شفا مگ

انجیر سیاه: خواص، مضرات، تفاوت با انجیر زرد

انجیر یک میوه شیرین با ارزش غذایی بالا و خواص درمانی زیادی برای بدن می باشد که برای لاغری، رفع سرفه، گرفتگی ها، رفع تشنگی و بواسیر بسیار مفید است.طبع انجیر سیاه گرم و تر است و برای درمان بواسیر، رفع تشنگی، مقوی برای کبد، رفع سرفه و لاغری بسیار مفید است.انجیر سیاه تفاوت زیادی نسبت به انجیر زرد دارد و همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی بیشتری است.

خواص انجیر سیاه
  1. انجیر سیاه چیست
  2. خواص انجیر سیاه
  3. تفاوت انجیر سیاه و انجیر زرد
  4. مضرات انجیر سیاه

انجیر سیاه چیست

انجیر سیاه (Common fig) یکی از میوه های خوشمزه از درخت فیکوس است که بیشتر در نواحی بومی آسیای غربی و خاورمیانه بوده و در آب و هوای معتل در سراسر جهان رشد می کند.

طبع انجیر سیاه گرم و تر است و برای درمان اختلالات جنسی، تقویت قوای جنسی، یبوست، سرفه و آسم بسیار مفید است.خواص انجیر سیاه در طب سنتی شامل درمان بواسیر، رفع حرارت و تشنگی، بازکننده گرفتگی ها، مقوی کبد، ورم طحال، نرمی سینه، رفع سرفه، درمان آرتروز و کمک به استحکام استخوان ها است. انجیر سیاه مواد آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به انجیر زرد دارد. طبع انجیر سیاه از نظر طب سنتی گرم و تر است.

خواص انجیر سیاه

یکی از مهمترین خواص انجیر سیاه، کمک به استحکام و سلامت استخوان ها، پیشگیری و کمک به درمان آرتروز و ناراحتی های مفاصل است. در کتب طب سنتی یکی از داروهای بسیار موثر برای درمان آرتروز و درد مفاصل، مخلوط شیر بز و انجیر سیاه می باشد. ترکیب این دو ماده غذایی، علاوه بر تامین املاح مورد نیاز بدن، سموم مختلف را از بدن خارج کرده و درد را از بین می برد. استفاده از جوشانده انجیر سیاه نیز به درمان خانگی آرتروز کمک می کند.

تقویت استخوان ها

انجیر سرشار از کلسیم است. کلسیم نیز برای تقویت استخوان ها یک ضرورت محسوب می شود. انجیر همچنین دارای فسفر است. فسفر در شکل گیری استخوان ها یا جوش خوردن آن ها پس از آسیب دیدگی یا شکستگی موثر است.

کنترل فشارخون

افزایش سدن با کاهش پتاسیم همراه شود، باعث افزایش فشار خون می شود و با مصرف انجیر می توانید به مبارزه با فشارخون بپردازید، زیرا انجیر دارای مقادیر زیادی پتاسیم و مقدار کمی سدیم است. انجیر می تواند تعادل فشار خون را حفظ کند.

کاهش کلسترول

انجیر دارای پکتین است. پکتین نوعی فیبر گیاهی و محلول است. هنگامی که این فیبر در سیستم گوارش جابجا می شود، به سادگی کلسترول های اضافی را با خود حمل می کند و به قسمتی از بدن که مواد زائد برای دفع در آنجا جمع می شوند منتقل می شوند. علاوه بر این، انجیر به دلیل وجود فیبر زیاد در آن می تواند در کنترل اشتها و میل شما به مصرف غذاهای چرب و مضر موثر باشد.

نرم کننده طبیعی پوست

مقادیر بالای ویتامین C موجود در انجیر به نرم تر و صاف تر شدن پوست صورت کمک می کند.پنج انجیر تازه را له کنید و با یک قاشق چای خوری پودر بلغور جو دوسر، یک قاشق چای خوری شیر و نصف قاشق چای خوری پودر زنجبیل ترکیب کنید و بر روی پوست صورت بمالید، بگذارید 5 تا 10 دقیقه بماند و سپس با آب گرم خوب بشویید.این ماسک را دو بار در هفته استفاده کنید تا نتیجه بگیرید.

سم زدایی بدن

مصرف انجیر سیاه خاصیت سم زدایی فوق العاده ای داشته و برای رفع اختلالات جریان خون مفید است.

لاغری و کاهش وزن

فیبر موجود در انجیر به کاهش وزن کمک می کند و مصرف آن به مبتلایان به چاقی توصیه می شود. البته توجه داشته باشید که انجیر نسبتا دارای کالری زیادی است و می تواند منجر به افزایش وزن شود، خصوصا اگر همراه با شیر مصرف شود. به همین دلیل بهتر است در مصرف آن از این جهت جانب تعادل را رعایت کرد. با این حال فراموش نکنید که انجیر خشک کالری بالایی دارد و خوردن روزانه چند عدد از آن برای دریافت مواد مغذی کافی می باشد.

درمان یبوست

انجیر دارای خاصیت ملین است و یکی از بهترین راههای درمان خانگی یبوست بوده و به پاکسازی روده ها کمک می کند.مصرف 3 وعده انجیر 5 گرم فیبر به بدن می رساند. غلظت بالای فیبر موجب عملکرد منظم روده و جلوگیری از یبوست می شود. فیبر موجود در انجیر نه تنها برطرف کننده یبوست است بلکه اسهال و حرکات نامنظم روده ای نیز پیشگیری می کند.

درمان بی خوابی

در طب سنتی از انجیر برای درمان بی خوابی استفاده می شود؛ انجیر به دلیل مقادیر بالای اسید آمینه تریپتوفان و اسید های چرب امگا 3 که دارد به بهبود خلق و خو و درمان بی خوابی کمک می کند.

بارداری

از بین بردن تهوع بارداری و تامین مواد مغذی مورد نیاز جنین از خواص انجیر خشک و تر است و از این رو مصرف خشک و تازه این میوه برای مادران باردار بسیار مفید است.

خاصیت ادرار آور

انجیر ادرارآور بوده، تعرق را زیاد می کند و به همین دلیل برای کاهش حرارت بدن و تشنگی مفید است.

آهن و ویتامین ث

انجیر سیاه مقادیر زیادی آهن و ویتامین ث دارد و از این رو مصرف آن برای درمان کم خونی ناشی از فقر آهن بسیار مفید است. 

درمان بیماری های تنفسی

در طب سنتی استفاده از شربت انجیر سیاه همراه با خرما، عناب و مویز را برای درمان بیماری های تنفسی، ناراحتی های کلیه، ذات الریه، سرماخوردگی و سرفه موثر می دانند.

انجیر سیاه دارای قند طبیعی

قند انجیر سیاه کاملا طبیعی و مقوی است و از افت قند افراد جلوگیری می کند و اشخاص لاغر که قصد دارند وزن خود را افزایش دهند، می توانند از این میوه استفاده کنند. به طور کلی مصرف انواع انجیر ضعف عمومی بدن را برطرف و باعث تقویت قوای جسمانی می شود.

تقویت کننده معده و روده

انجیر سیاه به دلیل دارا بودن دانه های ریز، باعث تقویت معده و روده می شود.

تقویت و رشد مو

وجود گوگرد در انواع انجیر باعث تقویت و رشد موها شده، از ریزش مو جلوگیری و برای درمان شوره سر نیر مفید است.

نرم کننده سینه

از دیگر خواص انجیر سیاه خاصیت نرم کنندگی سینه و کمک به درمان خانگی سرماخوردگی و سرفه است. 

درمان بواسیر

در طب اسلامی در مورد فواید انجیر آمده است که مصرف این میوه، بواسیر را قطع و نقرس را معالجه می کند. همچنین قوای جنسی را زیاد و رطوبت و سردی را که موجب ضعف نیروی آمیزش است، برطرف می نماید.

پیشگیری از سرطان

انجیر سیاه در پیشگیری از ابتلا به سرطان نقش مهمی دارد. مصرف این میوه رشد سلول های سرطانی را کاهش داده از بروز سرطان روده جلوگیری می کند. همچنین این میوه به دلیل داشتن فیبر بالا، از بروز سرطان سینه نیز جلوگیری می کند.

تفاوت انجیر سیاه و انجیر زرد

از نظر خواص و میزان مواد غذایی مختلف مانند انواع ویتامین ها، املاح معدنی، قند، کالری و... تفاوت چندانی بین انجیر سیاه و زرد وجود ندارد، اما میزان آنتی اکسیدان ها یا مواد ضدسرطان در انجیر سیاه بیشتر است.

به طور کلی هر چه رنگ میوه ها تیره تر باشد، میزان آنتی اکسیدان آنها بیشتر خواهد بود. به همین دلیل در مورد میوه هایی مانند انگور، گیلاس و انجیر نوع تیره آنها دارای مواد آنتی اکسیدان بیشتری بوده و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک بیشتری خواهد کرد. 

لازم به ذکر است، برخی افراد دوست دارند پوست انجیر سیاه را بگیرند و بعد آن را مصرف کنند، در حالی که بهتر است پوست میوه هایی که می توان آنها را خورد، نگیرید مگر اینکه میوه بوی سم بدهد یا مشکوک به سمپاشی جدید باشد.

مضرات انجیر سیاه

انجیر را نباید زیاد مصرف کرد زیرا باعث نفخ و اسهال می شود و به دلیل داشتن طبیعت گرم این میوه برای افراد گرم مزاج باید با احتیاط مصرف شود.

میزان بالای قند موجود در این میوه، افراط در مصرف آن، برای دیابتی ها مضر است.خوردن بیش از اندازه انجیر برای معده و چشم زیان آور بوده و البته در طب سنتی مصلح و خنثی کننده آن، کرفس ذکر شده است.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.