شفا مگ

آفی تریمازول: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

پماد، قطره و شیاف آفی تریمازول یک داروی ضد قارچ می باشد که برای درمان عفونت های قارچی واژن، عفونت قارچی ناخن، عفونت قارچی پوستی و مو استفاده می شود.

آفی تریمازول

آفی تریمازول که با نام ژنریک کلوتریمازول شناخته می شود یک داروی ضد قارچ است و این دارو مانند آنتی بیوتیک عمل کرده و برای درمان عفونت های قارچی مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو در اشکال مختلفی در دسترس می باشد.

داروی آفی تریمازول برای درمان پای ورزشکار، درماتوفیتوز، عفونت قارچی ناخن، بثورات پوشک، برفک، عفونت قارچی واژن مورد استفاده قرار می گیرد.

شیاف آفی تریمازول: شیاف آفی تریمازول 100 یک داروی ضد قارچ است و برای درمان سوزش، خارش و ترشحات بد بوی واژن که به علت عفونت قارچی ایجاد شده است استفاده می شود و در داخل واژن قرار می گیرد.

پماد آفی تریمازول: پماد آفی تریمازول 1 درصد یک داروی درمان عفونت های قارچی پوستی، ناخن و پای ورزشکاران است و برای عفونت های قارچی بین انگشتان پا و روی پوست استفاده می شود. البته از این پماد برای خارش بیرون واژن که به علت عفونت قارچی است مورد استفاده قرار ی میگرد.

قطره آفی تریمازول برای گوش: قطره آفی تریمازول برای درمان عفونت قارچی گوش که به دلیل خراشیده شدن ناحیه گوش دچار عفونت قارچی می شود استفاده می شود.زمانی که گوش خراشیده می شود می تواند باعث التهاب شود و گاهی اوقات پوست ملتهب توسط میکروب هایی مانند باکتری یا قارچ آلوده می شود.

آفی تریمازول چیست

آفی تریمازول یک داروی ضد قارچ است که جهت درمان عفونت های قارچی مورد استفاده قرار می گیرد و اشکال مختلف آن بر اساس محل درگیر به عفونت قارچی انتخاب می شود.

آفی تریمازول یک داروی ضد قارچ آزول است که با اتصال به غشای سلولی قارچ باعث تضعیف و از بین بردن قارچ می شود و بر روی طیف گسترده ای از قارچ ها اثر می گذارد.

موارد مصرف آفی تریمازول

آفی تریمازول یک ضد قارچ است و برای درمان عفونت قارچی تجویز می شود و در اشکال مختلف این دارو برای قسمت های مختلف بدن که دچار عفونت قارچی شده اند استفاده می شود.

  • شیاف آفی تریمازول: برای درمان عفونت های قارچی واژن
  • پماد یا کرم آفی تریمازول: برای درمان عفونت قارچی پوستی، پای ورزشکاران و عفونت های قارچی پا
  • قطره آفی تریمازول: جهت درمان عفونت قارچی ناخن، مو، گوش

نکات مهم مصرف آفی تریمازول

همانطور که می دانید قبل از مصرف هر دارویی می بایست برخی نکات درباره آن دارو را بدانید تا از بی خطر بودن آن برای خود اطلاع کافی داشته باشید.

افرادی که مبتلا به بیماری های کبدی هستند می بایست قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنند، زیرا ممکن است این افراد نتوانند از این دارو استفاده کنند یا در طول درمان به دوز کمتری نیاز داشته باشند.

اگر عفونت قارچی مانند پای ورزشکار، خارش، کرم حلقوی یا عفونت قارچی واژن هستید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

آفی تریمازول در گروه C بارداری قرار دارد و زنان باردار نباید از این دارو استفاده کنند مگر اینکه پزشک تشخیص دهد. این دارو معموم نیست که آیا آفی تریمازول به نوزاد متولد نشده آسیب می رساند یا خیر.

اگر علائم شما در طی 7 روز بهتر نشد می بایست با پزشک متخصص خود تماس بگیرید. زیرا ممکن است به دوره درمانی طولانی تر و یا قوی تری نیاز داشته باشید.

توجه داشته باشید که این دارو برای درمان عفونت پوستی تجویز می شود و هرگز نباید به چشم، لب و دهان تماس پیدا کند و در صورت تماس به این اندام ها سریعا آن محل را با آب بشویید.

نحوه مصرف آفی تریمازول

آفی تریمازول در اشکال شیاف، قطره، کرم و محلول موضعی یا لوسیون وجود دارد که هر کدام از این اشکال برای نقاط مختلفی از بدن مورد استفاده قرار می گیرد و دستورالعمل های مختلفی دارد. به همین خاطر می بایست طبق دستور العمل پزشک یا داروساز از این دارو استفاده کنید.

به طور معمول درمان عفونت های قارچی 7 روز طول می کشد که نحوه مصرف آفی تریمازول حدود 2 هفته روزی 2 بار می باشد. البته مقدار مصرف هر شکل دارویی آفی تریمازول متفاوت است و می بایست مطابق تجویز پزشک خود استفاده کنید.

اگر ناحیه ای که می خواهید از پماد آفی تریمازول استفاده کنید بزرگ یا مودار است بهتر است از لوسیون آفی تریمازول استفاده شود.
اگر از پماد یا محلول آفی تریمازول را برای پاهای خود استفاده می کنید حتما قبل از استفاده از آفی تریمازول پاها را بخصوص بین انگشتان خود شستشو داده و کاملا خشک کنید.

نحوه استفاده از پماد آفی تریمازول: کرم آفی تریمازول را به ناحیه آسیب دیده بمالید و برای این کار مقدار کمی از پماد را روی ناحیه آسیب دیده بمالید . از پماد فقط برای استفاده موضعی روی پوست مورد استفاده قرار می گیرد.

نحوه مصرف لوسیون آفی تریمازول: این لوسیون را به یک قطره چکان پلاستیکی به صورت نازک و یکنواخت بر روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. توجه داشته باشید که چند قطره از محلول آفی تریمازول برای ناحیه ای به اندازه یک دست کافی می باشد.

نحوه مصرف قطره آفی تریمازول برای گوش: ابتدا دستان خود را بشویید. گوش خود را به آرامی با آب گرم تمیز کنید و سپس آن را خشک کنید.دراز بکشید یا سر خود را کمی کج کنید به طور که گوش آسیب دیده بالا باشد.لبه گوش را به آرامی به سمت پایین کشیده تا مجرای گوش صاف شود. سپس قطره را نزدیک گوش قرار داده و کمی فشار دهید تا قطره در گوش شما آزاد شود. مقدار مصرف نیز می بایست توسط پزشک تجویز شود.

توجه داشته باشید که از پماد، قطره، لوسیون آفی تریمازول را بیش از 4 هفته مصرف نکنید مگر اینکه پزشک برای شما تجویز کرده باشد. مصرف زیاد این دارو ممکن است عفونت قارچی در برابر آفی تریمازول مقاوم شود و به درستی کار نکند.

عوارض جانبی آفی تریمازول

آفی تریمازول نیز مانند تمام داروها می تواند عوارض جانبی داشته باشد که البته خیلی از افراد هستند که هیچ عوارضی را تجربه نمی کنند. به هر حال اگر دچار عوارض جانبی شدید، معمولا عوارض خفیف می باشد و طی چند روز از بین می روند. اما اگر عوارض شدید بود و از بین نرفت حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

عوارض جانبی شایع آفی تریمازول شامل:

  • پوست قرمز و تحریک شده
  • احساس درد و سوزش
  • واکنش آلرژیک جدی
سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.