شفا مگ

بیماری هوچکین چیست و آیا درمان می شود

بیماری هوچکین یک بیماری است که باعث سرطانی شدن گره های لنفاوی می شود و در بیشتر موارد قابل درمان است و علائمی چون تورم گره لنفاوی، خارش تمام بدن به همراه دارد.

بیماری هوچکین چیست

بیماری هوچکین یک بیماری است که باعث سرطانی شدن گره های لنفاوی می شود و به طور کلی یک نوع لنفوم می باشد و باعث درگیر کردن گره های لنفاوی، طحال و لنفوسیت ها می شود. این بیماری ممکن است در هر سنی ایجاد شود که به طور معمول در بزرگسالان و افراد مسن بیشتر دیده شده است.

علائم بیماری هوچکین

بیماری هوچکین علائمی چون خارش در تمام بدن، تورم گره های لنفاوی که هیچ گونه دردی در هنگام لمس ایجاد نمی شود و بدون چسبندگی به یکدیگر هستند. این گره ها در هر کجای بدن می تواند ایجاد شود، اما به طور معمول در زیر بغل یا کشاله ران بیشتر دیده می شود.

همچنین کاهش وزن، زردی چشم و پوست، احساس کسالت، کم خونی، خونریزی گوارشی، تب و عرق شبانه می تواند از علائم شایع هوچکین باشد.

علت ایجاد هوچکین چیست

علت اصلی بیماری هوچکین ناشناخته می باشد، اما بر اساس تحقیقات انجام شده تا به امروز ، این بیماری به علت یک عفونت ویروسی ممکن است ایجاد شود.
نقص ایمنی بدن که به صورت اکتسابی یا ارثی می باشد می تواند از عوامل تشدید کننده بیماری باشد.

اگر زود تشخیص داده شود با اشعه درمانی و داروهای ضد سرطانی قابل معالجه است و این روند بهبودی بر حست نوع سلول هایی که در نمونه برداری از گره لنفاوی دیده شده است متفاوت است.

عوارض بیماری هوچکین

زمانی که فردی به بیماری هوچکین مبتلا می شود ممکن است دچار عوارض احتمالی نظیر گسترش سرطان به سایر نقاط بدن، ناباروری در مردان ، بیماری های قلبی یا ریه، کم خونی و کم کاری تیروئید شوند.

بیماری هوچکین چگونه درمان می شود.

  • برای تشخیص هوچکین از مراحل و روش های زیر استفاده می شود.
  • آزمایش خون و مغز استخوان
  • لنفانژیوگرام
  • نمونه برداری از گره های لنفاوی
  • سی تی اسکن قفسه سینه و شکم
  • عکسبرداری از قفسه سینه

یکی از نکاتی که باید در دوران درمان به یاد داشته باشید این است که روی درمان بیماری و شانس معالجه مثبت فکر کنید و داشتن دیدگاه ذهنی خوب و مثبت می تواند به بهبودی بیماری کمک کند.

پس از تشخیص و شدت سلول های سرطانی پزشک با توجه به شدت بیماری درمان های مختلفی را تجویز میکند.

اشعه درمانی: این روش با استفاده از امواج پر انرژی که به وسیله دستگاه های اشعه ایکس مخصوص ایجاد می شود، کار می کند. که برای برخی از انواع سرطان ها استفاده می شود.

شیمی درمانی: درمان سرطان با تزریق داروهایی که سلول های سرطانی را بدون آسیب رساندن به بافت سالم از بین می برند.

اصولا مردانی که تحت درمان قرار می گیرند، ممکن است تمایل داشته باشند که اسپرم خود را ذخیره کنند تا اگر نابارور شوند بتوانند از آن استفاده کنند.

داروهای بیماری هوچکین

علاوه بر اشعه ایکس و شیمی درمانی، پزشک ممکن است داروهای ضد سرطانی را برای شما تجویز کند که البته ممکن است اثرات جانبی زیادی برای برخی بیماران ایجاد کنند. در برخی موارد اثرات جانبی این داروها با سازگار شدن آنها با بدن قطع می شود.

این سرطان قابل درمان است

شیوع لنفوم هوچکین به مراتب کمتر از غیر هوچکین است. در واقع لنفوم هوچکین 20 درصد سرطان های لنفی را تشکیل می دهد.نکته ای که باعث امیدوار کنندگی در درمان این بیماری می شود، این است که سرطان لنفوم هوچکین جزء چند سرطانی است که به درمان پاسخ می دهد و تقریبا 70 درصد از مبتلایان بهبودی کامل پیدا می کنند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.