شفا مگ

جلوگیری از بخار عینک موقع ماسک زدن

برای جلوگیری از بخار عینک موقع ماسک زدن روش هایی وجود دارد تا افرادی که عینک می زنند بتوانند بدون بخار گرفتن و مه آلود شدن عینک از ماسک استفاده کنند.

جلوگیری از بخار عینک موقع ماسک زدن

این روز ها در بسیاری از مناطق به خصوص در محیط کار، تاکسی ها و وسایل حمل و نقل عمومی پوشیدن ماسک الزامی است و استفاده از ماسک به یک قسمت مهم در زندگی روزمره ما تبدیل شده است.

افرادی که عینک دارند قطعا این روزها دچار مشکل شده اند و با پوشیدن ماسک باعث مه آلودگی و بخار عینک آنها می شود و می بایست در طول روز عینک خود را چندین مرتبه پاک کنند و یا رطوبت باعث لیز خوردن عینک به سمت پایین می شود.اما راهکارهایی وجود دارد که به جلوگیری از بخار عینک موقع ماسک زدن کمک زیادی می کند.

چرا زمان استفاده از ماسک عینک بخار می گیرد

بخار گرفتن عینک به دلیل محدود بودن جریان هوا، هنگام استفاده از ماسک صورت می باشد. نفس بازدم شما بیشتر از بالای ماسک شما خارج می شود که در این هنگام به دلیل برخورد نفس گرم با شیشه عینک که خنک است،باعث ایجاد بخار بر روی شیشه عینک می شود.

این بخار همچنین باعث ایجاد رطوبت بیش از حد در اطراف عینک شما می شود و باعث می شود قسمت بینی شما به خوبی عینک را نگه ندارد و عینک به سمت پایین لیز بخورد.

روش هایی برای جلوگیری از بخار عینک موقع ماسک زدن

1- ماسک متناسب با صورت

قبل از بیرون رفتن اطمینان حاصل کنید که ماسک شما کاملا متناسب صورت شما است و محکم روی صورت قرار گرفته است. این نه تنها به محافظت شما در برابر ذرات معلق در هوا کمک می کند، بلکه باعث می شود نفس بیش از حد خارج نشود و لنز شما بخار نگیرد.

برای اینکه مطمئن شوید ماسک شما ایمن است باید مطمئن باشید که بر روی بینی و گونه های شما محکم قرار گرفته شده و هیچگونه شکافی برای خروج هوا وجود نداشته باشد. اگر ماسک هنگام استفاده به اندازه کافی محکم نمی شود، سعی کنید بندها را برای استفاده مناسب محکم کنید یا اندازه کوچکتر را انتخاب کنید.

2- محکم کردن ماسک اطراف بینی

یکی از نکاتی که باید همیشه رعایت کنید محکم کردن ماسک در اطراف بینی می باشد.ایمن سازی ماسک در اطراف بینی راه دیگری برای محدود کردن میزان خروج نفس از سمت بالا است. سعی کنید ماسک خود را به سمت بالای بینی خود انتقال دهید و عینک خود را روی آن قرار دهید تا خود عینک شما باعث بستن راه های ماسک باشد.

اگر این کار را نتوانستید انجام دهید یا نمی توانید ماسک خود را بالا بکشید، سعی کنید با استفاده از یک تکه کوچک نوار چسب جراحی ماسک را روی بینی خود محکم کند. این کمک می کند تا نفس های بازدم شما از سمت بالا بسیار کاهش یابد.

3- سایز مناسب ماسک

اگر ماسک شما اندازه شما نیست و بزرگتر است، می توانید خودتان آن را تنظیم کنید. برای اینکار بهتر است به اندازه مناسبی که لازم است دو طرف را گره بزنید تا اندازه سایز صورت شما شود. فقط این نکته را یاد آور می شویم که نباید ماسک را محکم ببندید که در پشت گوش هایتان لکه های قرمز ایجاد شود.

4- عینک را با آب و صابون بشویید

اگر روی عینک خود روکش خاصی ندارید می توانید یکی از روش های خوب را برای جلوگیری از بخار عینک استفاده کنید. شستن شیشه عینک با آب و صابون یکی از ایده های مناسب برای جلوگیری از بخار عینک موقع ماسک زدن می باشد. برای اینکه مقداری آب و صابون را اماده کنید و با کف حاصله عینک خود را بشویید و با آب آبکشی کنید. سپس اجازه بدهید خودش خشک شود. البته بهتر است از صابون هایی استفاده کنید که از خوشبو کننده ها استفاده نشده است.

در مقاله منتشر شده توسط یک جراح انگلیسی، شستشوی عینک با آب و صابون و خشک شدن آن در جریان هوا باعث می شود عینک بخار نگیرد.دلیل این روش این است که صابون به عنوان یک ماده فعال سطحی عمل می کند و یک لایه نازک روی شیشه عینک به جای گذاشته می شود و باعث جلوگیری از مه آلود شدن می شود.

5- استفاده از اسپری های ضد بخار عینک

یکی دیگر از روش هایی برای جلوگیری از بخار عینک استفاده از اسپری های ضد بخار است که می توانید با آن شیشه عینک خود را تمیز کنید. این کار باعث می شود عینک شما دچار بخار نشود.

6- شستشوی عینک با خمیر دندان

برای اینکه عنیک دچار بخار نشود مقداری خمیر دندان به شیشه عینک خود بمالید و آن را در تمام سطح شیشه پخش کنید و پس از 2 دقیقه آن را بشویید. این کار باعث می شود شیشه عینک در زمان استفاده از ماسک دچار بخار نشود.

7- استفاده از کف اصلاح

برای جلوگیری از مه آلود شدن عینک چندین مورد از روش های خانگی وجود دارد که یکی از آنها کرم اصلاح می باشد که می توان از آن برای جلوگیری از مه آلود شدن و بخار روی عینک استفاده کرد.

یک لایه نازک از کرم اصلاح را به روی شیشه خود به آرامی بمالید و پس از 2 دقیقه آن را پاک کنید و شیشه عینک خود را تمیز کنید. این کار باعث می شود که شیشه عینک در زمان استفاده از ماسک بخار نگیرد.

اگر جه داده های واقعی در این مورد وجود ندارد، اما هر ماده ای که به عنوان یک ماده فعال سطحی روی سطح شیشه قرار بگیرد می تواند مانع از بخار روی عینک شود. روش هایی مانند شامپوی کودک، کرم اصلاح و خمیر دندان همه به طور مشابه کار می کنند.

چه کار کنیم گوش هایمان درد نگیرد

زمانی که شما برای چند ساعت ماسک استفاده می کنید ممکن است دچار گوش درد شوید و ناراحتی در اطراف گوش شما ایجاد شوده برای اینکار می توانید از روش هایی استفاده کنید تا این درد اطراف گوش را از بین ببرید.

1- یک سربند با دکمه ببندید

یک راه استفاده از یک هدبند با دو دکمه دوخته شده بر روی آن است. دکمه ها را به گونه ای ببندید تا دکمه ها پشت گوش بنشیند.

2- استفاده از گیره کاغذ

دو گیره کاغذ را باز کنید و آنها را به دور بند ماسک بپیچید، دوباره آنها را در پشت گوش قرار دهید. گیره کاذی را به اندازه کافی در قلاب گوش قرار دهید و سپس آن را فشار دهید تا حلقه ها در جای خود محکم شوند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.