شفا مگ

قرص پرفنازین برای چه درمانی است

قرص پرفنازین 2، 4 و 8 میلی گرم داروی ضد روان پریشی است که برای درمان اسکیزوفرنی تجویز می شود و همچنین برای کنترل تهوع و استفراغ شدید نیز تجویز می شود.

قرص پرفنازین برای چه درمانی است

قرص پرفنازین یک داروی ضد روان پریشی فنوتیازین است و برای درمان اختلالات روان پریشی مانند اسکیزوفرنی استفاده می شود و علاوه بر آن جهت کنترل تهوع و استفراغ شدید نیز استفاده می شود.

قرص پرفنازین 2، 4، 5 و 8 میلی گرم از اشکال این دارو می باشد و با توجه به شرایط بیماری و دوز مصرف توسط پزشک تجویز می شود و می بایست مطابق دستور پزشک آنها را مصرف کرد.

قرص پرفنازین ممکن است عوارض جانبی شایع خشکی دهان، یبوست، سرگیجه و خواب آلودگی را به همراه داشته باشد و در افراد مسن این عوارض بیشتر خواهد شد

پرفنازین و فلوکستین با یکدیگر تداخل دارویی دارند، زیرا فلوکستین از جمله داروهای موثر بر آنزیم های کبدی که باعث خروج پرفنازین از بدن می شود می باشد. همچنین قرص پرفنازین با داروهای آلپرازولام، سیتریزین و دیفن هیدرامین نیز تداخل دارویی دارد..

زنان باردار می بایست توجه داشته باشند که قرص پرفنازین در گروه C بارداری قرار دارد و حتما قبل از تجویز به پزشک خود درباره بارداری بگویید. زیرا مصرف داروی ضد روانپریشی در 3 ماه آخر بارداری ممکن است باعث مشکلات تنفسی، مشکلات تغذیه یا علائم ترک در نوزاد شود.

عوارض قطع ناگهانی قرص پرفنازین: قرص پرفنازین را نباید بطور ناگهانی قطع کرد زیرا می تواند باعث ایجاد علائم ناخوشایندی مانند حالت تهوع و استفراغ شدید، سرگیجه، تاری دید و لرزش های شدید شود.قطع این دارو می بایست تحت نظر پزشک انجام شود تا بتوانید بدون داشتن عوارض جانبی به راحتی مصرف آن را متوقف کنید.

قرص پرفنازین ممکن است باعث تغییر در چرخه قاعدگی و پریودی شود، در صورت مشاهده تغییرات بیش از حد با پزشک خود مشورت کنید، شاید نیاز به تغییر دوز این دارو باشد.

قرص پرفنازین ممکن است باعث خواب آلودگی در افراد شود و این عوارض جانبی پرفنازین می باشد که معمولا طی 2 هفته اول از بین خواهد رفت.

پرفنازین چیست

قرص پرفنازین اثر متوسط آنتی کولینرژیک، اثرات خفیف تا متوسط خواب آور و تاثیرات خارج هرمی قوی دارد و همچنین اثرات ضد استفراغی قدرتمندی نیز دارد. این دارو بعد از مصرف خوراکی به خوبی جذب می شود و تحت تاثیر عبور اول کبدی قرار می گیرد و متابولیزه می شود.

پرفنازین پس از مصرف حدود 1 تا 3 ساعت طول می کشد تا به حداکثر غلظت پلاسمایی برسد. فنوتیازین ها به طور گسترده ای در بافت ها و مایعات بدن توزیع شده و از جفت نیز می گذرد. همچنین در داخل شیر مادر هم ترشح می شود.

نیمه عمر پرفنازین 9 تا 12 ساعت است و شروع عمل پرفنازین 2 تا 4 هفته برای علائم روان پریشی مانند توهم، تفکر یا رفتار بی نظم و توهم می باشد.

موارد مصرف پرفنازین

پرفنازین یک دارو برای مدیریت اختلالات روان پریشی مانند افسردگی و اسکیزوفرنی می باشد و همچنین از آن به عنوان آرامبخش برای کمک به کنترل حالت تهوع و استفراغ شدید نیز استفاده می شود.البته ممکن است پزشک شما این دارو برای شرایط دیگری غیر از موارد ذکر شده در این مقالات تجویز کند.

هشدارهای مصرف پرفنازین

افرادی که مبتلا به بیماری کبد، آسیب مغزی، افسردگی، اختلالا در سلولهای خونی هستند نباید از پرفنازین استفاده کنند. همچنین افرادی که از داروهایی استفاده می کنند که باعث خواب آلودگی می شود نیز نباید از این دارو استفاده کنند.این دارو برای استفاده در بزرگسالان مسن مبتلا به روان پریشی مرتبط با زوال عقل تایید نشده است و نباید از آن استفاده کنند.

برخی افراد در زمان مصرف قرص پرفنازین ممکن است دچار کشیدگی یا حرکات غیر قابل کنترل چشم، لب ، صورت و بازوها شوند که می بایست بالافاصله با پزشک تماس بگیرند، زیرا می تواند از عوارض جانبی خطرناک این دارو باشد.

اگر به هر نوع از داروهای فنوتیازی مانند پرفنازین، کلرپرمازین، پرومتازین و تیوریدازین حساسیت دارید نباید از این دارو استفاده کنید.

همچنین اگر دچار افسردگی شدید، بیماری قلبی یا فشار خون بالا، بیماری کلیوی، آسم شدید، آمفیزم یا مشکلات تنفسی، تشنج و بیماری پارکینسون هستید قبل از تجویز پرفنازین با پزشک خود مشورت کنید.

قرص پرفنازین برای افرادی که دچار سرطان پستان، تومور غدد فوق کلیوی، مشکلات ادرار یا بزرگ شدن پروستان و گلوکم هستند منع مصرف دارد و می بایست قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

نحوه مصرف پرفنازین

قرص پرفنازین را با توجه به دستورالعمل ها و تجویز پزشک مصرف کنید،پزشک شما ممکن است در برخی موارد و با توجه به شرایط پزشکی دوز های مصرف را تغییر دهد.

در زمان مصرف قرص پرفنازین، اگر نیاز به جراحی داشتید، حتما به پزشک جراح خود بگویید که در حال مصرف قرص پرفنازین هستید.

قرص پرفنازین را نباید به طور ناگهانی قطع کنید زیرا می تواند علائم ناخوشایندی مانند حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه یا لرزش را به همراه داشته باشد. قطع پرفنازین و داروهای دسته سرترالین را می بایست تحت نظر پزشک انجام شود تا بتوانید بدون داشتن عوارض جانبی آن را قطع کنید.

 در زمان شروع مصرف پرفنازین از رانندگی یا فعالیت های خطرناک خودداری کنید تا زمانی که بدانید پرفنازین چه تاثیری بر روی شما خواهد داشت. سرترالین ممکن است باعث سرگیجه یا خواب آلودگی در افراد شود و این باعث تصادف و یا صدمات شدید به شما می شود.

از قرار گرفتن در معرض نور خورشید و گرمای شدید خودداری کنید، پرفنازین می تواند به راحتی باعث آفتاب سوختگی در شما شود. به همین خاطر هنگام بیرون بودن از لباس محافظ و کرم های ضد آفتاب استفاده کنید.

مقدار مصرف پرفنازین

مقدار مصرف قرص پرفنازین برای مبتلایان به روان پریشی خفیف تا متوسط بستری نشده مقدار 4 تا 8 میلی گرم خوراکی 3 بار در روز می باشد. این دارو می بایست به حداقل مقداری که اثر بخشی دارو حفظ شود کاهش یابد. این مقدار برای بیماران بستری شده 8 تا 16 میلی گرم خوراکی 2 تا 4 بار در روز می باشد.

مقدار مصرف پرفنازین برای تهوع و استفراغ 8 تا 16 میلی گرم خوراکی در دوزهای منقسم می باشد و دوز دارو باید به حداقل مقداری که اثر بخشی دارو حفظ شود کاهش یابد.

عوارض جانبی پرفنازین

عوارض جانبی پرفنازین نیز مانند سایر داروها ممکن است در برخی افراد ایجاد شود و این عوارض می تواند خفیف باشد و طی چند ساعت تا چند روز از بین برود. اما اگر عوارض شدید بود و از بین نرفت می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

واکنش آلرژیک در مصرف پرفنازین نادر است ، اما ممکن است در برخی افراد ایجاد شود،در صورت داشتن علائم کهیر، تنفس دشوار، تورم صورت، لب، زبان و گلو می بایست سریعا به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

مصرف پرفنازین در دوزهای بالا یا استفاده طولانی مدت از پرفنازین می تواند باعث یک اختلال حرکتی جدی شود که ممکن است قابل برگشت نباشد. هر چه مدت زمان بیشتری از پرفنازین استفاده کنید احتمال ابتلا به این اختلال، بخصوص در زن ها و افراد با سن بالا بیشتر است.

در صورت داشتن موارد زیر بالافاصله با پزشک خود تماس بگیرید:

  • حرکات کنترل نشده عضلانی در بازوها یا پا
  • علائم بدتر شدن اسکیزوفرنی
  • گیجی، احساس بی قراری یا هیجان
  • تشنج
  • احساس سبکی
  • زردی در پوست یا چشم
  • ادرار کم یا قطع ادرار
  • ضربان قلب کند، تنفس ضعیف یا کم عمق
  • زخم در دهان و زخم های پوستی
  • گلودرد، سرفه، مشکل تنفسی

قرص پرفنازین ممکن است عوارض جانبی شایع خشکی دهان، یبوست، سرگیجه و خواب آلودگی را به همراه داشته باشد و در افراد مسن این عوارض بیشتر خواهد شد.

همچنین عوارض جانبی شایع قرص پرفنازین شامل:

  • سرگیجه یا خواب آلودگی خفیف
  • تاری دید و سردرد
  • مشکلات خواب و خواب های عجیب و غریب
  • از دست دادن اشتها، استفراغ، اسهال و یبوست
  • افزایش تعریق
  • خشکی دهان یا گرفتگی بینی
  • تورم یا ترشح پستان
  • خارش خفیف پوست

تداخل دارویی پرفنازین

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر دهد یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد.

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشد شامل : داروهای خاصی که برای پارکینسون استفاده می شود مانند لوودوپا، پرگولاید، داروهای ضد کولینژیک خاص مانند دی سیکلومین، داروهای موثر بر آنزیم های کبدی که پرفنازین را از بدن شما خارج می کنند مانند دولوکستین، فلوکستین، پارکستین می باشد.

داروهایی که باعث خواب آلودگی می شود مانند مورفین، داروهای خواب یا اضطراب مانند آلپرازولام ، لورازپام و زولپیدم و شل کننده عضلات مانند کاریزوپرولول و آنتی هیستامین ها مانند سیتریزین، دیفن هیدرامین با قرص پرفنازین تداخل دارویی دارند.

این لیست کاملی از داروهای در تداخل با پرفنازین نمی باشد و می بایست قبل از تجویز این دارو توسط پزشک، اگر دارویی استفاده می کنید حتما به پزشک خود بگویید تا بتواند بهترین تجویز را انجام دهد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.