شفا مگ

مفنامیک اسید برای سردرد

مفنامیک اسید یک مسکن بدون کورتون است که برای درمان و تسکین سردرد، سردردهای میگرنی تجویز می شود و در دسته داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی قرار دارد.

مفنامیک اسید برای سردرد

مفنامیک اسید یک مسکن بسیار موثر برای درمان سردرد و سردرد های میگرنی می باشد که به عنوان یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی NSAID شناخته می شود. افراد بزرگتر از 14 سال می توانند از این دارو استفاده کنند و به عنوان یک داروی بدون نسخه در داروخانه ها موجود می باشد.

مفنامیک اسید علاوه بر سردرد، برای درمان و تسکین درد های خفیف از جمله درد قاعدگی، درد های خفیف و التهاب در بدن نیز تجویز شود.

مفنامیک اسید ممکن است عوارض جانبی برای برخی افراد به همراه داشته باشد که شایعترین آنها درد شکم، یبوست، اسهال، نفخ معده و زخم دستگاه گوارشی می باشد. البته در موارد نادر این اتفاق صورت می گیرد که در صورت مشاهده این علائم می بایست به پزشک مراجعه کنید.

مقدار مصرف مفنامیک اسید برای تسکین سردرد مقدار 250 میلی گرم هر 6 ساعت می باشد و نباید این دارو را بیش از 7 روز مصرف کرد.

مفنامیک اسید حدود 2 تا 4 ساعت پس از مصرف طول می کشد تا اثربخشی خود را نشان دهد. این دارو برای دردهایی که نیاز به تسکین سریع دارند مورد استفاده قرار نمی گیرد و برای دردهای خفیف بسیار موثر است.

لازم به ذکر است که مفنامیک اسید با برخی داروها تداخل دارویی دارد و می تواند عوارض جانبی شدیدی به همراه داشته باشد. برخی از این داروها شامل داروهای ضد انعقاد خون، مهار کننده های جذب، داروهای ضد پلاکتی و مهار کننده های انتخابی جذب مجدد سروتونین است. اگر از داروی خاصی استفاده می کنید حتما قبل از مصرف به پزشک یا داروساز اطلاع دهید.

نکات مهم مصرف مفنامیک اسید

افرادی که مشکلات قلبی دارند نباید از این دارو استفاده کنند، زیرا مفنامیک اسید می تواند باعث افزایش خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته قلبی شود. همچنین افرادی که نیاز به عمل های بای پس قلب هستند نباید قبل یا بعد از عمل از این دارو استفاده کنند.

مفنامیک اسید برای افرادی که زخم معده یا روده دارند توصیه نمی شود، زیرا ممکن است باعث خونریزی معده یا روده در آنها شود و عوارض جانبی شدیدی به همراه داشته باشد.

در موارد نادر ممکن است برخی افراد به مفنامیک اسید حساسیت داشته باشند و علائم آلرژیک مانند تنگی نفس، تورم گلو، لب و زبان را در گذشته تجربه کرده باشند، این افراد نباید از این دارو استفاده کنند. همچنین اگر در زمان مصرف این دارو دچار این علائم شدند می بایست مصرف دارو را قطع کرده و سریعا به فوریت های پزشکی مراجعه کنند.

اگر سابقه بیماری هایی هستید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنند، زیرا این دارو برای برخی از بیماری ها منع مصرف دارد و نباید مصرف کنند. برخی از این بیماری ها شامل:

  • بیماری کلیوی
  • حملات اسم
  • بیماری های کبدی
  • فشار خون بالا و دیابت
  • کولیت اولسراتیو
  • بیماری های التهابی روده

زنان باردار باید بدانند که مفنامیک اسید در گروه C بارداری می باشد و در دوران بارداری منع مصرف دارد، زیرا ممکن است به نوزاد متولد نشده آسیب برساند. حتما قبل از تجویز اگر باردار هستید با پزشک خود مشورت کنید.

مفنامیک اسید با چه داروهایی تداخل دارد؟

مفنامیک اسید ممکن است با برخی از داروها تداخل داشته باشد و مصرف همزمان آنها باعث ایجاد عوارض جانبی شدید در افراد شود. در ادامه به برخی از این داروها اشاره می کنیم، اما این لیست کاملی از داروها نمی باشد و در صورت مصرف هر دارویی می بایست قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

  • داروهای ضد افسردگی
  • داروهای ضد اسید معده
  • داروهای رقیق کننده خون
  • داروی ادرار آور
  • داروهای استروئیدی
سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.