شفا مگ

دانازول: موارد مصرف، مقدار مصرف و عوارض جانبی

کپسول دانازول 100 و 200 میلی گرم یک داروی استروئید مصنوعی است که برای درمان آندومتریوز، درد لگن، ناباروری به دلیل آندومتریوز، حساسیت شدید پستان می باشد.

کپسول دانازول

دانازول یک داروی استروئید به شکل مصنوعی است که از اتیسترون گرفته می شود و برای درمان کیست، آندومتریوز و حملات آنژیوادم ارثی که یک اختلال سیستم ایمنی است استفاده می شود.

دانازول تولید برادی کینین را کاهش می دهد و می تواند به طور بالقوه تاثیر طوفان برادی کینین را در بدن کاهش دهد که این طوفان ممکن است مسئول برخی از عوارض ناشی از بیماران کرونا یا کووید 19 باشد.

دانازول به شکل کپسول یا قرص 50 میلی گرم، 100 میلی گرم و 200 میلی گرم در داروخانه ها در دسترس می باشد و پزشک با توجه به شدت و نوع بیماری شکل دارویی را آن را تجویز می کند.

افزایش وزن و دانازول: چاقی و افزایش وزن می تواند از عوارض جانبی دانازول باشد و می بایست در صورت مشاهده افزایش وزن غیر عادی حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

دانازول در بدنسازی: کپسول دانازول ممکن است به دلیل اینکه یک داروی هورمونی می باشد، برای افزایش وزن در بدنسازی مورد استفاده قرار می گیرد که می تواند عوارض جانبی شدیدی به همراه داشته باشد. افزایش وزن و چاقی از عوارض جانبی این دارو می باشد و همچنین باعث تغییرات در هورمون نیز خواهد شد.

تاثیر دانازول بر قاعدگی: تاثیر قرص دانازول در پریود و قاعدگی می توان به تغییرات در دوره های قاعدگی اشاره کرد که می تواند از عوارض جانبی دانازول باشد که بهتر است اگر تغییرات زیاد بود با پزشک خود تماس بگیرید.

بهترین زمان مصرف دانازول: بهترین زمان مصرف کپسول دانازول در زمان شروع قاعدگی می باشد و یا اینکه پزشک قبل از تجویز و برای اطمینان از باردار نبودن بیمار آزمایشات بارداری را تجویز می کند.

قرص دانازول و بارداری: دانازول ممکن است برای درمان ناباروری ناشی از آندومتریوز تجویز شود که مدت زمان درمان حدودا 3 تا 9 ماه می باشد.این دارو را در دوران بارداری نباید مصرف کرد و باید قبل از شروع به مصرف این دارو از باردار نبودن خود مطمئن باشید.

قرص آنازول معمولا برای کاهش علائم بیماری پستان فیبروکیستیک مانند درد و حساسیت به لمس پستان موثر است و درمان به طور معمول 2 تا 3 ماه انجام می شود. البته مصرف این دارو بی ضرر نیست و عوارض های زیادی ممکن است داشته باشد.

در ادامه با داروی دانازول بیشتر آشنا شوید، توجه داشته باشید که این اطلاعات فقط برای بالا بردن اطلاعات می باشد و به هیچ عنوان جایگزین تجویز پزشک نیست و مصرف سرخود این دارو می تواند عوارض جانبی شدیدی به همراه داشته باشد.

داروی دانازول چیست و چه کاربردی دارد

دانازول یک آندروژن مشابه تستوسترون است که برای درمان آندومتریوز و بیماری فیبروکیستیک پستان، با کاهش میزان هورمون های ساخته شده توسط تخمدان کار می کند.

دانازول متابولیسم کبدی دارد و در حدود 14 تا 90 روز اثربخشی خود را شروع می کند و اوج پاسخ آن 28 تا 180 روز می باشد. دانازول حدود 4 ساعت طول می کشد تا به اوج غلظت سرمی خود برسد و همچنین از طریق ادرار و مدفوع دفع می شود و نیمه عمر آن بین 3 تا 9 ساعت متغییر می باشد.

موارد مصرف داروی دانازول چیست

دانازول در موارد درمان درد لگن و ناباروری به دلیل آندومتریوز و همچنین برای درمان درد و حساسیت پستان به دلیل شرایط خاص مانند بیماری پستان فیبروکیستیک استفاده می شود. همچنین از این دارو برای بیماری مادرزادی خاص مانند آنژیوادم ارثی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

داروی دانازول برای چه افرادی منع مصرف دارد

داروی دانازول ممکن است برای برخی افراد با سابقه بیماری های خاص منع مصرف داشته باشد و نباید از این دارو استفاده کنند.افرادی که سابقه خونریزی واژینال، پورفیری، بیماری های کبدی یا کلیوی، مشکلات شدید قلبی یا افرادی که دچار سکته مغزی یا سرطان پستان، رحم، دهانه رحم یا واژن هستند از آن استفاده کنند.

دانازول در دوران بارداری منع مصرف دارد و نباید استفاده شود، همچنین اگر در از این دارو استفاده می کنید می بایست از کنترل کننده های موثر بارداری استفاده کنید.

مادران شیرده نیز مصرف کپسول دانازول برای آنها منع مصرف دارد و در صورت نیاز به مصرف این دارو می بایست از شیر دادن به نوزاد خودداری کنند، زیرا می تواند عوارض جبران ناپذیری برای کودک به همراه داشته باشد.

افراد با سابقه سرطان مرتبط با هورمون یا سرطان پستان، رحم، دهانه رحم و یا واژن هستند می بایست قبل از تجویز به پزشک خود اطلاع دهند، زیرا این افراد نباید از این دارو استفاده کنند.

نکات مهم که باید قبل از مصرف کپسول دانازول بدانید

برای اینکه اطمینان حاصل کنید که داروی دانازول برای شما کاملا بی خطر است، باید اگر سابقه بیماری خاصی دارید به پزشک خود بگویید. برخی از این بیماری ها شامل:

  • مشکلات قلبی و عروقی
  • فشار خون بالا
  • بیماری های کبدی و کلیوی
  • اختلالات تشنج یا بیماری صرع
  • دیابت و سردرد های میگرنی

زنانی که می خواهند از داروی دانازول استفاده کنند ممکن است لازم باشد قبل از شروع درمان با این دارو تست بارداری بدهند تا مطمئن شوند که باردار نیستند.

قبل از استفاده از این دارو از پزشک خود درباره روش های ضد بارداری غیر هورمونی اطلاعات کسب کنید تا خطری برای شما ایجاد نکند. اگر در زمان مصرف این دارو باردار شدید می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

چگونه داروی دانازول را مصرف کنم

همانطور که می دانید این یک داروی هورمونی است و می بایست دقیقا مطابق دستور پزشک مصرف کرد و همچنین دستورالعمل های شرکت سازنده دارو را در دفترچه راهنمای دارو بخوانید.پزشک متخصص شما ممکن است در برخی موارد با توجه به شرایط بیماری دوز مصرفی شما را تغییر دهد.

قرص دانازول می تواند بر روی نتایج آزمایشات پزشکی تاثیر بگذارد و به همین خاطر اگر در زمان مصرف این دارو به پزشک یا آزمایشگاه مراجعه کردید، حتما بگویید که از این دارو استفاده می کنید.

زنانی که از دانازول برای درمان آندومتریوز استفاده می کنند می بایست این دارو را در دوره قاعدگی شروع کنند و معمولا این دارو برای درمان آندومتریوز به مدت 3 تا 9 ماه تجویز می شود.

درمان با داروی دانازول برای جلوگیری از حملات آنژیوادم ارثی ممکن است لازم باشد برای مدت طولانی انجام گیرد و مصرف آن را مطابق دوز مصرفی پزشک باید مصرف شود.

اگر در زمان مصرف دانازول دچار تب یا عفونت یا جراحی یا موارد اورژانسی پزشکی شدید می بایست با پزشک مشورت کنید زیرا ممکن است نیاز به تغییر دوز دارو باشد. به همین خاطر هر گونه وضعیتی که داشتید و شما را تحت تاثیر قرار داده است با پزشک معالج خود مشورت کنید. همچنین هرگز دوز مصرف این دارو را بدون نظر پزشک تغییر ندهید.

روش مصرف دانازول چگونه است

دوز مصرفی و مقدار مصرفی داروی دانازول برای درمان بیماری های مختلف متفاوت است و مقدار مصرف آن پس از تشخیص بیماری توسط پزشک تجویز می شود.

دوز معمول بزرگسالان برای آندومتریوز

مقدار معمول مصرف آندومتریوز خفیف 200 تا 400 میلی گرم در روز در 2 دوز منقسم می باشد و مدت زمان مصرف این دارو برای این بیماری حداکثر 9 ماه می باشد.

دوز مصرفی کپسول آنازول برای بیماران ناباروری ناشی از آندومتریوز مقدار 800 میلی گرم در روز در دو دوز منقسم می باشد که برای حفظ آمنوره باید تیتراسیون تدریجی رو به پایین انجام شود. مدت زمان مصرف برای این بیماری حداکثر 9 ماه می باشد.

درمان باید از دوره قاعدگی شروع شود یا قبل از شروع درمان باید آزمایش های مناسب بارداری انجام شود تا پزشک مطمئن شود تا باردار نباشید و درمان باید 3 تا 6 ماه بدون وقفه ادامه یابد.

دوز معمول بزرگسالان برای بیماری پستان فیبروکیستیک

مقدار مصرف داروی دانازول برای بیماری پستان 100 تا 400 میلی گرم قرص دانازول در روز در 2 دوز منقسم می باشد.
اکثر بیماران ممکن است با اقدامات ساده درمان شوند و این دارو برای بیمارانی که علائم درد و حساسیت شدید داشته باشند مورد نیاز است. البته درمان با این دارو بی ضرر نیست و تغییرات سطح هورمون و عود علائم پس از قطع درمان بسیار شایع است.

دوز معمول بزرگسالان برای آنژیوادم

مقدار مصرف دانازول برای بیماری آنژیوادم 200 میلی گرم خوراکی 2 تا 3 بار در روز می باشد و پس از پاسخ اولیه مطلوب، دوزهای ادامه دار باید با کاهش دوز 50 درصد یا کمتر در فواصل 1 تا 3 ماهه تعیین شود.

اگر دوز مصرف دانازول را فراموش کردید چه باید کرد؟

اگر یک دوز مصرف داروی دانازول را به هر دلیلی فراموش کردید، در اسرع وقت مصرف کنید، اما اگر زمان یادآوری نزدیک به دوز بعدی بود دوز فراموش شده را حذف کنید و همزمان دو دوز را مصرف نکنید. اما اگر بیش از 2 دوز متوالی را از دست دادید حتما با پزشک تماس بگیرید.

عوارض جانبی داروی دانازول چیست

داروی دانازول ممکن است در برخی افراد ایجاد عوارض جانبی کند و در صورت مشاهده علائم ناشی از عوارض جانبی دانازول حتما با پزشک خود تماس بگیرید. برخی از افراد ممکن است علائم واکنش آلرژیک به دانازول را تجربه کنند که در صورت مشاهده علائم کهیر، تنفس دشوار، تورم صورت، لب، زبان یا گلو حتما به فوریت های پزشکی تماس بگیرید.

از دست دادن اشتها، درد معده به خصوص در قسمت بالا سمت راست شکم، سرفه با بلغم خونی یا استفراغ قهوه ای، زردی پوست یا چشم می تواند از عوارض جانبی شدید کپسول دانازول باشد. در صورت مشاهده هر یک از علائم سریعا با پزشک تماس بگیرید.

افزایش وزن و دانازول: چاقی و افزایش وزن می تواند از عوارض جانبی دانازول باشد و می بایست در صورت مشاهده افزایش وزن غیر عادی حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

ریزش مو یا افزایش رشد مو در زمان مصرف قرص دانازول و همچنین آکنه یا سایر مشکلات پوستی نیز می تواند از عوارض جانبی این دارو باشد. این عوارض ممکن است خفیف باشد و طی چند روز از بین برود، اما اگر شدید بود و علائم برطرف نشد حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

دانازول و لکه بینی: در زمان مصرف قرص دانازول ممکن است در برخی افراد ایجاد خونریزی یا لکه بینی واژن غیر معمول کند که از عوارض جانبی این دارو می باشد و به محض مشاهده می بایست با پزشک خود تماس بگیرید.

عوارض جانبی رایج قرص دانازول شامل موارد زیر می باشد:

  • گر گرفتگی، گرمای ناگهانی
  • تغییر در دوره های قاعدگی
  • خونریزی یا لکه بینی واژن
  • تغییرات پستان
  • مشکلات جنسی
  • تغییرات خلقی و عصبی شدن
  • خشکی یا تحریک واژن

این لیست کاملی از عوارض جانبی داروی دانازول نمی باشد و در صورت مشاهده هر یک از علائم مشکوک می بایست با پزشک خود تماس بگیرید.

دانازول با چه داروهایی تداخل دارد؟

قرص دانازول ممکن است با برخی داروها در تعامل باشد و مصرف همزمان آنها ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی شود و یا روی اثر داروها تاثیر بگذارد.

داروهایی که ممکن است با دانازول تداخل داشته باشد شامل کاربامازپین، سیکلوسپورین، تاکرولیموس، وارفارین، انسولین یا داروهای خوراکی دیابت، سیمواستاتین می باشد.

این لیست کاملی از داروهای در تداخل با قرص دانازول نمی باشد، بهترین راه برای جلوگیری از خطر احتمال تداخل های دارویی این است که هر دارویی که مصرف می کنید را قبل از تجویز به پزشک خود بگویید تا بتواند بهترین تجویز را برایتان انجام دهد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.