شفا مگ

طریقه مصرف رازیانه برای نفخ معده

مصرف رازیانه برای نفخ معده ، باد شکم، کاهش و تسکین درد شکمی و همچنین کمک به هضم غذا بسیار موثر است و می توانید به طریقه مختلفی از خواص آن بهره مند شوید

طریقه مصرف رازیانه برای نفخ معده

رازیانه گیاهی است که به صورت دانه یا پودر شده آن در آشپزی مورد استفده قرار می گیرد و شکل کلی دانه های رازیانه بلند و قابل تشخیص است و ممکن است به رنگ های قهوه ای یا سبز کم رنگ باشد. این دانه بسیار مفید دارای طعم و بویی شیرین است. در بیشتر کشورهای جهان از رازیانه برای کمک به هضم غذا و جلوگیری از نفخ و گاز معده و روده استفاده می کنند.

خواص رازیانه برای دستگاه گوارش بسیار زیاد است و می تواند به هضم غذا و جلوگیری از نفخ و گاز معده و روده بسیار موثر باشد و می توان به طریق مختلف از این دانه برای نفخ معده استفاده کرد.

دانه رازیانه دارای فواید زیادی برای سلامتی می باشد و بر اساس تحقیقات انجام شده، این دانه گیاهی می تواند برای جلوگیری و از بین بردن گاز و نفخ معده و روده موثر باشد. سعی کنید رازیانه را در رژیم غذایی خود اضافه کنید تا به شما کمک کند فیبر بیشتری دریافت کنید و همچنین از دیگر فواید سلامتی آن برخوردار شوید.

هشدار های مهم قبل از مصرف رازیانه

اگر دچار چسبندگی مزمن هستید قبل از مصرف رازیانه با پزشک خود مشورت کنید، زیرا ممکن است افرادی که مشکلات گوارشی داشته باشند با مصرف رازیانه دچار عوارض جانبی شوند.

دانه رازیانه برای زنان باردار یا شیرده منع مصرف دارد و نباید در این دوران از رازیانه استفاده کنند. همچنین برخی از زنانی که برخی مشکلات مانند آندومتریوز، فیبروم رحم و سرطان تخمدان، رحم یا پستان هستند نباید از رازیانه استفاده کنند.

رازیانه برای نفخ معده

بهتر است اول بدانید که رازیانه چگونه در بدن و دستگاه گوارش عمل می کند تا به هضم غذا و تسکین نفخ و گاز معده کمک می کند.

مطالعات علمی مدرن بر روی دانه رازیانه نشان می دهد که این دانه دارای محتوای زیادی از روغن های فرار می باشد که می توانند مزایای زیادی برای گوارش و پاکسازی روده ها داشته باشند.

این گیاه ترکیباتی از قبیل آنتول، فنچون و استراگل دارای خاصیت ضد اسپاسم و ضد التهابی می باشند که عضلات روده ای منقبض شده را شل کرده و اجازه می دهد گازهای معده و روده از بین بروند.

همچنین محققان بر این باور هستند که روغن های فرار موجود در دانه رازیانه صفرا را برای هضم بهتر غذا تحریک می کنند.

دانه های رازیانه مقدار فیبر زیادی دارد که یک قاشق غذا خوری دانه رازیانه خشک می تواند حدود 2 تا 4 گرم فیبر مورد نیاز بدن را تامین کند و مقدار توصیه شده روزانه فیبر غذایی 25 تا 30 گرم می باشد.

افزودن فیبر به رژیم غذایی می تواند به رفع یبوست و سایر مشکلات گوارشی که باعث می شود ایجاد گاز در روده و معده شود کمک کند و به حرکات دستگاه گوارشی بهبود بخشد.

با توجه به بررسی ها و تحقیقاتی که بر روی رازیانه انجام شده است رازیانه دارای خواص ضد باکتری، ضد التهابی و ضد قارچی می باشد که اگر نفخ معده به علت مشکلات باکتریایی باشد می تواند کمک زیادی کند.

همچنین دانه رازیانه یک ضد التهاب بسیار خوبی است که می تواند به تسکین و درمان تورم و تحریک روده و بهبود در هضم غذا کمک زیادی کند. همچنین ممکن است باعث شل شدن عضلات روده شود و به رفع یبوست در افراد کمک کند.

زمانی که دچار نفخ و گاز معده می شوید ممکن است در این حالت احساس درد در شکم و ماهیچه های شکمی کنید که با مصرف رازیانه این دردها تسکین پیدا می کنند.

طریقه مصرف رازیانه

رازیانه به علت داشتن عنصر آنتول و همچنین غلظت بالایی از روغن، مقدار توصیه شده برای مصرف آن از یک قاشق چای خوری تا 1 قاشق غذا خوری است. برای استفاده از رازیانه می توایند از روش های مختلفی استفاده کنید.

یکی از روش های استفاده از آن دمنوش رازیانه است که فقط حدود 1 قاشق چای خوری برای تهیه چای یا دمنوش رازیانه استفاده شود. برای تهیه دمنوش رازیانه می توانید 1 قاشق چایخوری دانه رازیانه را در یک فنجان آب جوش بریزید و بگذارید به مدت 10 دقیقه تا دم بکشد. سپس آن را از صحافی رد کرده و میل کنید.

همچنین از رازیانه به طریق دیگری نیز می توان استفاده کرد:

  • خرد شده دانه رازیانه در پخت و پز و یا چای، که این خرد شدن آن باعث می شود روغن رازیانه به خوبی استفاده شود.
  • خرد یا پودر کردن دانه رازیانه و ریختن آب گرم روی آن می توانید یک چای بسیار مقوی و مفید تهیه کنید.
  • استفاده از دانه رازیانه در مواد پخته شده
  • استفاده از مکمل هایی که از دانه رازیانه تهیه شده اند.

مصرف رازیانه چه عوارضی می تواند داشته باشد؟

دانه رازیانه حاوی برخی روغن های شیمیایی است که می تواند در صورت استفاده زیاد از آن عوارض جانبی ایجاد کند. به طوری که در یک ازمایش تحقیقاتی بر روی حیوانات نشان داد که استفاده زیاد از روغن دانه رازیانه باعث افزایش هورمون های زنانه در حیوانات شد. اما مشخص نیست که آیا دانه رازیانه همان تاثیر را بر روی افراد دارد یا خیر.

البته ممکن است برخی افراد به دانه رازیانه حساسیت داشته باشند که این می تواند باعث علائمی چون کهیر، تنفس دشوار، تورم لب و دهان شود که در صورت مشاهده این علائم حتما به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.