شفا مگ

آیا بیماری گیلن باره خطرناک است

سندرم گیلن باره یک بیماری خطرناک است که باعث حمله سیستم ایمنی به عصب می شود و در موارد شدید باعث فلج بیمار می شود و علائم شایع آن گزگز اندام بدن است.

آیا بیماری گیلن باره خطرناک است

سندرم گیلن باره از جمله بیماری های بسیار نادر است که باعث می شود سیستم ایمنی بدن به بخش عصبی فرد حمله کند که یکی از علائم شایع آن سوزن سوزن شدن در اندام های بدن است.

سندرم گیلن باره می تواند به سرعت گسترش یابد و باعث شود کل بدن فلج شود که این می تواند شدیدترین حالت سندرم گیلن باره است ونیاز به فوریت های پزشکی دارد.افرادی که مبتلا به سندرم گیلن باره می شوند می بایست در بیمارستان بستری شوند تا تحت درمان قرار بگیرند.

علت سندرم گیلن باره ناشناخته است، اما بیشتر افرادی که به این بیماری مبتلا شده اند، در شش هفته قبل از ابتلا دچار علائم عفونت ویروسی تنفسی و یا گوارشی بوده اند.سندرم گیلن باره بعد از بهبود برخی از بیماران کرونایی نیز دیده شده است.

سندرم گیلن باره می تواند به علت عفونت های ویروسی مانند آنفولانزا، عفونت کرونا، ویروس HIV و در برخی موارد نادر واکسیناسیون آنفولانزا ایجاد شود.

آیا سندرم گیلن باره درمان می شود؟ تا این لحظه هیچ درمانی برای سندرم گیلن باره وجود ندارد، اما روش هایی وجود دارد که می توانند علائم را کاهش دهند. اگر چه بیشتر افراد از سندرم گیلن باره بهبود می یابد، اما میزان مرگ و میر از 4 تا 7 درصد است.

سندرم گیلن باره چیست

سندرم گیلن باره یک اختلال عصبی است که باعث می شود سیستم ایمنی بدن به اشتباه به بخشی از سیستم عصبی محیطی حمله کند. این سندرم می تواند باعث علائم خفیف تا موارد شدید که باعث ایجاد فلج می شود را در بیمار ایجاد کند.

سندرم گیلن باره ممکن است پس از بهبودی در برخی افراد ضعف تنفسی را به همراه داشته باشد که به مرور زمان بهبود می یابد.
سندرم گیلن باره می تواند هر کسی را درگیر کند و در هر سنی بروز کند، البته در بزرگسالان و افراد مسن بیشتر این عارضه مشاهده شده است. این سندرم در مردان بیشتر از زنان دیده شده است.

علائم سندرم گیلن باره چیست؟

سندرم گیلن باره به طور معمول با گزگز و ضعف در عضلات ایجاد می شود که این گزگز در بیشتر موارد از پاها شروع شده و به سایر اندام های بدن گسترش می یابد. البته ناگفته نماند که 10 درصد از افراد مبتلا به این اختلال، علائم از بازوها یا صورت شروع می شود.

سندرم گیلن باره می بایست به سرعت درمان شود و در برخی موارد نیاز به فوریت های پزشکی دارد، اما اگر این بیماری پیشرفت کند ممکن است باعث فلج شدن فرد بیمار شود.

یکی دیگر از علائمی که ممکن است در زمان ابتلا رخ دهد، ضعف در پا می باشد که این ضعف پس از مدتی به قسمت بالاتنه نیز گسترش می یابد. همچنین برخی افراد ممکن است با مشکل در راه رفتن یا بالا رفتن از پله ها دچار شوند.

سایر علائم سندرم گیلن باره می تواند شامل:

  • احساس خار خار یا سوزن سوزن شدن انگشتان، مچ پا یا مچ دست
  • مشکل در حرکت صورت، از جمله گفتار یا جویدن
  • دو دید یا عدم توانایی حرکت چشم ها
  • مشکل در کنترل مثانه یا روده
    ضربان قلب سریع
  • فشار خون کم یا زیاد
  • مشکل در تنفس

افرادی که به سندرم گیلن باره مبتلا می شوند معمولا مهمترین ضعف خود را طی دو هفته پس از شروع علائم تجربه می کنند. به همین خاطر با دیدن نشانه هایی از این بیماری سریعا به پزشک مراجعه کنید تا اگر نیاز به درمان باشد سریعا درمان صورت گیرد.

علت سندرم گیلن باره چیست

سندرم گیلن باره علت مشخصی ندارد، اما یافته ها نشان می دهد که این اختلال معمولا چند روز یا چند هفته پس از عفونت دستگاه تنفسی یا دستگاه گوارشی ظاهر می شود. همچنین در موارد نادر به علت جراحی یا واکسیناسیون نیز می تواند باعث ایجاد سندرم گیلن باره شود.

در این سندرم سیستم ایمنی بدن که معمولا فقط به ارگانیسم های مهاجم حمله می کند، شروع به حمله به اعصاب می کند و باعث آسیب می شود. این آسیب از انتقال سیگنال به اعصاب به مغز شما جلوگیری کرده و باعث ضعف ، بی حسی یا فلج می شود.

چه عواملی باعث سندرم گیلن باره می شود

سندرم گیلن باره مختص به گروه سنی خاصی نمی باشد و می تواند تمام گروه های سنی را تحت تاثیر قرار دهد، اما با افزایش سن خطر ابتلا را بیشتر می کند. همچنین ابتلا به این اختلال در مردان بیشتر از زنان دیده شده است.

عواملی که می تواند باعث سندرم گیلن باره شود شامل:

  • ویروس آنفولانزا
  • سیتومگالوویروس
  • ویروس اپشتین بار
  • ویروس کرونا
  • هپاتیت A,B,C,E
  • ویروس HIV
  • پنومونی مایکوپلاسما
  • عمل جراحی
  • ضربه
  • در موراد نادر واکسیناسیون آنفولانزا یا واکسیناسیون کودکان

عوارض سندرم گیلن باره چیست؟

سندرم گیلن باره بر سیستم عصبی بدن تاثیر می گذارد و ممکن است عوارضی از قبیل مشکلات تنفسی، بی حسی، مشکلات قلب و فشار خون، مشکلات عملکرد روده و مثانه، لخته شدن خون، زخم بستر ایجاد کند.

  • مشکلات تنفسی: ضعف یا فلج می تواند به ماهیچه هایی برسد که تنفس شما را کنترل می کند که این عارضه بالقوه کشنده است و حداکثر 22 درصد از افراد مبتلا به سندرم گیلن باره در هفته اول که برای معالجه به بیمارستان می روند برای تنفس کشیدن نیاز به کمک موقت دستگاه دارند.
  • بی حسی موقت: اکثر افراد مبتلا به سندم گیلن باره به طور کامل بهبود می یابند و یا فقط ضعف اندک، بی حسی یا گزگز را تجربه می کنند.
    مشکلات قلب و فشار خون: نوسانات فشار خون و ریتم نامنظم قلب از عوارض جانبی رایج سندرم گیلن باره است.
  • مشکلات عملکرد روده و مثانه: عملکرد ضعیف روده و احتباس ادرار ممکن است از سندرم گیلن باره ناشی شود
  • لخته شدن خون: افرادی که به دلیل سندرم گیلن باره بی حرکت هستند در معرض خطر ایجاد لخته خون می شوند و تا زمانی که نتوانند به طور مستقل راه بروند می بایست از داروهای رقیق کننده خون استفاده کنند.
  • زخم بستر: بی حرکت بودن این افراد می تواند باعث ایجاد زخم بستر در آنها شود و برای دوری از این عوارض می بایست بیمار به طور مکرر تغییر مکان داده شود.

علائم شدید سندرم گیلن باره می تواند به طور قابل توجهی خطر عوارض جدی طولانی مدت را افزایش دهد و به ندرت، مرگ ممکن است در اثر عوارضی مانند سندرم دیسترس تنفسی و حملات قلبی رخ دهد.

درمان بیماری گیلن باره چیست

هیچ درمانی تا به حال برای سندرم گیلن باره کشف نشده است، اما برخی درمان ها هستند که می تواند بهبودی را تسریع کرده و از شدن بیماری بکاهد.

تبادل پلاسما یکی از این درمان ها می باشد که بخشی از پلاسمای خون را برداشته و از سلول های خونی جدا می کنند و سپس سلول های خونی به بدن بازگردانده می شود. تبادل پلاسما ممکن است با تخلیه برخی از آنتی بادی های پلاسما که در حمله سیستم ایمنی بدن به اعصاب محیطی نقش دارند عمل می کند.

درمان ایمونوگلوبولین از درمان های دیگر سندرم گیلن باره است که در این درمان ،آنتی بادی های سالم از اهدا کنندگان خون از طریق وریدی تجویز می شود. دوزهای بالای ایمونوگلوبولین می تواند آنتی بادی های آسیب رسان را که ممکن است در سندرم گیلن باره نقش داشته باشند مسدود کند.

همچنین علاوه بر این دو روش درمانی ممکن است پزشک برای بیمار داروهایی مانند مسکن ها و داروهای جلوگیری از لخته شدن خون را تجویز کند.

طول درمان گیلن باره

اگر چه برخی از افراد ممکن است ماها و حتی سالها طول بکشد تا بهبودی کامل را بدست آورند، اما بیشتر افراد مبتلا به سندرم گیلن باره در زمان های متفاوتی آن را تجربه می کنند.

  • پس از اولین علائم و نشانه ها، حدود 2 هفته وضعیت به تدریج بدتر می شود
  • علائم طی چهار هفته به اوج می رسد
  • معمولا 6 تا 12 ماه طول می کشد تا این سندرم به کلی بهبود یابد که البته ممکن است در برخی از افراد حدود 3 سال طول بکشد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم

اگر گزگز خفیف در انگشتان یا پا دارید که در حال گسترش یافتن به نقاط دیگر بدن است، حتما با پزشک خود تماس بگیرید و همچنین اگر هر یک از علائم زیر را داشتین به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

  • سوزن سوزن شدن از پاها یا انگشتان شروع شده و به سمت بالای بدن حرکت کند
  • گزگز یا ضعف که به سرعت در حال گسترش می باشد.
  • مشکل در تنفس کردن یا تنگی نفس هنگام صاف خوابیدن

توجه داشته باشید که سندرم گیلن باره یک بیماری فوق العاده جدی است که نیاز به بستری فوری در بیمارستان دارد و می تواند به سرعت بدتر شود. هر چه درمان سریع تر انجام شود احتمال بهبود بیشتر است.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.