شفا مگ

کلوزاپین: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض جانبی

قرص کلوزاپین 25، 50، 100 و 200 میلی گرم یک داروی ضد روانپریشی است که برای درمان علائم بیماران اسکیزوفرنی مانند اختلالات ذهنی و خلقی تجویز می شود.

قرص کلوزاپین

کلوزاپین یک قرص ضد روان پریشی و شیزوفرنی است که باعث تغییر در عملکرد مواد شیمیایی در مغز می شود و به درمان علائم اسکیزوفرنی کمک می کند.این دارو زمانی تجویز می شود که سایر درمان ها با موفقیت انجام نشده باشد.

قرص کلوزاپین در اشکال 25، 50، 100 و 200 میلی گرم می باشند که با توجه شدت بیماری و تشخیص شکل دارویی آن تجویز می شود.

شروع اثر کلوزاپین: قرص کلوزاپین برای آرامبخشی و بهبود خواب حدود یک هفته و برای اثرات ضد روانپریشی حدود 6 تا 12 هفته طول می کشد تا اثربخشی خود را نشان دهد. این دارو حدود 1 تا 2 ساعت پس از مصرف به اوج غلظت پلاسمایی خود می رسد.

تشنج با مصرف کلوزاپین: اگر در زمان مصرف کلوزاپین دچار تشنج شدید، این می تواند از عوارض جانبی این دارو باشد و می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید. همچنین مصرف دوز های بالا می تواند خطر تشنج را در افراد بیشتر کند.

عوارض مصرف قرص کلوزاپین: از عوارض جانبی شایع قرص کلوزاپین می توان به افزایش وزن، سرگیجه، لرزش، خواب آلودگی، یبوست، خشکی دهان، عفونت و افزایش زبان قلب اشاره کرد.

کلوزاپین در سالمندان: با توجه به تحقیقات انجام شده کلوزاپین برای افراد مسن که به بیماری روانپریشی که مرتبط با زوال عقل هستند منع مصرف دارد.در صورت مصرف این دارو توسط افراد مسن می تواند عوارض بسیار جدی به همراه داشته باشد.

کلوزاپین چیست

کلوزاپین یک داروی ضد سایکوتیک است که برای درمان بیماران مبتلا به اسکیزو فرنی تجویز می شود.این دارو برای درمان اختلالات ذهنی و خلقی بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی می باشد و نحوه عملکرد این دارو به این شکل است که گیرنده های انتقال دهنده عصبی سروتونین و دوپامین را هدف قرار می دهد.

مکانیسم اثر کلوزاپین کبدی می باشد و حدود 50 درصد آن از طریق ادرار و 30 درصد آن از طرق مدفوع دفع می شود. حدود 1 تا 2 ساعت طول می کشد تا به اوج غلظت پلاسمایی خود می رسد و نیمه عمر آن 12 ساعت می باشد.این دارو ظرف 1 هفته برای آرامبخشی و بهبود خواب، 6 تا 12 هفته برای اثرات ضد روان پریشی عمل می کند.

کلوزاپین در چه مواردی مصرف می شود

قرص کلوزاپین باعث کاهش توهم می شود و باعث جلوگیری از خودکشی در افرادی که سعی در آسیب رساندن به خود دارند می شود. این دارو به بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی کمک می کند تا واضح تر و مثبت بیندیشند و عصبانیت کمتری داشته باشند.

نکات مهم در زمان مصرف داروی کلوزاپین

زمانیکه از داروی کلوزاپین استفاده می کنید، توجه داشته باشید که این دارو بر روی سیستم ایمنی تاثیر می گذارد و می تواند بدن شما را در مقابل عفونت ها ضعیف کند و به راحتی دچار عفونت شوید. به همین خاطر در صورت بروز هر گونه تب، گلودرد، ضعف و یا کمبود انرژی بدن با پزشک خود تماس بگیرید.

کلوزاپین ممکن است در دوز های بالا خطر تشنج را در برخی افراد افزایش دهد و می بایست از بروز هر گونه فعالیت خطرناک در صورت تشنج یا از دست دادن هوشیاری خودداری کنید.

بر برخی افراد دیده شده است که کلوزاپین باعث ایجاد مشکلات قلبی شده است، اگر در زمان مصرف این دارو دچار درد در ناحیه قفسه سینه یا تنگی نفس و ضربان قلب سریع یا سرگیجه ناگهانی شدید حتما به پزشک مراجعه کنید.

کلوزاپین برای افراد مسن که مبتلا به روان پریشی مرتبط با زوال عقل هستند تائید نشده است.

نکات مهم قبل از مصرف کلوزاپین

برخی افراد ممکن است به کلوزاپین حساسیت داشته باشند، این افراد نباید از داروی کلوزاپین استفاده کنند و قبل از تجویز حتما با پزشک خود مشورت کنند. در صورت مصرف ممکن است خطر عوارض جانبی جدی را برایشان به همراه داشته باشد.

اگر سابقه بیماری های خاصی هستید قبل تجویز با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که این دارو برای شما بی خطر است. مصرف کلوزاپین برای برخی از بیماری ها منع مصرف دارد.

  • مشکلات قلبی یا فشار خون بالا
  • حمله قلبی یا سکته مغزی
  • سندرم QT
  • عدم تعادل الکترولیت
  • تشنج، اسیب به سر یا تومور مغزی
  • دیابت یا مشکلات دیابتی یا سابقه خانودگی دیابت
  • کلتسرول بالا یا تری گلیسیرید
  • یبوست یا مشکلات حرکات روده
  • بیماری کبد یا کلیه
  • مشکلات ادرار یا پروستات
  • گلوکوم
  • تغذیه یا کمبود آب بدن
  • اگر سیگار می کشید

مصرف داروی کلوزاپین در سه ماهه آخر بارداری می تواند باعث مشکلات تنفسی، تغذیه یا علائم ترک در نوزاد شود. اگر در دوران مصرف کلوزاپین باردار شدید، بلافاصله به پزشک خود مراجعه کنید و مصرف کلوزاپین را بدون نظر پزشک قطع نکنید.

کلوزاپین در دوران شیردهی منع مصرف دارد زیرا این دارو به شیر مادر منتقل می شود و می تواند به نوزاد شیرخوار اسیب جدی برساند. قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید شاید نیاز باشد شیردهی را تا پایان درمان قطع کنید.

نحوه مصرف کلوزاپین چگونه است

نحوه مصرف کلوزاپین بر اساس شدت بیماری، شرایط سنی بیمار، شرایط پزشکی و تشخیص پزشک مشخص می شود و می بایست دقیقا مطابق دستور پزشک مصرف شود. در برخی موارد پزشک مقار و دوز مصرف را برای نتیجه بهتر تغییر می دهد.

قرص کلوزاپین را می توانید به همراه غذا یا بدون غذا مصرف کنید. همچنین از نوشیدنی های حاوی کافئین مانند قهوه، چای، کولا یا نوشیدنی های انرژی زا خودداری کنید.

اگر در حال مصرف کلوزاپین هستید، مصرف دارو را نباید به طور ناگهانی متوقف کنید، زیرا می تواند عوارض جانبی شدیدی به همراه داشته باشد. قطع مصرف کلوزاپین می بایست با کمک پزشک انجام گیرد و می بایست دستورالعمل پزشک را برای کاهش میزان دوز و قطع آن دنبال کنید.

اگر از کلوزاپین به مدت 2 روز یا بیشتر مصرف نکردید می بایست دوباره برای تعیین مقدار دوز آن به پزشک مراجعه کنید، در این موراد پزشک ممکن است از دوز کمتری نسبت به قطع دارو استفاده کند.

در صورت فراموش کردن دوز مصرف کلوزاپین چه باید کرد

سعی کنید راه کاری را مشخص کنید تا دوز مصرفی دارو را فراموش نکنید، اما اگر به هر دلیلی دوز مصرف دارو را در زمان معین فراموش کردید، به محض یاد آوری آن را مصرف کنید. اما زمان یاد آوری نزدیک به دوز بعدی شما بود، دوز فراموش شده را حذف کنید. هرگز دو دوز را با هم مصرف نکنید.

اما اگر بیش از 2 روز متوالی مصرف کلوزاپین را فراموش کردید می بایست قبل شروع مجدد مصرف حتما با پزشک خود تماس بگیرید، زیرا در برخی موارد ممکن است پزشک تشخیص دهد که از دوز کم شروع کنید.

کلوزاپین چه عوارض جانبی دارد؟

کلوزاپین ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی به همراه داشته باشد که این عوارض ممکن است خفیف باشد و طی چند روز از بین برود. اما برخی عوارض جانبی ممکن است شدید باشد و در صورت مشاهده علائم می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

کلوزاپین ممکن است در برخی افراد علائم آلرژیک مانند کهیر، تنفس دشوار، تورم صورت یا گلو یا واکنش های شدید پوستی مانند گلودرد، سوزش چشم ، درد پوست، بثورات پوستی قرمز ایجاد کند.در صورت مشاهده این علائم می بایست سریعا به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

با توجه به اینکه کلوزاپین بر روی سیستم ایمنی بدن تاثیر می گذارد، ممکن است به راحتی دچار عفونت شوید. به همین خاطر اگر علائمی چون تب، علائم شبیه به انفولانزا، زخم دهان، زخم پوست، سرفه یا مشکل تنفسی شدید می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

برخی زنان ممکن است در زمان مصرف کلوزاپین دچار خارش یا ترشحات واژن شوند که این می تواند از عوارض جانبی این دارو باشد و با مشاهده این علائم می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

اسفاده از دوز های بالا یا طولانی مدت از کلوزاپین می تواند در برخی افراد باعث اختلال حرکتی جدی شود که ممکن است قابل برگشت نباشد. این اختلالات حرکتی در زنان و افراد مسن شایع تر است.

حرکات غیر ارادی صورت مانند جویدن، لب زدن، اخم کردن، حرکات زبان، چشمک زدن می تواند از عوارض جانبی کلوزاپین باشد که با مشاهده این علائم به پزشک مراجعه کنید.

یبوست شدید، تشنج، نفخ دردناک، تهوع و استفراغ یا درد معده، حرکات روده ای خشک یا سخت می تواند از عوارض دارویی کلوزاپین باشد.

برخی افراد در زمان مصرف کلوزاپین ممکن است دچار مشکلات قلبی از قبیل درد قفسه سینه، ضربان سریع یا تپنده قلب، ضربان قلب آهسته، تنگی نفس و سرگیچه شوند که اینها می توانند از عوارض جانبی کلوزاپین باشد.

مشکلات کبدی در برخی افراد نیز دیده شده است که علائمی چون از دست دادن اشتها، درد معده، خستگی، خارش، ادرار تیره، مدفوع به رنگ خاک رس، زردی مشاهده شده است را داشتند.

برخی از عوارض جانبی کلوزاپین شایع تر از بقیه عوارض آن می باشند که شامل موارد زیر است:

  • افزایش وزن
  • سرگیجه، لرزش
  • ضربان قلب سریع
  • سردرد، خواب آلودگی
  • یبوست
  • خشکی دهان یا افزایش ترشحات بزاق
  • مشکل بینایی
  • تب، افزایش تعریق

البته این لیست کاملی از عوارض جانبی کلوزاپین نمی باشد، به همین خاطر اگر علائم مشکوکی را مشاهده کردید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

کلوزاپین با چه داروهایی تداخل دارد؟

شاید شما قبل از تجویز کلوزاپین داروی دیگری مصرف می کنید و ممکن است برخی از داروهای شما با این دارو تداخل داشته باشد. برای جلوگیری از تداخل دارویی کلوزاپین با داروهای دیگر حتما قبل از تجویز، داروهایی که مصرف می کنید را به پزشک خود بگویید، شاید لازم باشد دوز های داروها را پزشک تنظیم کند.

کلوزاپین با برخی از داروها که برای عفونت، آسم، مشکلات قلبی و فشار خون بالا هستند تداخل دارد. همچنین اگر داروهایی برای مشکلات روانی، مالاریا یا اچ ای وی استفاده می کنید ممکن است خطر مشکلات جدی قلبی را برای شما ایجاد کنند.

کلوزاپین با داروهایی که باعث خواب آوری می شوند تداخل دارد و می تواند عوارض جانبی از جمله کند شدن تنفس و یا عوارض خطرناک تری ایجاد کند.

برخی از داروها که با کلوزاپین تداخل دارند شامل:

  • داروهای خواب آور
  • شل کننده عضلات
  • داروهای سرماخوردگی
  • داروهای آلرژی مانند هیستامین ها
  • داروهای ضد اضطراب و تشنج

به طور کلی بیشتر داروها می توانند با کلوزاپین تداخل داشته باشند و عملکرد آنها را تحت تاثیر قرار دهد.این لیست کاملی از داروهای در تداخل با کلوزاپین نمی باشد، به همین خاطر اگر دارویی مصرف می کنید حتما با پزشک خود مشورت کند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.