شفا مگ

خواص دارویی و درمانی گیاه کاکوتی

کاکوتی یک گیاه دارویی و درمانی با طبع گرم است که دارای خواص زیادی برای مشکلات قاعدگی، قاعده آور، عفونت، پوست و تقویت قوای جنسی مردان مفید می باشد.

گیاه کاکوتی

کاکوتی یک گیاه کوهی است که آن را در دسته نعنائیان طبقه بندی می کنند و بویی نزدیک به آویشن و کمی هم شباهت به پونه دارد. این گیاه با نام آنخ کوهی نیز در بین ترک زبان ها شاخته می شود و برخی دیگر آن به نام پونه کوهی می شناسند.

گیاه کاکوتی دارای خاصیت دارویی زیادی است و همچنین به علت بوی مطبوعی که دارد در پخت و پز نیز مورد استفاده قرار میگیرد. کاکوتی یک گیاه چند ساله است که بوته های آن پرپشت و ارتفاع آن به 20 سانتی متر می رسد.

از قسمت های برگ و گل گیاه کاکوتی جهت مصرف خوراکی، دارویی و درمانی استفاده می شود. برگ و گل این گیاه است و همچنین این گیاه دارای پولگون، منتون، ایزومنتون و فالونوئید ها می باشد.

خواص گیاه کاکوتی

خواص کاکوتی بسیار زیاد است و می تواند برای معده، روده، درمان عفونت، درمان درد قاعدگی و قاعده آوری در زنان و تقویت قوای جنسی در مردان بسیار مفید باشد.

خواص کاکوتی برای قاعدگی

این گیاه به عنوان یک قاعده آور سریع شناخته شده است و می تواند به درمان قاعدگی های نامنظم کمک زیادی کند و چرخه قاعدگی را منظم کند. همچنین از دمنوش کاکوتی به عنوان یک ضد درد برای درمان کمردرد و دل دردهای شدید قاعدگی در زنان استفاده می شود.

تقویت قوای جنسی با کاکوتی

کاکوتی یکی از بهترین گیاهان دارویی است که می تواند به تقویت قوای جنسی در مردان بسیار کمک کند و حتی در طب سنتی برای درمان ناتوانی جنسی و ناباروری مردان نیز تجویز می شود.

درمان اسهال با کاکوتی

در طب سنتی از جوشانده کاکوتی برای درمان اسهال استفاده می شود و همچنین این گیاه خاصیت ضد عفونی و پاکسازی کننده روده را دارد.

درمان مشکلات گوارشی با کاکوتی

کاکوتی خاصیت ضد التهابی و آرامبخشی دارد و می تواند به درمان معده درد و نفخ شکم، دل پیچه و سلامت دستگاه گوارش کمک کند.

نکات مهم صرف گیاه کاکوتی

  • از دم کرده گیاه کاکوتی در تابستان می توانید به عنوان یک نوشیدنی خوب جهت خنک شدن بدن استفاده کنید
  • کاکوتی تقویت کننده نیروی جنسی آقایان است و می توانید از دم کرده آن برای تقویت جنسی استفاده کنید.
  • چای کاکوتی بعد از غذا نه تنها مانند چای سیاه آهن را دفع نمی کند بلکه کمک به هضم غذا نیز می کند.

طریقه مصرف کاکوتی

برای تقویت معده: اگر برای تقویت معده و مشکلات گوارشی از کاکوتی استفاده می کنید می توانید از دم کرده آن یک ساعت بعد از غذا میل کنید، تا بهترین نتیجه را بگیرید.

کاکوتی برای صفرا : این گیاه به صورت دم کرده می توانید صبح و عصر به جای چای میل کنید، برای این کار مقدار 3 گرم از این گیاه را در 200 سی سی آب جوش بریزید و بگذارید 10 دقیقه دم بکشد.

کاکوتی برای خلط: برای استفاده از خواص کاکوتی برای خلط می توانید مقدار 3 گرم از این گیاه را درون یک فنجان آب جوش بریزید و به مدت 15 دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. سپس آن را از صحافی رد کرده و استفاده کنید.

برای قاعده آوری: اگر از کاکوتی به عنوان قاعده آور می خواهید استفاده کنید روزانه سه بار 5 گرم از آن را در یک فنجان آب بجوشانید و مصرف کنید.

عوارض گیاه کاکوتی

گیاه کاکوتی یک گیاه قاعده آور می باشد و می تواند خطر سقط جنین در دوران بارداری را افزایش دهد، به همین خاطر زنان در دوران بارداری نباید از این گیاه استفاده کنند.

مصرف گیاه کاکوتی ممکن است باعث افزایش فشار خون شود و به همین علت افرادی که مبتلا به فشار خون هستند نباید در مصرف این گیاه زیاده روی کنند.

مصرف بیش از حد گیاه کاکوتی می تواند باعث عوارض جانبی شود و نباید از این گیاه به طور مداوم استفاده کرد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.