شفا مگ

تاثیر کوئتیاپین بر خواب

کوئتیاپین یک داروی نسل دوم داروهای ضد روان پریشی است که به دلیل اثر آرام بخشی و خواب آور بودن آن، برای موارد دیگری غیر از بیماری روانی نیز تجویز می شود.

تاثیر کوئتیاپین بر خواب

قرص کوئتیاپین یک داروی ضد جنون است که برای درمان علائم اسکیزوفرنی و اختلال دو قطبی تجویز می شود و در دسته داروهای نسل دوم ضد روان پریشی قرار دارد. این دارو جهت درمان بزرگسالان و کودکان بالای 13 سال مورد استفاده قرار میگیرد.

ایا قرص کوئتیاپین خواب اور است: کوئتیاپین اغلب توسط پزشکان با دوز کم برای موارد دیگری غیر از بیماری روانی نیز تجویز می شود و بیشتر به این دلیل است که عارضه اصلی آن خواب آلودگی در افراد است.

قرص کوئتیاپین یک داروی ضد روان پریشی است و بیشتر برای درمان علائم اسکیزوفرنی استفاده می شود و حتما باید توسط پزشک این دارو تجویز و دوز مصرف آن مشخص شود.در غیر این صورت می تواند عوارض شدیدی به همراه داشته باشد.

کوئتیاپین با اتصال به گیرنده های دوپامین مغز و تغییر سطح سروتونین کار می کند و اثرات کوتاه مدت شامل خواب آلودگی، خشکی دهان، سرگیجه و فشار خون است. البته این عوارض حدود شش ساعت طول می کشد.

از مواردی که باید در زمان مصرف کوئتیاپین رعایت کنید عدم نوشیدن آب گریپ فروت هنگام مصرف دارو است زیرا نوشیدن آب گریپ فروت ممکن است متابولیسم دارو را در روده متوقف کند و می تواند اثرات دارو را افزایش دهد.

مصرف کوئتیاپین ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی شامل افزایش وزن، افزایش قند خون و خطر دیابت را افزایش دهد.همچنین این دارو را بدون تجویز پزشک قطع نکنید زیرا می تواند عوارض ترک را به همراه داشته باشد. حالت تهوع، بی خوابی ، سردرد، اسهال، استفراغ و سرگیجه و تحریک پذیری از عوارض قطع این دارو می باشد.

عوارض قطع کوئتیاپین: قرص کوئتیاپین را به هیچ عنوان یکدفعه قطع نکنید و می بایست زیر نظر و تجویز پزشک قطع گردد، زیرا می تواند عوارض ترک دارو را به همراه داشته باشد. پزشک با توجه به مدت مصرف شما با کاهش دوز مصرفی، مصرف این دارو را قطع می کند و عوارض جانبی نیز به همراه نخواهد داشت.

قرص کوئتیاپین ممکن است توسط پزشکان با دوز کم برای موارد دیگری غیر از بیماری روانی تجویز می شود و این به این دلیل است که عوارض اصلی آن باعث خواب آلودگی در افراد می شود.

کوئتیاپین چگونه کار می کند

کوئتیاپین یک داروی ضد روان پریشی است که باعث آرام کردن و کاهش افکار روان پریشی می شود و بر روی گیرنده های بیشماری در مغز کار می کند. البته نحوه کار این دارو دقیق مشخص نیست. با این حال برخی از کارشناسات معتقدند که اثرات آرام بخشی آن می تواند از طریق گیرنده های دوپامین و سروتونین باشد.کوئتیاپین ممکن است بر روی گیرنده های هیستامین و گیرنده های آلفا تاثیر بگذارد.

قرص کوئتیاپین به دلیل اثر آرام بخشی و خواب آلودگی پزشکان در دوز های پایین برای درمان بی خوابی و مشکلات افسردگی حاد تجویز می کنند. البته تجویز این دارو فقط توسط پزشک باید انجام گیرد تا مقدار دوز مصرفی آن کنترل شده باشد.

موارد مصرف کوئتیاپین

کوئتیاپین جهت درمان علائمی چون توهم، هذیان، بی نظمی در افکار، اشتیاق کم برای حظور در کنار افراد، مشکل در واضع صحبت کردن و کمبود انگیزه که تمام این موارد از علائم اسکیزوفرنی می باشد مورد استفاده قرار می گیرد.

کوئتیاپین به دلیل اثر آرامبخشی و خواب آوری، برخی پزشکان با توجه به شرایط بیمار از این دارو برای درمان غیر روانی از آن استفاده می کنند.

هشدارهای مصرف کوئتیاپین

افرادی که سن آنها در سنین بالای 65 سال می باشد و به بیماری روان پرشی مرتبط با زوال عقل نباید از این دارو استفاده کنند و مصرف این دارو برای این سنین تایید نشده است.

اگر سابقه بیماری خاصی دارید، حتما قبل از تجویز این دارو با پزشک خود در میان بگذارید. این بیماری ها شامل بیماری های کبدی، مشکلات قلبی، فشار خون بالا، مشکلات یبوست یا ادرار، پروستات بزرگ، تشنج، آب مروارید یا گلوکم، کلسترول بالا می باشد.

زنان باردار باید توجه داشته باشند که قرص ترانکوپین در گروه C بارداری قرار دارد و مصرف آن در 3 ماه آخر بارداری ممکن است باعث بروز علائم ترک، مشکلات تنفسی، گرفتگی و سفتی عضلات در نوزاد شود.اگر در زمان مصرف قرص ترانکوپین باردار شدید بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض جانبی کوئتیاپین

قرص کوئتیاپین ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی خفیف یا شدیدی ایجاد کند که برخی از این عوارض جانبی طی چند روز و به هراه عادت کردن بدن به دارو از بین برود.

عوارض جانبی شایع قرص کوئتیاپین شامل خواب آلودگی، خستگی، کمبود انرژی، ضربان قلب، یبوست، افزایش اشتها و افزایش وزن، کرفتگی بینی می باشد.

اگر در زمان مصرف کوئتیاپین علائم جدید یا بدتر شدن بیماری را مشاهده کردید حتما به پزشک خود اطلاع دهید. برخی از تغییرات خلقی یا رفتاری، حملات هراس، مشکل خواب، بیش فعالی و افسردگی را حتما به پزشک خود گزارش دهید.

عوارض جدی قرص کوئتیاپین شامل:

  • احساس سبکی
  • یبوست شدید
  • ادرار دردناک یا دشوار
  • تاری دید یا احساس دیدن هاله
  • قند خون بالا
  • کاهش گلبول سفید خون

کوئتیاپین با چه داروهایی تداخل دارد

کوئتیاپین ممکن است با برخی از داروها تداخل دارویی داشته باشد و مصرف همزمان کوئتیاپین با این داروها سبب ایجاد عوارض جانبی و یا کاهش اثر داروها می شود.

قرص کوئتیاپین با آلپرازولام ، اس امپرازول، دولوکستین ، آسپرین، ویتامین دی، کلونازپام ، ویتامین ث، لووتیروکسین ، لورازپام ، روغن ماهی، کدئین، هالوفانترین، گرپافلوکساسین، آتازاناویر تداخل دارویی دارد.

داروهایی مانند فلووکسامین، فلوکونازول، اریترومایسین می توانند باعث افزایش سطح کوئتیاپین در بدن شود و باعث افزایش خطر عوارض جانبی این دارو شود.

مصرف قرص کوئتیاپین با فنوباربیتال، فنی توئین و کاربامازپین می تواند باعث کاهش سطح کوئتیاپین در بدن شود و توانایی در درمان شما را پایین بیاورد.

این لیست کامل از داروهای در تداخل با کوئتیاپین نمی باشد و می بایست اگر از دارویی استفاده می کنید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید تا بتواند در تجویز خود بهترین مدیریت را داشته باشد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.