شفا مگ

خواص و طرز تهیه دمنوش سیر

دمنوش سیر یک چای مقوی گیاهی است که از ترکیب سیر و لیمو به همراه عسل تهیه می شود و برای درمان بیماری سرماخوردگی و همچنین لاغری و کاهش وزن بسیار مفید است.

خواص و طرز تهیه دمنوش سیر

دمنوش سیر یک چای مقوی گیاهی است که از لیمو، عسل و سیر تهیه می شود و می تواند علائم سرماخوردگی مانند احتقان و سرفه را برطرف کند

سیر یک گیاه چند ساله است که از آن در پخت و پز و درمان های بهداشتی در سراسر جهان استفاده می شود. پودر سیر و مکمل های سیر به راحتی در دسترس هستند. مکمل های سیر را می توان از روغن سیر یا از سیر تازه، خشک تهیه کرد.

دمنوش سیر را می توان با انواع مختلف مواد دیگر مانند لیمو، زنجبیل و عسل تهیه کرد که رایجترین آنها مخلوط سیر، لیمو و عسل است.

این نوشیدنی لیمویی به همراه سیر یکی از بهترین داروهای روزهای سرد زمستانی خواهد بود. اگر احساس بیماری می کنید می توانید هر روز کمی از این دمنوش را مصرف کنید تا از شر ویروس خلاص شوید.

طرز تهیه دمنوش سیر در خانه

ممکن است چای و دمنوش های سیر در بازار موجود باشد اما چای سیر را می توان به راحتی در خانه با مواد ساده ای تهیه کرد. مقدار مواد لازم برای تهیه دمنوش سیر شامل:

  • 3 الی 4 حبه سیر متوسط
  • نصف فنجان آب لیمو
  • نصف فنجان عسل

یک قابلمه را با سه فنجان آب پر کنید و حبه های سیر را پوست گرفته و از وسط نصف کنید و به آب اضافه کنید. بگذارید آب جوش بیاید و پس از جوش آمدن آب آن را روی حرارت برداشته و آبلیمو و عسل را به آن اضافه کنید. سپس سیر را از دمنوش بیرون آورده و آن را گرم میل کنید.

همچنین می توانید تغییراتی را در این دمنوش بدهید و برای طعم دهی بیشتر و افزایش فواید سلامتی این دمنوش مقداری زنجبیل نیز به چای اضافه کنید. زنجبیل علاوه بر افزایش خواص این دمنوش می تواند بوی شدید سیر را کاهش دهد.

خواص دمنوش سیر

دمنوش سیر دارای خواص سلامتی برای بدن می باشد و ایمنی بدن را بهبود می باشد و همچنین باعث جلوگیری از سرطان می شود.
دمنوش سیر می تواند به کاهش وزن نیز کمک زیادی کند و همچنین باعث افزایش انرژی در بدن شود. این دمنوش قادر به مبارزه با عفونت ها می باشد و می تواند عفونت های مخمر واژن را نیز درمان کند.

با مصرف دمنوش سیر می توانید خطر ابتلا به سرطان معده را کاهش دهید و همچنین باعث درمان افرادی که مشکل تصلب شرایین هستند می شود.

سیر به طورکلی دارای منبع خوبی از گوگرد ارگانیک است که با خرد شدن یا نصف شدن سیر آزاد می شوند و دارای مزایای خاصی برای سلامتی دارد.

بر اساس مطالعات انجام شده، نشان داده شده است که سیر خام می تواند باکتری ها را از بین ببرد و سطح چربی خون را کاهش دهد و باعث کند شدن لخته خون شود. برخی مطالعات نشان داده اند که سیر ممکن است بتوان دسیستم ایمنی بدن را تحریک کرده و رشد تومور را در برخی از سرطان ها کاهش دهد.

لازم به یاد آوری است که ممکن است نوشیدن دمنوش سیر مزایای مصرف سیر خام را نداشته باشد. بسیاری از مطالعات که از فواید سیر پشتیبانی می کنند با استفاده از سیر خام بررسی شده است.

عوارض جانبی دمنوش سیر

سیر احتمالا به مقدار معمول برای اکثر افراد بی خطر است. عوارض جانبی رایج مصرف سیر شامل بوی بد دهان و بوی بدن، سوزش معده و ناراحتی معده می باشد.

حساسیت به سیر ممکن است در برخی افراد ایجاد شود و افرادی که الرژی به سیر دارند علائم شدیدتری را تجربه کنند. اگر علائمی چون تورم در صورت و گلو، کهیر، تنگی نفس را مشاهده کردید می بایست سریعا به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

همچنین مصرف سیر ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد، به همین خاطر اگر از داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین یا وارفارین استفاده می کنید و یا تحت عمل جراحی قرار می گیرید، قبل از قرار دادن این دمنوش در رژیم غذایی خود با پزشک خود مشورت کنید.

دمنوش سیر می تواند با داروهایی که برای درمان عفونت حاصل از HIV مصرف می شود تداخل داشته باشد و باعث کاهش اثر داروها شود.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.