شفا مگ

داروی گیاهی جایگزین امپرازول

7 داروی گیاهی بی نظیر وجود دارد که می تواند برای درمان کوتاه مدت یک جایگزین بسیار خوب برای داروهای کاهش دهنده اسید معده و رفلاکس مانند امپرازول باشند.

داروی گیاهی جایگزین امپرازول

رفلاکس معده یا سوزش معده در این روزها بسیار شایع است و در برخی موارد بسیار ناخوشایند می باشد.وقتی اسید معده به مری برمیگردد باعث می شود احساس حرارت در مری و یا درد قفسه سینه داشته باشید و حتی ممکن است در برخی موارد باعث درد گردن نیز شود.

به احتمال زیاد افراد برای درمان رفلاکس معده از داروهای ضد اسید از جمله امپرازول یا رانیتیدین استفاده می کنند تا به کاهش اسید معده کمک کرده و رفلاکس را تسکین دهند.

داروهای گیاهی زیادی هستند که می توانند جایگزین برای داروهای ضد اسید معده مانند امپرازول باشند که با مصرف آنها و تغییر سبک زندگی می تواند به شما کمک کنند که از رفلاکس معده رهایی یابید.

اما باید توجه داشته باشید که اگر ریفلاکس معده شما بیش از 2 بار در هفته باشد و یا اینکه بیش از 2 هفته از آنتی اسیدها استفاده می کنید وقت آن است که به پزشک مراجعه کنید. زیرا ممکن است رفلاکس معده شما به دلیل بیماری های دیگری مانند زخم معده باشد و در صورت عدم درمان می تواند مشکلات طولانی مدتی برای شما ایجاد کند. در موارد نادر حتی ممکن است منجر به سرطان نیز شود.

در طی سال ها متخصصان طب گیاهی تحقیقات زیادی در مورد برخی داروهای گیاهی انجام داده اند که بتوانند گیاهانی که به رفلاکس معده کمک می کند بیابند.

با توجه به تحقیقات انجام شده گیاهانی که می تواند به رفلاکس معده کمک زیادی کند شامل:

  • گلپر
  • زیره سیاه
  • بابونه
  • رازیانه
  • شیرین بیان
  • زنجبیل
  • زردچوبه

نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که قبل از تصمیم به استفاده هر داروی گیاهی یا مکمل گیاهی حتما با پزشک خود مشورت کنید، زیرا برخی مکمل ها می توانند عوارض جانبی داشته باشند یا با داروهایی که مصرف می کنید تداخل داشته باشند. به طور مثال بر اساس تحقیقات انجام شده، نعناع فلفلی ممکن است باعث بدتر شدن رفلاکس در برخی از افراد می شود.

داروهای گیاهی جایگزین امپرازول

داروهای گیاهی برای کاهش اسید معده وجود دارند و افرادی که برای درمان های کوتاه مدت کاهش اسید معده از دارو استفاده نمی کنند، این گیاهان دارویی می توانند جایگزین خوبی برای داروها مانند امپرازول باشند. اما اگر رفلکس معده شما بیش از 2 بار در هفته باشد، حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

گلپر

گلپر یک گیاهی است که در داروها زیاد استفاده می شود و می تواند به کاهش نفخ شکم، سوء هاضمه و سوزش معده بسیار مفید است و همچنین در کاهش اسید معده بسیار موثر است.گلپر می تواند علاوه بر کاهش اسید معده ، به تسکین حالت تهوع و استفراغ کمک زیادی می کند .

بابونه

بابونه یک گیاه تسکین دهنده است و می تواند باعث شود دستگاه گوارش به درستی کار کند. مصرف یک فنجان دمنوش بابونه می تواند به کاهش رفلاکس معده کمک زیادی کند. البته اگر به این گیاه حساسیت دارید نباید از آن استفاده کنید.

رازیانه

رازیانه گیاهی است که از ویتامین ها و مواد معدنی است که مدت های زیادی است که به عنوان کمک کننده در هضم غذا در سراسر جهان استفاده می شود. این خواص هضم کننده از منبع آنتول در آن سرچشمه می گیرد. برای بهرمند شدن از خواص رازیانه مقداری از دانه رازیانه را در آب جوش ریخته و به مدت 10 دقیقه بگذارید بماند تا دم بکشد و بعد از غذا آن را میل کنید.

زنجبیل

زنجبیل یک گیاه ریشه ای است که می تواند به هضم غذا کمک زیادی کند و از این دارو قرن ها به عنوان یک داروی محلی برای سوزش سر دل استفاده می شده است.

در برخی کشور ها از آب نبات های زنجبیل برای درمان کوتاه مدت بیماری صبحگاهی یا حالت تهوع مرتبط با بارداری استفاده می کنند. این گیاه حاوی خواص ضد التهابی بسیار خوبی است و می تواند به کاهش تورم و تحریک مری کمک کند.

از انجا که عوارض جانبی بسیار کمی در ارتباط با ریشه زنجبیل وجود دارد می توانید به عنوان یک گیاه بسیار مفید در رژیم غذایی خود استفاده کنید. البته باید توجه داشته باشید که مصرف زیاد از حد زنجبیل می تواند باعث عوارض جانبی از جمله افزایش سوزش معده شود.

زردچوبه

زردچوبه سالیان سال است به عنوان یک داروی جایگزین در طب سنتی شناخته شده است و می تواند بسیاری از بیماری ها از جمله مشکلات معده و گوارشی را درمان کند. اگر چه شواهد نشان می دهد که این داروی طبیعی رفلاکس معده را تسکین می دهد ، اما آزمایشات بالینی کمی در اثبات این ادعا وجود دارد.

کوکورمین فعال ترین ماده تشکیل دهنده زردچوبه است و گفته می شود که دارای خواص ضد ویروسی، ضد باکتریایی و ضد سرطانی است. این گیاه می تواند یک درمان جایگزین برای امپرازول باشد و باعث کاهش سوزش معده، التهاب و زخم معده شود.

افرادی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند، به دلیل اینکه زردچوبه یک رقیق کننده خون طبیعی است نباید با این افراد از زردچوبه استفاده کند.

همچنین افرادی که مشکل دیابت دارند نباید از زردچوبه استفاده کنند، زیرا می تواند باعث کاهش زیاد قند خون شود.

زنان باردار یا شیرده نباید به عنوان درمان دارویی از زردچوبه استفاده کنند. همچنین افرادی که به زردچوبه حساسیت دارند نیز نباید از زردچوبه استفاده کنند.

شیرین بیان

شیرین بیان در چندین مطالعه اثبات شده است که می تواند باعث افزایش پوشش مخاطی مری شود و به آن در مقاومت در برابر اثرات تحریک کننده اسید معده کمک کند. شیرین بیان را می توانید به صورت دمنوش و یا قرص شیرین بیان که از داروخانه ها می توانید تهیه کنید، اسفاده شود.

نکات مهم برای درمان رفلاکس معده در خانه

علاوه بر استفاده از داروها و یا گیاهان دارویی باید سبک زندگی خود را نیز تغییر دهید تا بتوانید رفلاکس معده را درمان کنید. یکی از مواردی که حتما باید توجه داشته باشید این است که غذاهایی که می خورید را زیر نظر بگیرید.

مصرف غذاهای خاصی که باعث سوزش معده شما می شود را از لیست غذایی خود حذف کنید. برخی مواد غذایی مانند کافئین، شکلات، مرکبات و آب میوه، گوجه فرنگی، پیاز و غذاهای پرچرب می توانند رفلاکس معده شما را بدتر کند.

سعی کنید فیبر زیادی بخورید تا دستگاه گوارشی شما به خوبی کار کند و بهتر است، سه وعده غذای خود را به 5 یا 6 وعده غذا تقسیم کنید، چون خوردن بیش از حد یکباره می تواند باعث تحریک معده می شود.

همچنین سعی کنید حداقل 2 تا 3 ساعت قبل از خواب غذای خود را بخورید تا در هنگام خواب معده شما خالی باشد. همچنین سعی کنید لقمه های خود را کوچک کنید و آرام غذا بخورید.

سعی کنید اگر اضافه وزن دارید، وزن خود را کم کنید زیرا چربی می تواند باعث فشار به معده شود و اسید را به مری برگرداند و اینکه اگر سیگاری هستید سیگار را ترک کنید زیرا سیگار باعث کاهش اثربخشی عضلاتی که اسید معده را نگه می دارند می شود.

به رختخواب یا تخت خواب خود شیب دهید تا سر شما از سطح زمین فاصله داشته باشد تا در زمان خواب اسید معده به مری بازنگردد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.