شفا مگ

رابزول: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض جانبی

قرص رابزول برای بیماری رفلاکس معده، زخم معده، زخم اثنی عشر و صدمات مری توسط اسید معده استفاده می شود و در گروه داروی های مهار کننده پمپ پروتون قرار دارد.

رابزول

رابزول یک دارویی است که با مهار پمپ پروتون باعث کاهش اسید معده می شود و پزشک برای درمان علائم رفلاکس معده در بزرگسالان و کودکان استفاده می شود.

مهار کننده های پمپ پروتون اسید معده را کاهش می دهند و با جلوگیری از برگشت ناپذیری آنزیمی که تولید اسید را کنترل می کند کار می کنند. این آنزیم به پمپ پروتون معروف است و در سلول های جداری دیواره معده یافت می شوند.

مهار کننده های پمپ پروتون بیماری هایی را درمان می کند که ناشی از تولید بیش از حد اسید مده یا تشدید آن توسط اسید معده است. مصرف یک بار در روز قرص رابزول حدود 70 درصد پمپ های پروتون را مهار می کند و باعث می شود اسید کمتری برای هضم غذا در معده وجود داشته باشد.

 قرص رابزول برای درمان کوتاه مدت 4 تا 8 هفته برای درمان زخم معده ناشی از رفلاکس معده و درمان کوتاه مدت 4 هفته یا کمتر برای درمان زخم اثنی عشر تجویز می شود.

قرص رابزول بیشتر جهت درمان بیش از حد اسید معده مانند سندرم زولینگر الیسون استفاده می شود و همچنین جهت بهبود زخم اثنی عشر یا آسیب مری ناشی از اسید معده استفاده می شود

برای درمان هلیکوباکتر پیلوری، قرص رابزول به همراه آنتی بیوتیک هایی مانند آموکسی سیلین و کلاریترومایسین به عنوان یک رژیم دارویی جهت درمان زخم اثنی عشر و درمان هلیکوباکتر پیلوری استفاده می شود. البته شخیص مصرف آنتی بیوتیک به همراه رابزول می بایست توسط پزشک انجام شود.استفاده خودسرانه از آنتی بیوتیک بدون تجویز پزشک ممنوع است.

رابزول برای تسکین فوری علائم سوزش معده استفاده نمی شود و فقط برای درمان کاهش اسید معده در مواردی که معده و مری آسیب دیده باشند استفاده می شود.

رابزول چیست

رابزول یک داروی مهار کننده پمپ پروتون است که برای درمان کوتاه مدت 4 هفته یا کمتر برای درمان زخم اثنی عشر تجویز می شود که با مصرف این دارو باعث بهبود و تسکین علائم زخم اثنی عشر می شود.این دارو برای درمان زخم معده ناشی از رفلاکس معده جهت درمان کوتاه مدت 4 تا 8 هفته ای برای تسکین و بهبود علائم بیماری رفلاکس معده استفاده می شود.

رابزول یک مهار کننده پمپ پروتن قوی است که با مهار پمپ H + / K + ATP سلول جداری ترشح اسید معده را سرکوب می کند.رابزول حدود 1 ساعت طول می کشد تا جذب شود و در در زمان مصرف این دارو جذب غذا حدود 4 ساعت یا بیشتر طول می کشد.

متابولیسم رابزول کبدی می باشد و نیم بیشتر آن از طریق ادرار دفع می شود. در کودکان بالای 11 سال حدود 2 تا 4 و در بزرگسالان 2 تا 5 ساعت طول می کشد تا به غلظت پلاسمایی خود برسد.

هشدارهای مهم مصرف قرص رابزول

یکی از نکات مهمی که باید تجوه داشته باشید رابزول می تواند باعث مشکلات کلیوی شود، به همین خاطر اگر کمتر از حد معمول ادرار می کنید یا خون در ادرار دارید به پزشک خود اطلاع دهید.

ممکن است در زمان مصرف این دارو دچار اسهال شوید که شاید نشانه هایی از عفونت جدید باشد و اگر دچار اسهال آبکی یا خونی شدید حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

در زمان مصرف قرص رابزول اگر دچار درد مفاصل و بثورات پوستی روی گونه یا بازوها در اثر تابش نور خورشید شدید به پزشک خود اطلاع دهید.

قرص رابزول را نباید به مدت طولانی یا بیش از یک بار در روز مصرف کنید ، زیرا می تواند باعث شکستگی استخوان در فرد بیمار شود. حتما توصیه ها و تجویز های پزشک خود را دنبال کنید تا دچار مشکلات و عوارض جانبی نشوید.

در بسیاری از موارد سوزش معده می تواند شبیه به علائم اولیه حمله قلبی باشد، اما اگر درد قفسه سینه داشتید که به فک یا شانه شما گسترش پیدا کند و احساس اضطراب یا سبکی سر کردید حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

ممکن است با برخی از داروهایی مشابه رابزول حساسیت داشته باشید که در این صورت نباید از رابزول استفاده کنید. برخی از این داروها شامل لانزوپرازول، امپرازول، اس امپرازول، نکسیوم، پرواوسیید، ازومپرازول و داروهایی که حاوی ریلپیویرین می باشند.

ممکن است برخی از افراد سابقه بیماری های کبدی، پوکی استخوان، لوپوس که یک اختلال خو ایمنی است و سطح پایین منزیم داشته باشند منع مصرف دارد. قبل از تجویز این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

زمانی که از این دارو به مدت طولانی یا بیش از یک بار در روز استفاده کنید ممکن است دچار شکستگی استخوان در مفاصل ران، مچ دست یا ستون فقرات می شوید. بهتر است گزینه هایی در مورد راه های سلامتی استخوان ها با پزشک خود مشورت کنید.

مشخص نیست که آیا این دارو به نوزاد متولد شده آسیب می رساند یا خیر. اگر باردار هستید به پزشک خود اطلاع دهید.

نحوه مصرف قرص رابزول

قرص رابزول به طور معمول یک بار در روز مصرف می شود که بهترین زمان مصرف آن صبح ناشتا می باشد، اما ممکن است پزشک تجویز دیگری را برای شما کرده باشد. حتما از دستور پزشک پیروی کنید و از مصرف بیشتر از مقدار تجویز شده خودداری کنید.

مصرف بیش از این مقدار ممکن است عوارض جانبی شدیدی از جمله پوکی استخوان ایجاد کند. حتما مصرف این دارو را با توجه به تجویز پزشک خود مصرف نمایید و از اضافه کردن یا کم کردن دوز دارو خوداری کنید.

رابزول برای استفاده و درمان کوتاه مدت 4 تا 8 هفته ای تجویز می شود، اما ممکن است به دوره دوم استفاده از این دارو را برای بهبودی کامل نیاز داشته باشید که پزشک ممکن است آن را تجویز کند.

اگر از رابزول برای درمان زخم اثنی عشر استفاده می کنید، دارو را بعد از غذا میل کنید. اگر برای جلوگیری از زخم های ناشی از هلیکوباکترپیلوری از رابزول استفاده می کنید، دارو را همراه با غذا مصرف کنید.

اگر برای هر بیماری دیگری قرص رابزول را مصرف می کنید، می توانید دارو را با غذا یا بدون غذا مصرف کنید و حتما این دارو را با یک لیوان آب کامل مصرف کنید.

مصرف داروی رابزول می تواند بر نتایج آزمایشات پزشکی خاص تاثیر بگذارد و به هر پزشکی که شما را معالجه می کند می بایست مصرف رابزول را بگویید.

پزشک ممکن است برای درمان برخی از بیماری ها ترکیبی از رابزول وآنتی بیوتیک تجویز کند . داروهای خود را برای مدت زمان کامل تجویز شده مصرف کنید، حتی اگر علائم شما به سرعت بهبود یابد.

عوارض جانبی رابزول

رابزول ممکن است علائم واکنش آلرژیک مانند کهیر ، مشکل تنفس، تورم صورت ، لب و زبان را به همراه داشته باشد که در صورت مشاهده این علائم می بایست سرعا به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

در صورت مشاهده عوارض جانبی زیر حتما با پزشک خود تماس بگیرید:

  • درد یا مشکل ناگهانی در حرکت دادن ران، مچ یا پشت پا
  • تشنج
  • مشکلات کلیوی و خون در ادرار، افزایش سریع وزن
  • علائم جدید یا بدتر شدن لوپوس

قرص رابزول ممکن است باعث کاهش منیزیم شود که علائم ضربان قلب سریع، لرزش یا حرکات عضلانی تکان دهنده، گرفتگی عضلات، اسپاسم عضله در دست و پا یا احساس خفگی است و در صورت مشاهده هریک از این علائم با پزشک خود مشورت کنید.

علائم خونریزی در صورت مصرف وارفارین که شامل سردرد، سرگیجه، ضعف، درد یا تورم، خونریزی غیر معمول، ادرار خونی، مشکلات قاعدگی سنگین می باشد از عوارض جانبی رابزول می باشد.

مصرف طولانی مدت قرص رابزول می تواند باعث ایجاد پولیپ غده بنیادی شود که حتما با پزشک خود مشورت کنید.

اگر بیش از 3 سال از رابزول استفاده کنید می تواند باعث کمبود ویتامین B-12 در افراد شود که می بایست در این باره با پزشک خود مشورت کنید تا راهنمایی های لازم را برای شما انجام دهد.

قرص رابزول عوارض جانبی شایعی دارد که شامل موارد زیر است:

  • سردرد، تهوع، استفراغ
  • اسهال، یبوست
  • دل درد

این لیست کاملی از عوارض جانبی قرص رابزول نیست و در صورت مشاهده هر علائم مشکوک با پزشک خود تماس بگیرید.

تداخل دارویی رابزول

اگر در حال مصرف دارویی هستید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید زیرا ممکن است داروهایی که مصرف می کنید با قرص رابزول تداخل داشته باشد. برخی از داروهایی که ممکن است با قرص رابزول تداخل داشته باشد شامل دیگوکسین، متوترکسات و وارفارین می باشد.

  • مکمل های آهن: بازدارنده های پمپ پروتون ممکن است جذب مواد آماده سازی آهن را کاهش دهند.
  • داکسی سایکلین: مهار کننده پمپ پروتون ممکن است فراهم زیستی داکسی سایکلین را کاهش دهند.

البته این داروهای نام برده شده لیست کاملی از داروهای در تداخل با رابزول نمی باشد، ممکن است داروهای دیگری نیز با این دارو تداخل داشته باشد.به همین خاطر اگر دارویی مصرف می کنید به پزشک خود بگویید تا بتوانید بهترین تجویز را برای شما داشته باشد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.