افراد می‌شود.در ادامه به خواص چای زعفران و طرز تهیه انواع دمنوش زعفران اشنا شوید.با ما در مجله شفا همراه باشید.

دمنوش زعفران
  1. خواص دمنوش زعفران
  2. عوارض دمنوش زعفران
  3. طرز تهیه دمنوش زعفران
  4. طرز تهیه دمنوش زعفران و گلاب
  5. طرز تهیه دمنوش زعفران و گل گاو زبان
  6. منع مصرف دمنوش زعفران

خواص دمنوش زعفران

طبیعت زعفران از نظر طب ایرانی ایران گرم و خشک است, مهمترین خاصیت زعفران که از قدیم الایام از آن استفاده می شده است, درمان افسردگی است.

خوردن دمنوش زعفران باعث هضم بهتر غذا می شود, اثر مسکن درد دارد, قاعده آور است، همچنین زعفران دارای عطری قوی و خوش است و قوای جنسی را تقویت می کند.

زعفران خون ساز است و سیستم گردش خون را بهبود می بخشد, مصرف زعفران خونریزی های بعد از زایمان را از بین می برد, قوای جنسی را تقویت می کند, کبد را تصفیه و قوی می سازد, چای زعفران سرفه را رفع می کند و اگر می خواهید شاد و خندان باشید، زعفران بخورید.

عوارض دمنوش زعفران

مصرف این دمنوش در بارداری منجر به سست شدن دهانه رحم شده و یکی از دمنوش هاییست که در زمان زایمان منجر به تسهیل در روند آن خواهد شد. استفاده از دمنوش زعفران برای سقط بسیار خطرناک بوده و می تواند عوارض زیادی را برای مادر ایجاد کند. همچنین مصرف زیاد این دمنوش می تواند منجر به سکته مغزی گردد، بنابراین مصرف آن باید در حد اعتدال باشد.

در تحقیقات انجام شده مصرف بسیار زیاد زعفران در یک وعده غذایی می تواند حتی منجر به مرگ در افراد گردد، در این تحقیقات این نتیجه حاصل شد که استفاده از 5 گرم زعفران در یک وعده غذایی عوارضی همچون استفراغ، کاهش ضربان قلب، سرگیجه، بی حالی، زردی پوست را به دنبال دارد.

طرز تهیه دمنوش زعفران

برای تهیه دمنوش زعفران، مقداری آب جوش، زعفران و عسل را در ظرف مناسب اضافه و مخلوط کنید, در ظرف را گذاشته و اجازه دهید مواد روی حرارت متوسط حدود 10 دقیقه به آرامی دم کشیده، سپس مخلوط به دست آمده را از صافی عبور داده و در فنجان بریزید و مصرف کنید.همچنین می توانید مقداری زعفران را به قوری چای اضافه کنید و صبر کنید تا چای و زعفران حدود 10 دقیقه دم بکشند، سپس خورده شود.

طرز تهیه دمنوش زعفران و دارچین و هل

برای تهیه یک چای خوشمزه می توانید از دمنوش ترکیبی زعفران با رازیانه، دارچین، هل، زنجبیل و … استفاده کرده و طعم متفاوت تری به دمنوش خود بدهید. برای تهیه این دمنوش می توانید یک چهارم قاشق چای خوری از زعفران را به ازای هر نفر با یک لیوان آب جوش ( به ازای هر یک نفر) و یک عدد چوب دارچین بر روی حرارت غیر مستقیم قرار داده و اجازه دهید تا نیم ساعت دم بکشد.

پس از آن می توانید به این دمنوش خوشمزه مقداری عسل طبیعی، نبات و یا شکر اضاف کرده و از خوردن آن در یک عصر پاییزی لذت ببرید! به این ترکیب می توانید چند عدد هل سبز شکسته شده نیز اضافه کرده و ازطعم دلپذیر آن مسرور شوید! مضاف بر اینکه این دمنوش آرام بخش بوده و قادر است تا علایم سرماخوردگی را بطور چشمگیری کاهش دهد. همچنین این دمنوش در تسکین درد های استخوانی و از بین بردن پف چشم بسیار موثر عمل خواهد کرد.

طرز تهیه دمنوش زعفران و گلاب

برای تهیه این دمنوش می توانید سه تا چهار پر از زعفران را جدا کرده و بکوبید، سپس بر روی آن یک لیوان آب جوش ریخته و به مدت 30 دقیقه اجازه دهید تا دم بکشد. پس از دم کشیدن این ترکیب می توانید یک تا دو قاشق از گلاب اصل داخل آن ریخته و نوش کنید. حتی می توانید به جای گلاب از گل محمدی خشک شده نیز استفاده کرده و یک دمنوش زعفران و گل محمدی بسیار خوشمزه ای را برای خود تهیه کنید. این دمنوش برای افرادیک دارای مزاج سرد هستند بسیار مفید بوده و قادر است تا مشکلاتی که بر اساس سردی بدن در افراد ایجاد می شود را به خوبی کنترل کند. برخی از فواید این دمنوش به شرح زیر می باشد:

  • از بین بردن نفخ معده
  • خون سازی
  • تقویت حافظه
  • تقویت قوای جنسی
  • ضدپیری
  • رفع افسردگی
  • درمان کم اشتهایی
  • درمان فشار و چربی خون

طرز تهیه دمنوش زعفران و گل گاو زبان

گل گاو زبان و زعفران هر دو از دسته گیاهانی هستند که خاصیت ضد افسردگی و آرام بخشی دارند. از آنجا که گل گاو زبان منجر به افزایش فشار خون می شود توصیه شده آن را همراه با آب لیمو و یا زعفران مصرف کرد که منجر به اعتدال در فشار خون گردد. برای درست کردن این دمنوش باید گل گاو زبان و مقداری زعفران با آب جوش ترکیب کرده و سپس این ترکیب را برای مدت زمان 15 دقیقه دم کنید. پس از آن این دمنوش را با مقداری عسل و پس از صرف شام مصرف کنید که منجر به آرامش شما در هنگام خواب گردد.

منع مصرف دمنوش زعفران

دمنوش زعفران بسیار خوش طعم، فرح بخش، اشتها آور و دارای خواص بسیاری می باشد ولی باید به این نکته توجه شود که این نوشیدنی برای خانم های باردار  منع مصرف دارد و چندان توصیه نمی شود ممکن است خدایی نکرده موجب سقط جنین شود.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.