شفا مگ

ممنوعات غذایی دوران بارداری

ممنوعات غذایی دوران بارداری از جمله مواردی است که یک مادر باردار باید به آن توجه کند و به دنبال یادگیری این باشند که یک زن باردار چه چیزهایی نباید بخورد؟

ممنوعات غذایی دوران بارداری

قطعا مادران در دوران بارداری به دنبال یافتن لیستی از مواد غذایی مفید برای بارداری هستند، اما غافل از مواد غذایی مضر و نا مناسب برای دوران بارداری هستند. بهتر است بگوییم ابتدا باید به دنبال یادگیری ممنوعات غذایی دوران بارداری باشند.

برای اینکه مادر و نوزاد متولد نشده در این دوران سالم و سلامت باشند می بایست مادر برخی از نکات را رعایت کند.یکی از مواردی که باید حتما مورد توجه مادران باردار قرار بگیرد این است که برخی غذا ها فقط باید به ندرت مصرف شوند و همچنین برخی غذاها را نباید مصرف کنند. در ادامه با مواد غذایی و نوشیدنی هایی که باید در این دوران کمتر مصرف شوند یا اصلا مصرف نشوند آشنا شوید.

هیچ زمان بهتری نسبت به بارداری برای شروع خوردن غذاهای سالم و سرشار از مواد مغذی وجود ندارد تا هم به شما و هم به کوچولوی شما کمک کند. شما به مقادیر زیادی پروتئین، فولات، کوین و آهن نیاز دارید و این نکته را حتما به یاد داشته باشید شما باید برای دو نفر غذا بخورید

لیست ممنوعات غذایی در دوران بارداری و داشتن یک برنامه غذایی مناسب برای بارداری بسیار مهم است. مواد غذایی کامل و مفید باید دارای مقدار زیادی مواد مغذی باشد که مورد نیاز شما و کودک باشد.+

زن باردار چه چیزهایی نباید بخورد؟

در دوران بارداری برخی ممنوعات مواد غذایی وجود دارد و یک مادر باردار می بایست از برخی غذاها و نوشیدنی ها که باعث می شود کودک و خود مادر را در معرض خطر قرار دهد ضروری است.

اگر چه لذت بردن از اکثر غذا ها و نوشیدنی ها بسیار مهم است، اما باید از مصرف برخی از آنها مانند ماهی خام، لبنیات غیر پاستوریزه ، الکل و ماهی جیوه دار خودداری شود.

ماهی جیوه دار

ماهی با جیوه بالا از جمله مواد غذایی است که نباید در دوران بارداری مصرف شود. جیوه یک عنصر بسیار سمی است و می تواند باعث آسیب جدی به نوزاد و مادر شود. ماهی هایی که دارای جیوه بالا هستند اکثرا در آبهای آلوده یافت می شوند.

وجود جیوه در ماهی ها به مقدار کم زیاد تاثیری ندارد، اما در مقادیر زیاد می تواند برای سیستم عصبی، سیستم ایمنی بدن و کلیه ها سمی باشد. همچنین باعث ایجاد مشکلات جدی رشد در کودکان می شود، که حتی ممکن است در مقادیر کم نیز اثرات سوئی برای نوزاد و مادر به همراه داشته باشد.

از انجایی که جیوه در آب های دریای آلوده یافت می شود، ماهی های بزرگ دریایی می توانند مقدار زیادی جیوه در بدن خود مخفی کنند. بهتر است از مصرف ماهی با جیوه زیاد در دوران بارداری وشیردهی خودداری کنید.

ماهی هایی که دارای جیوه زیادی هستند عبارتند از:

  • کوسه
  • اره ماهی
  • شاه ماهی
  • ماهی تن

البته لازم به ذکر است که همه ماهی ها سرشار از جیوه نیستند و فقط انواع خاصی از آنها هستند که جیوه زیادی دارند. مصرف ماهی کم جیوه یا بدون جیوه در دوران بارداری سالم است و مقدار مصرف آن را با توجه به شرایط جسمی مادران توسط پزشک تغذیه دوران بارداری مشخص می شود.

ماهی های کم جیوه زیادی از جمله ماهی سالمون و تیلاپیا یا ماهی قزل آلای پرورشی وجود دارند که می توانند سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 باشند که نقش مهمی در دوران بارداری دارد.

ماهی نپخته یا خام

ماهی های نپخته یا خام در دوران بارداری نباید مصرف شوند، که برای طرفداران سوشی بسیار سخت خواهد بود. اما یک مورد مهم است. ماهی خام می توانند عفونت های مختلفی در دوران بارداری ایجاد کنند. مصرف ماهی خام یا نیم پز می توانند عفونت های ویروسی، باکتریایی یا انگلی ایجاد کنند.

برخی از این عفونت ها فقط ممکن است شما را تحت تاثیر قرار دهند و باعث کم آبی و ضعف بدن شوند. برخی از این عفونت ها نیز ممکن است کشنده یا باعث ایجاد عواقب جدی برای جنین باشد.

زنان باردار بیشتر در معرض ابتلا به ویروس ها هستند و می بایست خود را در معرض ویروس ها و باکتری ها قرار ندهند. این باکتری ها می توانند از طریق آب یا گیاهان آلوده ، ماهی خام به زنان باردار منتقل شوند و باعث ایجاد بیماری های جدی و خطرناک شوند.

توصیه مهم: قطعا توصیه می شود که از ماهی خام، صدف و بسیاری از غذاهای خام مانند سوشی جدا خودداری کنید.


بیشتر بخوانید: فهرست غذایی مناسب در دوران حاملگی


گوشت نپخته، خام و فراوری شده

گوشت نپخته، خام و فراوری شده از جمله مواد غذایی هستند که در دوران بارداری منع مصرف دارد. برخی افراد دوستار مواد غذایی خام و نیم پز هستند و این می تواند باعث ایجاد خطر ابتلا به ویروس ها یا انگل ها را افزایش دهد.

باکتری ها ممکن است تهدید برای سلامتی کودک شوند و ممکن است باعث سقط جنین و یا بیماری های شدید عصبی از جمله ناتوانی ذهنی، نابینایی و صرع در کودکان شوند.

در حالی که بیشتر باکتری ها در سطح قطعات گوشت یافت می شوند، باکتری هایی نیز وجود دارند که درشته های عضلانی گوشت باقی می مانند.

در دوران بارداری نباید گوشت های گوسفندی، گوشت گوساله، گوشت چرخ کرده یا گوشت مرغ را نیم پز یا خام مصرف کنید. برخی افراد همبرگر را نیم پز می خورند که در دوران بارداری همبرگر نیم پز منع مصرف دارند و می بایست حتما پخته یا گریل شود.

کالباس و سوسیس، هات داگ و غذاهایی که قبل از بارداری خام مصرف می شد، در این دوران نباید خام مصرف شود. برای اگاهی از شرایط مصرف برخی غذاها با پزشک متخصص زنان و زایمان خود مشورت کنید. این گوشت ها ممکن است در هنگام پردازش یا نگهداری دچار باکتری های آلوده شده باشند.

زنان باردار نباید از فراورده های گوشتی استفاده کنند مگر اینکه قبل از مصرف آنها را دوباره گرم کرده یا بپزند.

تخم مرغ خام

تخم مرغ خام یکی از مواد غذایی است که نباید مصرف شود زیرا تخم مرغ های خام می توانند به باکتری سالمونلا آلوده باشند و می تواند باعث علائم عفونت مانند تب، حالت تهوع، استفراغ، گرفتگی معده و اسهال شود.

در موارد نادر ممکن است این عفونت باعث گرفتگ رحم شود و باعث شود که تولد زودرس یا سقط جنین را به همراه داشته باشد.

مواد غذایی که حاوی تخم مرغ خام هستند شامل:

  • تخم مرغ عسلی یا نیم آب پز
  • سس هلندی
  • سس مایونز خانگی
  • سس سالاد خانگی
  • بستنی خانگی

بیشتر محصولات تجاری حاوی تخم مرغ خام با توجه به پاستوریزه کردن و فرایند نگهداری آنها مصرف آن بی خطر است با این حال برای اطمینان بیشتر همیشه برچسب روی محصول رامطالعه کرده یا از پزشک مختصص خود راهنمایی بگیرید.

کافئین

کافئین از جمله نوشیدنی های محبوب در سراسر جهان است کمتر فردی یافت می شود که عاشق یک فنجان چای، یک لیوان نوشابه نوشابه یا یک تکه کاکائو نباشد.اما زنان باردار باید توجه داشته باشند که مصرف کافئین در دوران بارداری باید با احتیاط مصرف شود و بهتر است مقدار آن را از پزشک خود مطلع شوید.

کافئین به راحتی جذب بدن شده و به جفت منتقل می شود. از انجا که نوزادان و جفت های آنها آزی اصلی مورد نیاز برای متابولیسم کافئین را ندارد، می تواند سطح بالایی در آنها تجمع یابد.

نشان داده شده است که مصرف زیاد کافئین در دوران بارداری رشد جنین را محدود می کند و خطر ابتلا به کمبود وزن را افزایش می دهد.( وزن کم در نوزاد به کمتر از 2.5 کیلو گفته می شود) حتی ممکن است باعث بالا بردن خطر بیماری های مزمن در بزرگسالی را افزایش دهد.
بنابراین مراقب مصرف نوشیدنی های خود در این دوران باشید تا کودک در معرض کافئین زیاد قرار نگیرد.

جوانه های خام

برخی از افراد در سالاد های خود از جوانه های خام از جمله تربچه و ماش استفاده می کنند که ممکن است این جوانه ها دارای ویروس باشند. این جوانه ها اکثرا در محیط مرطوب رشد کرده و این رطوبت محیط مناسبی برای رشد باکتری ها است و شستشوی این باکتری ها تقریبا غیر ممکن است.

به همین دلیل به شما توصیه می شود که به طور کلی از مصرف جوانه های خام در این دوران خودداری کنید.البته پخته شدهاین جوانه ها بی خطر می باشند.

محصولات شسته نشده

سبزیجات بدون شستشو یا پوست کنده نشده ممکن است به چندین باکتری و انگل آلوده باشند که از طریق خاک یا دست زدن به آن منتقل شده باشند. آلودگی می تواند در هر زمان از تولید، برداشت، فرآوری، ذخیره سازی، حمل و نقل یا در فروشگاه ها رخ دهد. یک انگل خطرناک که ممکن است روی میوه ها و سبزیجات بماند توکسوپلاسما نام دارد.

اکثر افرادی که به توکسوپلاسموز مبتلا می شوند هیچ علائمی ندارند، در حالی که برخی افراد ممکن است احساس کنند به مدت یک ماه یا بیشتر به آنفولانزا مبتلا هستند.

بیشتر نوزادانی که در حالی که هنوز در رحم مادر هستند به باکتری توکسوپلاسما آلوده شده باشند و از بدو تولد هیچ علائمی نداشته باشند. با این حال برخی از نوزادان ممکن است دچار علائمی نظیر نابینایی یا ناتوانی های ذهنی شوند.

در دوران بارداری بسیار مهم است که با شستشوی کامل با آب، پوست کندن یا پختن میوه ها و سبزیجات خطر ابتلا را به حداقل برسانید.

شیر، پنیر و آب میوه غیر پاستوریزه

شیر، پنیر و آب میوه های غیر پاستوریزی می تواند سرشار از باکتری های مضر از جمله سالمونلا، لیستریا و ... باشند که باعث عفونت در نوزاد متولد نشده شود که در برخی موارد باعث سقط جنین نیز می شود.
این باکتری ها می توانند به طور طبیعی وجود داشته یا هنگام ساخت و ذخیره سازی به این باکتری ها آلوده شده باشند. برای به حداقل رساندن خطر عفونت فقط از شیر و پنیر های پاستوریزه شده استفاده کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.